Diskussion: Vad tycker ni om att "bli expedierad med vänsterhanden"?

Diskussion i 'Off Topic' startad av svenix, 12 mar 2019.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Frågan kanske kan tyckas underlig. Men vad jag menar är att när man går in i en affär för att köpa något så är personen på andra sidan disken fullt upptagen med att prata i telefon. Personen gör ingen ansats till att avsluta samtalet eller att pausa det.

    Utan du blir förstrött expedierad med minsta möjliga engagemang alltmedan personen bakom disken riktar 95% av sin uppmärksamhet mot telefonsamtalet. Eller det kan också vara så att personen är fullt upptagen i livligt samtal med en kollega eller annan person så att 95% av deras uppmärksamhet är riktad åt det hållet.

    Du får förhoppningsvis ditt ärende uträttat men lämnar butiken med en lite avslagen känsla och funderar på butikspersonalens tråkiga attityd.

    Är detta OK? Eller borde man faktiskt som kund vara värd lite mer uppmärksamhet?

    Som kontrast kan man jämföra känslan av att bli expedierad av någon som ler glatt mot en och kanske avslutar köpet med en trevlig artighetsfras. Då går man därifrån betydligt gladare och det känns som en bra dag! :)

    Vad säger ni? Är det bara jag som är gammal (64 år) och stör mig på sånt här? Det kanske för en yngre generation är helt OK att prata med någon som samtidigt är fullt upptagen i en annan konversation? Idag är vi ju mer och mer uppkopplade och mobilen är en ständig följeslagare på gångvägar, i affären eller på bussen.

    Eller är det så att ett mänskligt leende och några trevliga ord faktiskt också uppskattas av en yngre generation? Och har man när man arbetar i ett serviceyrke någon slags "skyldighet" att försöka vara trevlig mot kunderna? Om inte annat tror jag att ett trevligt uppträdande från personalens sida gör att man gärna går tillbaka till den butiken och det borde ge resultat i form av högre omsättning på sikt.

    Fritt fram för åsikter.
     
  2. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Sovjetisk kundservice, typ när butikspersonalen är helt fjärmad från något ansvar och får sin lön ändå vad de än gör.

    Det är först på senare år detta har försvunnit mer eller mindre i Östeuropa.
     
  3. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Råkade ut för det på biltema en gång. Dock stod kasörskan och pratade med en kollega.

    Jag bara betalade, såg inte ens vad summan blev. När jag kom hem insåg jag att de hade glömt dra ena varan för 800 isch kronor....
     
  4. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag anser att det är väldigt ohövligt och väljer då om det går en annan kassa eftersom kassören uppenbarligen är upptagen, eller väntar demonstrativt med att betala. Det är minst lika ohövligt att kunden står och pratar i telefon i en sådan situation.
     
  5. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
  6. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Har flera exempel, en ny slags eko/rekobutik, restaurang, café öppnade härom året i fastigheten jag jobbar och telefon har jag inte sett men de två i personalen är h e l t ointresserade av mig som kund. Flera vittnar om liknande upplevelse i ovan nämnda butik.
    De pratar om privata med varandra saker de två gånger jag besökt butiken som potentiell kund och höftar den i kassan utan att möta blicken, bortsett från ett snabbt ögonkast när de frågar om man vill köpa en påse till grejerna.
    Jag ligger inte sömnlös över detta, det finns en handfull övriga motsvarande butiker i husen omkring där jag väljer att bidra till deras lön istället.
    Telefonprat har jag ingen erfarenhet av, om det inte är fråga om någon vara/pris till lagret. Det är så klart okej.
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har träffat på det här beteendet vid enstaka tillfällen tidigare men inte fäst mig så mycket vid det.

    Nu har vi emellertid fått ett nytt postombud här hemma. En liten typ servicebutik där jag får hämta mina paket. Den kvinnliga ägaren där har satt detta i system verkar det. Jag har varit där tre gånger nu för att hämta paket och vid samtliga tillfällen har hon knappt ägnat mig någon uppmärksamhet alls. Utan hon har varit fullt sysselsatt med andra samtal och expedierat mig "med vänsterhanden".

    Lite märkligt tycker jag för hon är som sagt ägaren och borde vara lite mer mån om kunderna och affärens omsättning kan jag tycka. Jag förstår ju mer om det är orutinerade ungdomar som beter sig så här men i detta fallet är det en kvinna i 40-års åldern som äger sin egen affär.

    Det var därför jag började fundera.
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Kan inte påstå att jag känner igen detta men jag besöker ett begränsat antal butiker. Jag upplever tvärtom som att de är väldigt trevliga. Självklart smittar ett leende eller ett trevlig bemötande, så det är absolut något butiken borde bry sig om.

    Enda otrevliga butiksarbetaren jag har träffat var en ägare av en djurbutik i stan. Väldigt märklig snubbe, när jag googlade på butiken upptäckte jag att han hade blivit anmäld för vanvård (skötte tydligen inte djuren i butiken), och flera personer beskrev honom som en otrevlig person. Så jag var inte förvånad när han fick lägga ner butiken. Vi kommer inte att sakna honom. Helt otroligt att man kan jobba i ett serviceyrke och dessutom bedriva en butik och inte förstå att bemötandet är viktigt. Jag är främst en prismedveten konsument men om priset inte skiljer sig åt så vinner butiken med trevlig personal.
     
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Tycker butiker i generellt sett är bra. De riktiga katastroferna med dålig service är mer restauranger, krogar.
    Lite märkligt kan tyckas eftersom vinsten i mycket ligger i servering av öl och vin, mer än själva maten.
    Så de förlorar själva på det. Fast det kan gå i hand med dålig utbildning också i viss mån.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Kom att tänka på denna tråden när jag var på stormarknaden nyligen. Vi behövde expedieras i självscanningen och han som expedierade oss upplevdes som väldigt nonchalant. Han stod och pratade med en annan anställd (ej arbetsrelaterat) och kunde knappt svara min pappa. Jag fick säkert fråga samma sak 2-3 gånger innan jag fick ett ordentligt svar. Helt klart ett irritationsmoment även om jag höll det för mig själv.
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Fenomenet är ganska utbrett. Jag hämtade igår ett annat paket i en annan servicebutik i min närhet. Personalen (en kille i 20-års åldern) satt inne i ett rum utan uppsikt över butiken livligt inbegripen i ett telefonsamtal med någon kompis lät det som.

    Efter att jag ropat hallå några gånger för att locka ut honom fixade han fram mitt paket. Dock fortsatte han hela tiden sitt telefonsamtal och ägnade mig minsta möjliga uppmärksamhet.
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag känner inte att fenomenet är utbrett här eller i varje fall inte i de butiker vi brukar besöka. Visst kan expediter vara olika mycket engagerade, men aldrig att jag känner mig så nonchalerad som jag gjorde av killen som jag beskrev ovan. Visst, jag upplever ofta att självscanningen är dåligt bemannad (meningen är ju att man sköter sig själv men ibland utförs kontroller), men så fort personalen kommer har de varit trevliga och närvarande.

    I vår närmsta matbutik är det dessutom riktigt trevliga. Kanske för att vi är stammisar och de känner igen oss, men ändå. Väldigt lätta att fråga o.s.v. Lite sämre igenkänning på en stormarknad men även där upplever jag personalen på golvet som hjälpsamma.

    En gång kom en kille och berättade att det fanns en ersättningsvara när jag och pappa stod och letade efter veckans vara. Först förstod vi inte hur han visste då han inte bar personalkläder, men det visade sig att han hade slutat för dagen. En annan kille erbjöd oss en ersättningsvara på plats (det fanns alltså ingen ersättningsvara men han skrev en lapp till oss att visa upp i kassan). Så även om den nya killen i kassan var nonchalant så höjer övrig butikspersonal upp betyget.

    Det du beskrev låter väldigt nonchalant dock. Aldrig upplevt något liknande faktiskt. Det närmaste är väl en mindre matbutik där kassan ibland står tom. Inte samma sak som att personalen är nonchalanta när de väl kommer, men som kund är det ganska frustrerade att inte ha en kassa att gå till.
     
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Kanhända det skiljer mellan större orter och mindre. Jag bor i Göteborg. Även om jag bor i en relativt lugn villastadsdel så är här så många människor att man inte ofta träffar på samma personer. Man lär inte känna så många utan det är lätt att "försvinna i mängden".

    Jag kan tänka mig att på en mindre ort känner folk varandra bättre och då kanske man inte blir lika nonchalent mot sin omgivning.
     
  14. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Du beskriver Phonehouse i ett nötskal!
     
  15. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Råkade ut för detta i en mindre affär där jag skulle köpa ett verktyg för dryga 5000 kr.
    Ägaren ägnade mer tid åt att prata med en bekant som stod och hängde över disken än att tala med kunden (mig) om köpet. Han tittade inte ens utan svängde bara över kortläsaren och sa att "den ligger därborta" och pekade slött på golvet där verktyget låg. Vände sig sedan åter mot den bekante och började tala om ditt och datt.
    Då avbröt jag betalningen, drog ur kortet ur läsaren och gratulerade honom till att ha förlorat försäljningen på grund av hans arroganta beteende och totala avsaknad av vanligt folkvett, samt att den övriga dyra utrustningen jag senare planerat köpa kommer inhandlas på annat håll.
    Folk utan hyfs och insikt kan mycket gärna möta konkursdöden, de faller på eget grepp.
     
  16. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Anledningen till att man sköter sina affärer/inköp via nätet, då slipper man idioter. Allt kan göras på nätet till 99,9%.
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu bor jag inte på landet, men jag gynnar mer än gärna lokala butiker/matbutiker. Enda anledningen till att beställa över nätet är om det blir billigare. Mat har aldrig varit billigare, men tyvärr envisas apoteken med att sälja billigare på nätet (alltså samma apotek är billigare på nätet än i butik), då beställer jag via nätet såvida jag inte behöver något akut.
     
  18. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 010
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Kan inte påstå att jag råkar ut för detta särskilt ofta.
    En fråga dock - hur är ni själva som kunder? För jag ser däremot dagligen folk som är helt upptagna med ett samtal eller sin mobil göra riktigt oengagerade (och ineffektiva) kontakter med personal i butiker. Eller är det en annan sak när man är kund? :)
     
  19. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Du har en bra poäng men skillnaden är ju ändå att en kund är en kund, en kund är inte anställd i butiken, en kund är inte anställd i en butik i ett jobb som är ett service yrke..
    Kunden är inte där för att förtjäna sitt leverbröd genom yrket genom att sälja saker till andra människor.

    Den som däremot är anställd i en butik, har ett jobb. Ett jobb som innebär kontakt med andra människor på diverse sätt. Den tjänar sitt leverbröd på att hjälpa människor i butiken.

    Så jag känner att det är en jäkla skillnad där om en kund pratar i luren eller om den anställda pratar i luren och visar föga intresse för en kund..
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag pratar aldrig i mobil eller är upptagen med något annat när jag går in i en affär. Jag går in, hejar på personalen och framför mitt ärende.

    Jag förväntar mig inte att personalen ska vara överdådigt vänliga och trevliga. Men visst är det trevligt om man blir sedd och kanske får ett leende eller en artighetsfras.

    Jag hade ett annat paketutlämningsställe tidigare där personalen alltid var trevlig, tittade en i ögonen och avslutade med någon artighetsfras. Sånt gör faktiskt att man blir glad och förgyller dagen en smula. :)