Fråga: USB-C, olika märkens förmågor via usb-c

Diskussion i 'Allmänt' startad av n3mmr, 18 jun 2019.

  1. n3mmr

    n3mmr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag blev nyss av med min mobil, en Nokia 8 från årsskiftet 2017-18.

    Den var nog bra på många sätt, men utnyttjandet av usb-c var lite blekt.

    Så nu, inför nyköp, undrar jag om det finns telefoner som utnyttjar usb-c mer fullständigt.

    Jag skulle vilja ha en telefon som via usb-c kan ansluta
    Ett kabelanslutet ethernet i gigabithastighet.
    HDMI.
    Ljudkort av hög klass.
    SnabbLaddning enligt flera standarder, qualcomm, usb pd osv.
    Laddning av telefonen samtidigt med etheradapter.
    Laddning santidigt med hdmi.

    Kan man få reda på vilka olika tillverkare som klarar vad på vilket sätt vua usb-c
     
  2. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Som jag har fattat det borde väl usb-c 3.1 klara det mesta i hastighet datamässigt iaf i teorin. Har för mig att någon sonytelefon hade 3.1 och trots det fungerade inte hdmi, men det beror säkert mer på dongeln man använder. Snabbladdning med flera olika standarder känns mer knepigt. Tycker det är lite spretigt med usb-c det verkar ju inte vara samma hdmisignal för olika lurarar så folk får testa flera olika donglar innan hdmi funkar.
     
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Vad gäller hårdvarustödet på telefonerna så styrs ju detta av vilka moduler som har kompilerats in i linux kärnan på telefonen, vilket i sin tur även styrs till stor del på hur aktuellt linux källkodsträd som SoC tillverkaren väljer att utgå ifrån när de tillsammans med mobiltillverkaren programmerar källkoden för hårdvaran. Om du har lite erfarenhet av att kompilera extra moduler för hårdvara på t.ex diverse Raspberry pi liknande minidatorer så förstår du snabbt att det är svårt att stödja all möjlig hårdvara utan att det blir konflikter med annan, eller att viss källkod inte går ihop sig med annan.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  4. n3mmr

    n3mmr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1
    Min fråga var om ni kände till nån modern telefon vars tillverkare faktiskt berättar vad som stöds via usb-c. Och om det finns nåt sätt att få reda på vad en viss telefon klarar utan att köpa ett exemplar och prova.

    Och i andra hand, lite implicit så där, om ni visste nån telefon som klarade wired ethernet via USB-c, och några andra saker...

    Det förefaller mig som att det är så att tillverkare av telefoner vill att dessa ska köpas i säcken.
     
  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Japp, jag skulle nog säga att tillverkarna skiter fullständigt i sådana specialfunktioner som 99.98% av marknaden inte förstår sig på/inte har behov av.

    Vill du ha en telefon som garanterat stödjer detta utan tredjeparts firmwares och/eller moddad Linux-kärna så bör du titta på nisch-tillverkare, och ärligt talat så har jag aldrig sett nån telefon med just det fokuset på att mer eller mindre kunna ersätta en dator/laptop. Det finns ju mobilnät så gott som överallt och om inte det så finns det wifi. Om du är lite som mig och jobbar som nätverkstekniker/ingenjör så kan jag förstå önskemålet. Detta funkar jättebra på min Oneplus 3t med LineageOS och en Realtek baserad USB-nätadapter som jag ansluter med USB C-omvandlare, däremot så kan jag inte garantera att detta skulle fungera under OxygenOS då jag är tveksam på att de kompilerat in realtek nic drivrutin i medföljande kärnan åtminstone.
     
  6. n3mmr

    n3mmr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag begär enbart det mycket rimliga att tillverkarna borde möjliggöra att man tar reda på vad en viss telefon kan, INNAN köp.

    Men även andra användare verkar betrakta sådan vetgirighet som ytterst suspekt.

    Många gånger möts man av "jamen vad begär du? Köp ett ex av alla telefoner och ett ex av alla adaptrar och prova! FÖR HELVETE! SÅ GÖR VI ANDRA!

    I datorsammanhang levererar adaptertillverkarna drivrutiner.

    Så borde det kunna vara för usb-bussen i android också.
    Android kunde ha ett generellt adapterinterface via usb.

     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    HDMI är det kluriga. USB-DAC är i regel inget problem, ej heller ethernet-adapter (om det inte är något väldigt udda), möss, tangentbord, minnen etc.

    Xperia 1 bör ha stöd för allt. De använder heller ingen egenutvecklad snabbladdstandard, utan kör USB Power Delivery:
    Solved: does the xperia 1 finally support hdmi output - Support forum

    Å andra sidan kräver Google att Android-enheter har USB PD-stöd sedan Android Pie, så alla enheter som lanserats med Pie skall ha stöd för det (sedan finns det ju mängder av volt & ampere-kombinationer vad gäller PD, så enheterna skiljer sig åt kraftigT).


    Håller med om att tillverkarna varit hopplösa främst vad gäller HDMI-stödet.
     
    Kristy gillar detta.
  8. n3mmr

    n3mmr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1
    Nokia sa rent ut att inga nokiafåner stödjer ethernetadaptrar över usb-c, tror jag mig förstå.

    Hur är det med billigare sony-telefoner?


     
  9. n3mmr

    n3mmr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1
    Nokia har haft en enda rejäl fördel: jag köpte den med android 7, och när jag fick den stulen körde den android 9 pie.

    Hur är Sonys deal kring uppdateringar?
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De billigare telefonerna har inte stöd för HDMI. Kanske du kan hitta en del äldre modeller med MHL-stöd.

    USB 3.1 är nog främst något man hittar bland flaggskeppen/de dyrare enheterna. Just nu i alla fall. Snapdragon 6xx-serien har nog inte stöd för det tex.

    Har dock inte kollat hur det ser ut med Snapdragon 7xx-serien, då kanske en Mi-telefon funkat. Tex Mi 9T.


    Annars har du ju Samsungs telefoner med Dex-stöd om du vill kunna ansluta HDMI+ethernet+USB+3,5mm och sedan ladda på en och samma gång? Vore kanske bäst lösning för din del med en DeX-kompatibel telefon+Dex-docka?
     
    Kristy gillar detta.
  11. n3mmr

    n3mmr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1
    Nå, HDMI är jag inte så intresserad av, jag borde sagt
    "Hur är det med billigare sonytelefoner, typ xperia 10 plus, och ethernetadapters över usb-c?"

     
  12. n3mmr

    n3mmr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1
    Är du säker på att telefoner som lanserats med android 9 pie är tvungna att stödja USB PD?

    Då borde ju nokia 9 pureview stödja usb pd men det nämns ingenting om det...