Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

  1. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hepp var väl väntad kanske, måste betala för att få ta del av cashback.

    [​IMG]

    Att behöva betala ca 100kr/mån för black card, för att få 1% cashback, på tre olika retailers är inte värt.
    Hoppas de inte fryst framtida features till legacy black...
     
    Last edited: 14 jun 2019
    ac1976 gillar detta.
  2. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Om man vet att cashbacken fungerar med de man har valt så kanske det kan vara tänkbart att betala för Black men de tre jag valde för mitt Black Legacy fick jag aldrig någon bonus för (trots köp under de första 90 dagarna). Verkar inte som om alla Amazon-, alla Spotify- osv fungerar...
     
  3. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Spotify fungerar garanterat inte eftersom det måste gå via Paypal för att det ska dra månadsavgiften i rätt valuta. För Amazon har du valt att betala med kortet direkt eller via Paypal?
    Cashback fungerar bara ifall du betalar med Curve kortet direkt, med andra ord det får inte gå via någon mellanhand.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, medhåll. Jag ser inte tjusningen heller. Det är på tok för begränsat så länge man bara kan välja så få aktörer.

    1% blir ju väldigt lite även om det gäller alla köp, och begränsar man det till 3 ÅF handlar det om så små summor att något vanligt kreditkort med poäng (alterantivt komplett med cashback) kopplat till Curve kommer ge bättre utväxling.
     
    Sale gillar detta.
  5. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Trevligt med fler partners till rewards programmet. Ser att Marriott har tillkommit som jag spenderar en hel del tid och pengar på varje år som skulle betala tillbaka Curve Black-avgiften med den där 1% återbäring.
    Men jag förstår fortfarande inte varför Curve vill ha 9,99€/månad för black när jag har i princip allt detta gratis med mitt Revolut. Jag får fortfarande poäng på mitt underliggande kreditkort när jag toppar upp Revolut. Men jag gillar starkt mitt Curve Blue som jag använder här hemma :) Men de är också gratis. Precis som Black borde vara.

    Fixar de på nytt till Amex så skulle det vara värt med Black och den avgiften. Men det tvivlar jag att de kommer att göra. Amex vill såklart inte detta då butikerna kommer att fortsätta att inte knyta avtal med Amex.

    Men visst är Curve Blue skönt att ha här hemma :) Men något mer måste Curve komma på för att dra igång Black. 1% på samtliga köp vore bättre istället exempelvis.
     
  6. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Direkt. Från både Amazon US, UK och DE.
     
  7. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Lustigt. Har du frågat deras support varför du inte fått någon cashback på de köpen?
     
  8. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Nej, jag har inte orkat då det bara var under en tremånadersperiod man fick bonus. Men det inger som sagt inget förtroende för det nya Black-kortet med månadsavgift och dess bonussystem.
     
  9. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Har haft min telefon på service och varit bortrest i en vecka nu. Men testade precis och det fugnerar för mig också:) Väldigt trevligt att de fixade det.

    Nu väntar jag bara på google pay stöd för curve också. någon som hört någon uppdatering om när de ska lansera det i sverige?
     
  10. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Ute och reser nu med mitt Curve Blue-kort. Tycker att det är svårt att hålla koll på när man når upp i 500£ som är taket för avgiftsfri valutaväxling. När man har nått upp i 500£ så måste man vänta i å30 kalenderdagar. Dvs når man i taket 15 maj så väntar man till 14 juni. Också svårt att hålla koll på exakt när det har gått 30 kalenderdagar.

    Allt detta ska komma i en framtida uppdatering till app så det blir mycket tydligare framöver. Läste på deras forum.

    Revolut tar över som kort efter jag har nått upp i taket :-) och även på helgerna. betalar mina hotell nu med Revolut men och det går bra. Dock får man fylla på sitt konto och höfta pga reservationsbelopp som inte bokförs belastar ens pengar.
     
    Last edited: 21 jun 2019
    Hultan gillar detta.
  11. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Fick köp som ej gick igenom i Slottsskogen med mitt Curve. Köpet är registerat på underliggande kort men misstänker att det är för de använder iZettle som betalningsterminal och det tar något längre att få klartecken att köpet är ok. Så en varning för er som tänkt ta en fika på toppen ;-)

    Stället debiterar som "Aktivets café resturang".
     
    Exxpert och ac1976 gillar detta.
  12. bluppblupp

    bluppblupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb
    Platta:
    iPad Air 5th Gen
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro 2019
    Hmm, jag har betalat i affärer med iZettle utan några som helst problem med Curve. Norwegian-kort var underliggande vid köpen.
     
  13. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Åker till London på onsdag och hade tänkt använda Curve som mitt främsta betalkort (har även PFC, och Revolut ifall jag mot förmodan behöver mer pengar).

    Hur fungerar det med att betala med Curve, är det "bästa möjliga" växlingskurs oavsett vilket kort jag har som underliggande? Hade gärna använt komplett mastercard som underliggande kort förutom vid uttag när jag sätter PFC eller revolut som underliggande.
     
  14. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det är som Revolut att du får "interbank" rate, som är oftast bättre än Mastercards växlingskurs, och absolut mycket bättre växlingskurs än storbankernas debit/kreditkort. Det du behöver tänka på om du ska stanna över helgen också, dvs lör/sön då kan det vara bra att du växlar in lite GBP till Revolut.

    Använd Curve till uttag med ett underliggande kort som du vet inte tar avgifter, t.ex. Revolut.

    Ha en trevligt resa förresten ;)
     
  15. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Tusen tack för snabbt, svar. Hur skulle man klara sig utan swedroid?;)

    Men då är det som jag hade för mig med växelkursen det är alltså oberoende utav vilket kort man använder som underliggande?
    Om man får fråga med Curve (eller revolut, PFC för den delen) vilken valuta man vill betala i , bör man då välja den lokala valutan (£) eller SEK? Vilket är mest fördelaktigt?
    Finns det något att tjäna på att ändra valutan på kortet i Curve?

    Vi åker hem på fredag kväll, så växling lär inte vara något krav, den här gången. Men det hade jag fakatiskt koll på att växlingen blir dyrare över helgen annars.

    Nu kommer vi inte spendera några ofantliga summor i London heller, men när kronan är så svag som den är så vill man ju spara så mycket som möjligt. (Sambon delar tyvärr inte min förkärlek för fintech och klagar på att jag krånglar till allting)
     
  16. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Betala alltid med den lokala valuta så att det är kortet, Curve får sköta vallutaväxlingen. Om du vill väljer att betala med SEK då kommer dyra avgifter tillkomma förutom kass valutakurs ;)
     
  17. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    Curve gick ut med info nyss om hur det går med ApplePay.
    Nytt var att underliggande kort måste stödja ApplePay för att det ska fungera, inte som jag har trott att man fick ApplePay till alla ens kort i Curve appen.
    Inget datum angavs...

    Apple Pay - When?
     
    inact_0049 och utor gillar detta.
  18. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    För kännedom, så nekar Curve köp/uttag av valuta på forex. Prövade med flera underliggande och fick bekräftat via support i efterhand att Curve blockerar dessa tjänster.

    Inget konstigt egentligen, och betydligt bättre växla på kortet. Men skulle ge valuta som present inför utlandsresa, vilket inte gick nu.

    Bra att veta tänker jag!
     
    svenix och inact_0049 gillar detta.
  19. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Har jag fattat detta rätt?

    - Om jag tar ut EUR ur bankomat utomlands och ställt in att underliggande kort är i EUR så räknas inte uttaget mot Curves 200£ gräns?
    Can I use Curve at ATMs?

    - Om jag betalar i EUR utomlands och ställt in så att underliggande kort är i EUR så räknas inte betalningen mot Curves 500£ gräns?
    Is there a fee to make purchases abroad with Curve?

    Om detta stämmer kan jag ju ha enbart mitt Curvekort med mig med debitering mot Revolutkortet utan att behöva tänka på gränserna (förutom Revoluts gräns på 2000 kr bankomatuttag då Curve skickar vidare info om att det är just ett uttag).
     
    utor gillar detta.
  20. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Precis såhär är det i teorin. Men praktiskt har nog ingen lyckats pröva detta i skarpt läge än, pga att man inte kan se hur stor del av valuta-gränserna man har utnyttjar i Curves aktuella app.
     
    milky81 gillar detta.