Guide: BetterBatteryStats och batterioptimering

Diskussion i 'OnePlus 7 Pro - Allmänt' startad av swejuggalo, 25 jun 2019.

  1. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Drar telefonen en massa batteri trots att den bara ligger? Ser du inget uppenbart, eller bara något kryptiskt som egentligen inte förklarar varför det händer? Då bör man kolla upp bla wakelocks med BetterBatteryStats.
    Jag har alltid på location, WiFi, mobile network, 90Hz (utan always on hack), auto switch på upplösningen, adaptive battery, sleep standby optimization, ram boost. Gjorde en omstart innan jag la mig och den drar ca 0,6% i timmen, vilket bör vara rätt rimligt med mina inställningar. Jag har ingen SOT och dygnsförbrukning uppmätt då jag helt enkelt använder telefonen så pass olika ifrån dag till dag så att det helt enkelt bara är larvigt att försöka nämna något optimalt fall.

    Första steget är att installera ADB på din dator och aktivera Developer options på din telefon.
    How to Install ADB on Windows, macOS, and Linux
    Förutom det som nämns i länken så funkar både ”File Transfer” och ”PTP” som usb mode. Du kan även ställa in vilket som ska vara standard varje gång du kopplar in telefonen. Detta gör du via ”Default USB configuration”. Sök på USB i inställningar. Jag har valt PTP. När kommandot ”adb devices” hittar en enhet så har du gjort rätt.

    Installera BetterBatteryStats.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.asksven.betterbatterystats&hl=en
    Har du rootat telefonen så är det inte så mycket du behöver göra här, men är den orootad så behöver du skriva några kommandon för att få appen alla rättigheter den behöver.

    adb -d shell pm grant com.asksven.betterbatterystats android.permission.BATTERY_STATS
    adb -d shell pm grant com.asksven.betterbatterystats android.permission.DUMP
    adb -d shell pm grant com.asksven.betterbatterystats android.permission.PACKAGE_USAGE_STATS

    Nu så ska programmet kunna samla in information om vad som håller din telefon vaken.

    Då man nu har aktiverat Developer options så har man tyvärr startat ännu en loggning på telefonen. Denna kan man inaktivera via följande kommando.
    adb shell pm disable-user com.android.traceur

    Om man inte är villig offra batteritid och att hjälpa till med att skicka bug rapporter osv så kan man inaktivera all Oneplus loggning. Jag väljer att låta detta vara på.
    adb shell pm disable-user com.oneplus.opbugreportlite
    adb shell pm disable-user net.oneplus.odm
    adb shell pm disable-user net.oneplus.odm.provider

    Är man helt ointresserad av Zen mode så kan man avaktivera det via detta.
    adb shell pm disable-user com.oneplus.brickmode

    Ångrar man något inaktiverat så kan man skriva motsvarande detta.
    adb shell pm enable <package_to_enable>

    Har man via BetterBatteryStats hittat en app som väcker telefonen alldelses för ofta för att det ska vara rimligt så prova följande.
    adb shell cmd appops set com.android.chrome WAKE_LOCK ignore (I detta fall Chrome).
    Ångrar du dig eller att appen bråkar pga detta så skriv samma kommando men "allow" i slutet.

    Du kan använda Apk Analyzer för att ta reda på filnamnet på apparna.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=sk.styk.martin.apkanalyzer&hl=en

    Bluetooth och WiFi scanning är inget jag använder så dessa har jag inaktiverat. Hittas snabbast via att söka på "scanning" inne på inställningar.

    Av batteriskäl kan det även vara bra med Dark mode på allt som stödjer det. Inne på skärminställningar under tema, inne på Facebook messenger, inne i Nova launcher mfl.

    Lägger till mer då jag kommer på något.

    Flera tips här: Increase battery life

    Tack till XDA å Google [emoji6]
     
    Last edited: 27 jun 2019
    Trino och MarshallMathers gillar detta.
  2. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Tipsar om en app som jag testar just nu. Naptime [emoji4]

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.franco.doze

    Även denna kräver ADB. Root ska ge något fler funktioner verkar det som.

    adb -d shell pm grant com.franco.doze android.permission.DUMP
    adb -d shell pm grant com.franco.doze android.permission.WRITE_SECURE_SETTINGS[​IMG]