Frågan kanske kan tyckas underlig. Men vad jag menar är att när man går in i en affär för att köpa något så är personen på andra sidan disken fullt upptagen med att prata i telefon. Personen gör ingen ansats till att avsluta samtalet eller att pausa det.
Utan du blir förstrött expedierad med minsta möjliga engagemang alltmedan personen bakom disken riktar 95% av sin uppmärksamhet mot telefonsamtalet. Eller det kan också vara så att personen är fullt upptagen i livligt samtal med en kollega eller annan person så att 95% av deras uppmärksamhet är riktad åt det hållet.
Du får förhoppningsvis ditt ärende uträttat men lämnar butiken med en lite avslagen känsla och funderar på butikspersonalens tråkiga attityd.
Är detta OK? Eller borde man faktiskt som kund vara värd lite mer uppmärksamhet?
Som kontrast kan man jämföra känslan av att bli expedierad av någon som ler glatt mot en och kanske avslutar köpet med en trevlig artighetsfras. Då går man därifrån betydligt gladare och det känns som en bra dag!
Vad säger ni? Är det bara jag som är gammal (64 år) och stör mig på sånt här? Det kanske för en yngre generation är helt OK att prata med någon som samtidigt är fullt upptagen i en annan konversation? Idag är vi ju mer och mer uppkopplade och mobilen är en ständig följeslagare på gångvägar, i affären eller på bussen.
Eller är det så att ett mänskligt leende och några trevliga ord faktiskt också uppskattas av en yngre generation? Och har man när man arbetar i ett serviceyrke någon slags "skyldighet" att försöka vara trevlig mot kunderna? Om inte annat tror jag att ett trevligt uppträdande från personalens sida gör att man gärna går tillbaka till den butiken och det borde ge resultat i form av högre omsättning på sikt.
Fritt fram för åsikter.
Click to expand...