Fråga: Hur kan man se på videos från en Kodi-spelare på sin platta

Diskussion i 'Applikationer' startad av Bo_B, 22 jun 2019.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har två Kodi mediaspelare installerade på RaspberryPi. Båda har 1 TB lagring med en massa material som jag kan se på de TV-apparater som resp spelare är kopplad till.
    För en månad sedan köpte jag en LG smart-TV och då visade det sig att man kan koppla upp denna till mediaspelarna via nätet och se på materialet där utan att koppla HDMI-kabel.

    Nu undrar jag ifall det finns någon app eller liknande för Android plattor (tex Samsung) som gör att man kan se material från mediaspelarna på plattan?
    I så fall vad skall man söka efter?

    När jag provar med googlesökning får jag bara upp förslag på hur man installerar Kodi själv på android, men det är ju inte vad jag vill. Jag vill spela upp existerande material på min platta från en existerande mediaspelare på vårt hemmanät...
     
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Kodi klarar att göra det. Varför gå över ån efter vatten? Installera Kodi appen, lägg till dina nätverksdiskar och spela upp bara.
     
    EricG gillar detta.
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag misstolkar dig men låter som att du vill komma åt media som du har på Kodi på en enhet med titta på en annan enhet.

    Om delar ut mapparna som du har i Kodi till ditt nätverk så borde du kunna kika på vilken enhet som helst. Det flesta mediaspelare har möjlighet att streama från server men egentligen kan du bara installera Kodi på den nya enheten och peka på nätverk/mapp som du vill att den ska hämta media från.

    Annars kan Emby eller Plex vara alternativ eller kanske BubbleUPnP.

    Edit: HOW-TO:Share libraries using UPnP - Official Kodi Wiki
     
    Last edited: 22 jun 2019
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, både Emby och Plex har klienter för LG.

    Du kan bara installera Emby eller Plex server på din raspberry Pi och sedan smidigt komma åt innehållet genom Emby/Plex-klienten för din TV.

    Både Plex och Emby går dessutom att synkronisera med Kodi.

    En annan bonus är att du kommer åt allt smidigt från telefon/surfplatta/dator oavsett var du befinner dig. Det blir lite som ditt privata Netflix.
     
    Leo83 gillar detta.
  5. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag installerade Kodi från PlayStore på min Samsung TAB S8 men den klarar inte av att se det UPnP-delade biblioteket av videofiler som LG TV:n kan se...
    Vet inte hur man kan konfigurera Kodi på plattan att klara av detta. De är på samma WiFi-nätverk...
     
  6. m66n

    m66n Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    3, Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Comviq
    Blåtand eller Chromecast?
     
  7. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Såvitt jag kan förstå så publicerar Kodi sina bibliotek (filmappar) på nätet via UPnP och det är så som min LG TV upptäckte dem och kan visa upp en filnavigeringsmeny där man kan komma till önskad video och spela upp.
    Däremot är inte Kodi en server i meningen att den kan strömma material själv till en nätansluten spelare. Så den externa enheten (TV eller platta) måste hitta materialet som filer på ett "share" på nätet.
    Detta gör LG TV:n automagiskt, medan min Samsung TAB8-platta inte har en susning.
    Det är detta jag skulle vilja ändra på.
    Detta har ingenting med Bluetooth eller Chromecast att göra...