Gammal väggkontakt till taklampor

Diskussion i 'Off Topic' startad av henca, 30 maj 2019.

  1. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Alla rum i mitt hus har en märkligt kontakt för taklampor:
    vaggkontakt.jpg
    Jag skulle vilja sätta lampor i varje rum, men har inte stiftproppar så att det räcker till varje rum:
    stiftpropp.jpg
    Jag har inte lyckats hitta någonstans där man kan beställa denna typ av stiftproppar, om någon har tips på var man kan köpa tas dessa tips tacksamt emot! I brist på möjlighet att köpa kontakter funderar jag även på att själv tillverka kontakter. Ett plast-hölje skulle jag kunna skriva ut i ABS med min 3D-skrivare. Sedan behöver jag bara köpa några lösa kontaktstift eller annan propp med likadana kontaktstift.

    Problemet är att stiften verkar ha en diameter på ungeför 3.5 mm. Vanliga taklamps-kontakter har stift med ca 4.5 mm diameter och vanliga väggproppar har stift med nästan 5 mm diameter. Någon som vet var man kan köpa lämpliga kontaktstift med ca 3.5 mm diameter?
    oppen_stiftpropp.jpg

    m v h Henrik
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Varför byter du inte ut uttaget istället? [​IMG]
     
    jnsson och R3b0rn gillar detta.
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Om man på ett seriöst vis skulle byta ut uttagen så skulle man ju helst vilja dra om ledningarna så att uttagen hamnar i taket vid kroken för taklampan. Det skulle bli ett ganska stort, dyrt och jobbigt projekt. Om man är lat skulle man kunna placera även de nya uttagen på väggen, men då får man i stället en lösning som ser fulare ut än dagens lösning.

    m v h Henrik
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Ja det är helt upp till dig... Antingen snålar du och fortsätter med en lösning som du inte är nöjd med eller så byter du ut och passar på att dra om.
     
  5. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Kontakten är den nya EU-standarden DCL. Från april i år är det standard även i Sverige. De gamla uttagen kommer finnas kvar ett tag till på gamla lager men nytillverkningen övergår nog alltmer till dcl.

    Schneider Lamppropp DCL
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    DCL ser ut att ha platta stift om man tittar på Schneider Lamputtag DCL Komplett - elbutik.se medans Henrik ser ut att ha runda stift tycker jag.
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Precis! Och om inte huset är tämligen nybyggt eller elen nyss omdragen är det dessutom osannlikt att det skulle vara utrustat med DCL.
     
    bernard gillar detta.
  8. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Ah, tittade inte så noga, såg bara att den var platt och kopplade till dcl.



    Ja att det var nybyggt förutsatte jag, inte ofta man ser avvikande kontakt annars.

    Inser jag läste texten för snabbt. Trodde TS var ute efter det gamla uttaget, inte att dessa uttag var gamla.
     
    Last edited: 30 maj 2019
    bernard gillar detta.
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Står det något intressant på kontakt eller uttag? Bilden på kontakten antyder att det kan finnas några siffror eller bokstäver men jag lyckas inte läsa vad.
    Har du någon uppfattning om ungefärlig ålder? Tex utgående från husets byggår eller renoveringstillfällen?

    Risken är väl för övrigt stor att det är något gammalt som är förbjudet idag eller ens aldrig varit tänkt för det ändamålet.
     
    bernard gillar detta.
  10. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Det är en kontakt som förekom på 60- och 70-talet, vart ingen större "hit" så att få tag på sådana kontakter är nog svårt - har inte sett dem på de senaste 20 åren... kolla med någon elfirma som varit med länge, loppisar et.c.
    Att hitta 3.5 mm stift är inte heller det lättaste. De jag närmast tänker på är banankontakter (stift) som finns i 3.5 mm, används inom R/C-världen men lämpligheten för 230 volt låter jag vara osagt liksom att tillverka egna kontakter...
     
    bernard gillar detta.
  11. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Det stämmer att mitt hus är byggt i början av 70-talet. Jag är inte inne så ofta på forumet och trodde att jag skulle få email-notifikation om någon svarade i tråden och såg inte era svar förrens nu när jag tänkte skriva om min lösning... Tack för alla era svar iallafall!

    Precis som jag hade planerat så skrev jag ut plast-skal i ABS, skalen skruvar jag ihop med hjälp av plåtskruvar inhandlade på Biltema:
    plast_skal.jpg
    Man ser att skalet inte ser ut exakt som original, mina hem-gjorda kontakter får bara 2 stift och stiften med sina skruv-anslutningar kräver lite mer utrymme. Man hade kunnat tro att det tredje mittersta stiftet var jord, men det var bara ännu en fas för 2-delade väggströmbrytare avsedda för takkronor med ljus i 2 nivåer.

    Sen var det de där 3.5 mm stiften, de resulterade i lite mer slöjdande än vad jag hade hoppats på. Jag köpte 3.5 mm mässings-stavar:
    massin_stang.jpg
    En sockerbit från biltema fick donera skruv-anslutningar, 3.5 mm stången passade ganska perfekt men man var tvungen att fila bort lite av stången för att kuna fästa med skruven.
    sockerbit.jpg
    Med bågfil sågade jag till mässings-stången i lagom längder:
    bagfil.jpg
    Min batteridrivna borrmaskin tillsamans med en fil fick agera primitiv svarv:
    svarv.jpg
    När mässings-bitarna "svarvats till" passade de någorlunda i skruv-anslutningarna, skruvarna gick inte att dra riktigt rakt då min "svarvning" inte resulterade i för ändamålet perfekta försänkningar, men trots att de sitter snett sitter både skruv och mässings-stav fast ordentligt. Ett tag funderade jag på att skippa skruven och i stället löda men skruv kändes ändå tryggare. Man vill ju inte riskera att ett stift lossnar från stickpropen och blir sittande i vägg-kontakten.
    stift.jpg
    Kontakterna skruvas ihop:
    kontakt.jpg
    Resultatet med mina egna stickproppar:
    inkopplad.jpg
    m v h Henrik
     
    katho, Heleg, chraist och 1 annan gillar detta.
  12. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Snyggt!
     
  13. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Tack Maqqan! Ditt svar genererade en email-notifikation och så även Leo83s initiala svar. Dock missade jag de notifikation för de relevanta frågorna om byggår och eventuell text på kontakterna.

    På stick-proppen finns det en figur som beskriver hur det är kopplat med fas på ena sidan och mitten och nolla på andra sidan. Därmed blir kontakten känslig för på vilket håll den sätts i och man förstår finessen med att sladden går ut osymmetriskt i original-utförande. Man förstår också att denna kontakt inte blev någon hit...

    På vägg-kontakten står det svagt något som kanske är "eljo" eller möjligen "olja" beroende på vilket håll det skall läsas. På vägg-kontaktens insida finns också lite märkningar som är svåra att se, det verkar handla om S-märkningar och liknande.

    m v h Henrik
     
    bernard gillar detta.
  14. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Heeeelvete va snyggt snajdat ihop en lösning! :)
     
    Heleg gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det där såg oerhört elegant ut - tror du löst det på ett optimalt vis givet förutsättningarna.
     
    Heleg gillar detta.
  16. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Tack för alla uppmuntrande svar! Jag är själv nöjd med resultatet, men det blev lite mer arbete än jag hade hoppats på.

    m v h Henrik
     
  17. Muggeotto

    Muggeotto Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2023
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    har nu stött på samma kontakter! Henrik har du 3d filerna kvar till kontakten?
     
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Hittade de här tråden nu...
    Lite kuriosa...
    Sådana kontakter hade jag i min första lägenhet i början av 80-talet och stickkontakter gick att köpa i vår lokala matbutik (hela området hade väl sådana kontakter).
     
    henca gillar detta.
  19. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Ja, jag har kvar dem som tre st .stl-filer, alternativt en .fcstd-fil till FreeCAD om du skulle vilja modifiera.

    Jag har inte publicerat dem på thingiverse eller liknande då det inte skulle kännas helt seriöst att uppmana folk att knåpa ihop saker som inte är CE-märkta. Men till enstaka personer som frågar kan jag tänka mig att dela med mig av filerna enligt principen "används på egen risk".

    För att minimera risken skrev jag ut i ABS som tål ganska höga temperaturer och jag använder dem bara till LED-lampor som drar ganska lite ström (8.5W enligt spec).

    Här på forumet går det att ladda upp filer, men bara vissa format, så vi skulle behöva något annat sätt att skicka filerna till dig.

    .fcstd-filen är ca 330 kB och .stl-filerna är totalt ca 250 kB så det är inga stora datamängder vi talar om. Jag skulle kunna lägga dem i en zip-fil som skickas med mail.

    m v h Henrik
     
    svenix och chraist gillar detta.
  20. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Ja, det låter som vettiga begränsningar då det ändå är 240 volt.
    Men med dina proffsiga lösningar så verkar iaf du veta vad du gör, "svarven" var riktigt smart :)