Diskussion: Morrowbanks kreditkort (fd Komplett Mastercard)

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av xTQ, 9 jan 2019.

  1. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Betalade in räkning till Kompletts Iban som står på fakturan och som referens skrev jag OCR-numret. Detta gjorde jag för 3 veckor sedan och min inbetalning har ännu inte kommit in i.
    Ringde in och frågade om betalningen har kommit in in, som tack och lov har kommit in i deras system, men stod som okänd så de visste inte vem det var ifrån. Ocr-numret hade antagligen inte följt med helt.

    Han jag pratade bad mig att betala till deras bankgiro/plusgiro framöver istället. Gör detta så slipper man ringa in inför varje betalning.
     
    Last edited: 24 jun 2019
    Saxel, bernard, tekken och 1 annan gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag är inne på min tredje månad med Komplett Mastercard och jag är extremt nöjd!
    Främst naturligtvis p.g.a. cashback. Jag får 2% cashback på de flesta av mina köp då jag använder Curve med Komplett som underliggande kort. Med min budget riskerar jag inte att slå i taket för hur mycket cashback jag kan få på ett år.

    Sedan tycker jag faktiskt att Kompletts websida är helt OK. Minst lika bra som något annat kort jag haft. Och de utvecklar den och lägger till funktioner hela tiden. Icke att förglömma att Komplett Mastercard faktiskt är ett av de få kort utanför storbankerna som stöder Google Pay!

    Jag har egentligen inget negativt alls att säga om Komplett Mastercard utan jag är positivt överraskad. Det enda som ororar mig är hur länge de kan fortsätta att ge sån extremt bra cashback? Men för nu är Komplett Mastercard det absolut bästa gratis-kort på marknaden som jag provat!
     
    Sale, night77, tekken och 2 andra gillar detta.
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Förmodligen inte länge blir nog svårt att finansiera det hela. De flesta som har haft hög cashback är nu tillbaka i normala nivåer. De kan vara ta ut 0,3 procent i avgift av handlaren.. Ja det är ju inte omöjligt att de investerar pengar i bakgrunden för att finansiera cashbacken men det dom tjänar pengar på är 0,3 procent per köp.
     
  4. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Jag har precis kört min första månad med Komplett mastercard och är positivt överraskad.
    Allting verkar fungera bra, hög cashback (speciellt om du kombinerar den med Curve).
    Jag riskerar inte att slå i bonustaket med min relativt låga kredit och spenderande.
    De var riktigt snabba att haka på och stödja google Pay.
    Deras hemsida känns mycket bättre än preemkortet/ikano banks som jag använde innan.

    Jag har inte fått någon faktura utav komplett än, men det är ju det enda negativa jag hittat än så länge. Att de inte stödjer e-faktura men man kan ju hoppas att det kommer i framtiden.
     
  5. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Grymt omdöme. Blir en ansökan under dagen. Hur lång tid tog det från att du ansökte tills att du hade kortet i lådan?
    Tack!
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det gick ganska snabbt. En knapp vecka tror jag.
     
  7. freddus

    freddus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Nog måste man väl ändå vara ärlig och se att det finns brister som jag inte sett skymten av hos några av mina andra kort.

    - Reserverade belopp - går väl inte att se vad det rör sig om? Alla(?) andra kort jag använt har jag då kunnat se vad det handlar om för köp. Sen har vissa varit bättre än andra på att markera upp de som reserverat eller färdigt.
    Hade ett reserverat belopp som låg kvar över en vecka men kunde aldrig kolla om det verkligen var det jag misstänkte (1200kr tankning där beloppet gick igenom efter någon dag, men reserverade verkade vara kvar över en vecka)

    - När köp väl verkställs och gått igenom så får de inte inköpsdatumet... Utan när köpet gått igenom.
    Hade något köp som jag inte alls kände igen och verkade märklig. Var precis när jag skaffat Curve så var extra fundersam. Fick ihop det när jag kollade historiken i curve. Och såg en förskjutning på 4-5 dagar.

    - App?
     
    Jonthan gillar detta.
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är klart att man alltid kan önska sig mer och Komplett Mastercard är väl inte perfekt i alla avseenden. Men de saker du tar upp som brister tycker jag fungerar likadant på de andra gratis kort jag har provat som Preem och OKQ8. Så i den jämförelsen tycker jag inte Komplett är sämre.

    Avsaknaden av app stör inte mig. Jag sitter hellre vid min desktop och gör saker på en stor skärm. Men smaken är naturligtvis olika och jag förstår om en del skulle önska sig en app.

    När man utvärderar en tjänst som är gratis (och i detta fallet t.o.m. ger dig pengar i form av cash-back) så tycker jag det är rimligt att ha lite lägre förväntningar än på en premiumtjänst som kostar pengar. Men jag vet ju inte vilka andra kort du jämför med?
     
    ganmo gillar detta.
  9. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    IBAN är för internationella betalningar, ska du betala inom Sverige så ska bankgiro och postgiro användas.
     
  10. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Yep jag vet. Har ett brittiskt bankkonto hos Revolut.
     
  11. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Vad gäller app har jag frågat deras kundtjänst om detta för nån dag sen inväntar svar. Hoppas på att något är på gång där.

    Kan säga att kundtjänsten är inte särskilt snabb heller har skickat två frågor tidigare och det tog nästan en vecka per fråga innan jag fick svar. Ena frågan gällde varför jag inte blev godkänd för ansökan, men innan de hann svara var jag helt plötsligt godkänd ändå. Ansökningsprocessen är lite buggig verkar det som :)

    Annars är jag nöjd. Kör Komplettkortet bakom Curve som många andra och får dubbel bonus plus att jag får koll på transaktionerna via Curve.
     
    freddus gillar detta.
  12. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det går snabbt att få svar om du ringer deras kundsupport. Har ringt dit ett par gånger för frågor som jag inte orka vänta ett par dagar för att få ett svar på iaf.
     
    svenix och milky81 gillar detta.
  13. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Aha ok ringer nästa gång istället. Tack för info!
     
  14. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Det enda negativa som jag ser det är fakturorna via epost, som orsakar lite manuellt arbete en gång i månaden. Norwegian-kortet jag har skickar ju ut e-faktura med rätt belopp förifyllt, till exempel.

    Men det kan man ju stå ut med så länge man får betalt för’t.
     
    svenix och utor gillar detta.
  15. freddus

    freddus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Alltså det här är ju inga problem som jag inte kan leva med, men tycker inte personligen att det fungerar som så att bara för att det är gratis så är produkten perfekt trots några brister. Det betyder inte att jag är missnöjd eller anser att det här är skit. Det är bara de funktionerna som jag gärna ser att de fixar och det helst egentligen igår.

    Även om jag hade betalat för komplett så hade jag haft samma åsikt, gratis gör inte att jag automatiskt ser rätt igenom brister. Lättare att acceptera möjligen, men mina önskningar tycker inte jag ska försvinna bara för att det är gratis.

    Det är ju egentligen inga funktioner som kostar komplett något. Bägge bristerna jag nämner bör redan finnas lättillgängligt bakom våra stängda dörrar och lär inte leda till någon kostnad för dem. Helt enkelt bara öppna dörrarna för oss.
    Appen är väl iofs något som man kan göra mer eller mindre avancerad och därmed ta mer eller mindre tid.

    Sen handlar det såklart om prioriteringar och det har jag såklart full förståelse för. Det har tillkommit en del funktioner på den tiden jag varit med.

    Nä jag kan inte säga att det är 10/10. Jag är helt klart nöjd men ser inte mer än 7 eller möjligen 8.
     
    bernard och svenix gillar detta.
  16. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Frågade för några veckor sedan om de har någon app på gång, om de har någon bra bloggsida eller liknande där man kan se nyheter och annat. Fick följande svar från Komplett kundtjänst nu:
    Hej!

    Tack för din förfrågan.

    Det finns planer om en app men detta kommer tidigast bli tillgängligt under hösten. Dina önskemål om att kunna se utestående saldo och bonus i appen tar vi vidare till intern diskussion.
    Det finns en facebooksida men hänvisar dig till komplettbank.se för att få tillgång på information. Tar även önskemålet om blogg vidare till intern diskussion.

    Tack för dina inspel!


     
    freddus och bernard gillar detta.
  17. freddus

    freddus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Tack för den reklamen i den otroligt passande tråden om komplett mastercard. Det är sådan här reklam som verkligen gör mig sugen på att testa något...

    Eller så inte.
     
    RKXYZ, Jonthan, Skinnbanjo och 3 andra gillar detta.
  18. Mysticum

    Mysticum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Har äntligen fått mitt kreditkort nu från Komplett och det funkar som det ska, även om transaktionerna verkar ta en hel del tid att få in på hemsidan, vilket är irriterande, men delvis löses genom Curve.

    Dock försökte jag få igång Google Pay och det gick att lägga till kreditkortet utan problem, och efter verifikationskoden via SMS fick jag ett nytt SMS där det stod att kortet nu var redo att användas.

    När jag har försökt handla i butiker funkar blippningen utan problem, men sedan står det "Payment Declined". Har försökt flera gånger på flera olika ställen. Tanken var att ha det som backup ifall Curve failar, men oroväckande att jag inte ens lyckas betala med det. Någon annan som haft liknande problem?
     
    utor gillar detta.
  19. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vet inte exakt om det är aktiverat från start men många kort behöver man göra en betalning med chip+pin för att aktivera kortet. Kanske tar tid om du gjort detta med tanke på att det tar tid innan köpen syns i systemet som du nämnde.

    Har själv inte ett komplett kort så spånar bara ;-)
     
    Mysticum gillar detta.
  20. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Tror nog det är ett ärende för deras support, de har god tilllgänglighet på telefon så testa där i veckan.
     
    Mysticum gillar detta.