Frågor om IFTTT

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 20 jun 2019.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Hej,

    Ni känner säkert till hur IFTTT (If This Then That) fungerar. De har en app och en webbsida.

    Jag har aktiverat en funktion som gör att alla telefonens notifikationer lagras i ett Google-dokument, genom en IFTTT-applet.
    Save notifications from all of your apps to a Google spreadsheet
    Jag har också aktiverat en funktion som loggar alla Wifi-anslutningar och alla Bluetooth-anslutningar (bl.a. klockslag och nätverk/enhet) i två Google-dokument.

    Särskilt det först nämnda, lagring av notifikationerna, innehåller ju mycket känslig data. I princip alla mina mail och sms sparas den vägen. Jag har sett att på IFTTT:s webbsida går det att se varje gången denna applet körts, inklusive innehåll, alltså finns alla mina notifikationer synliga där i kontot när jag är inloggad. Jag ska därför omgående aktivera two-step-verification för IFTTT-kontot med hjälp av Google Authenticator. (Sms-inloggning stöds bara för amerikanska operatörer, men är ju oavsett en osäkrare lösning).

    Men utöver att skaffa Google Authenticator, så undrar jag hur säkert IFTTT egentligen är. Jag vet inte så mycket om vilka som ligger bakom företaget (är det ett företag?). Tror ni att deras plattform är pålitlig? Har de en god it-säkerhet? Man kan aldrig veta helt säkert, såklart, men är risken för it-läckage hos IFTTT större än hos andra företag? Är de etablerade i någon skurkstat, kommer all IFTTT:s data att centrifugeras av amerikanska/ryska/kinesiska underrättelseorganisationer? Hade ni vågat köra denna applet? Har tillverkaren av appleten (en privatperson för det mesta) möjlighet att se datan som hanteras av den? Jag har inte läst några sekretesspolicys hos IFTTT, och hur som helst verkar det finnas väldigt lite dokumentation om exakt hur en specifik applet fungerar, bara rent allmänt vad den gör. Tillverkaren kan ju skriva vad som helst. Vet inte om IFTTT har någon "vetting".
    Jag funderar lite på att stänga av funktionen som lagrar notifikationer (men behålla de som lagrar Wifi- och bluetooth-anslutningar). Men rent allmänt är det väldigt bekvämt att ha notifikationer sparade direkt i molnet. Ibland försvinner notifikationer eller liknande (vissa appar visar "systemnotifikationer" enstaka sekunder ibland, så man inte hinner läsa dem), någon gång kanske telefonen går sönder och man vill se det senaste som hände på den, eller så vill man se vad man egentligen gjorde vissa klockslag, vilket notifikationerna ibland kan bringa klarhet i. Finns det någon ANNAN lösning (säkrare helst) som lagrar notifikationer fortlöpande, helst i molnet i Google Drive? Lokal lagring är KANSKE ett alternativ, om man kan göra automatisk backup en gång per dygn eller något tänker jag mig (har redan en app som laddar upp allting i min Downloads-mapp en gång per dygn).

    Nästa fråga:
    Appleten som lagrar Bluetooth-anslutningar sparar bara klockslag för anslutning, inte klockslag för frånkoppling. Det tycker jag är dåligt. Jag skulle gärna skriva till utvecklaren.
    IFTTT
    IFTTT
    Hittar inga kontaktuppgifter. Men det brukar ju alltid erbjudas en väg att kontakta utvecklaren i sammanhang likt dessa, tycker jag. Se bara på Play Store. Hmm. Någon som känner till IFTTT bättre, finns det något sätt?

    Tacksam för svar på mina frågor!
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Ingen som vill säga något? Är detta fel underforum för frågan, finns det ett delforum där fler IFTTT-användare finns? Flytta gärna tråden dit isf.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Snälla, help needed! ;-) Flytta gärna till delforum där folk har koll på IFTTT!
     
  4. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Du kan ju relativt enkelt skapa en applet själv som skapar en rad i en fil när du kopplar ifrån en BT-enhet. Du kan nog inte få båda sakerna i samma applet.
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Klart båda sakerna går att ha i samma applet! En sådan applet finns ju för wifi, som loggar båda sakerna.

    Hur man skapar en egen applet vet jag inte. Tips/råd om hur man går vidare?
     
  6. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag plockar upp tråden för en fråga.

    Jag har en applet som sätter igång mitt Wifi när jag kommer i närheten av hemmet och en som sätter igång en spellista på Sonos när jag blir uppkopplad på mitt Wifi.

    Men jag skulle vilja att musik bara startas vissa tider eller när ingen annan är hemma.

    Vad har ni för förslag på lösning?
     
    Last edited: 28 aug 2019
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    När ingen annan är hemma:

    Enda sättet för IFTTT att veta ifall någon är hemma eller inte är sannolikt genom att kolla på uppkopplade Wifi-enheter. Jag ser inget annat sätt att avgöra den saken för en teknisk apparat. Du kan ju inte direkt logga dina familjemedlemmars position via GPS.

    Vad har du för router idag?

    Jag vet inte om det finns någon bra lösning. Men jag har en OnHub (Google-router, som släpptes innan Google Wifi men innehåller samma funktioner ungefär). Den har stöd för IFTTT och det går att skapa en del roliga kommandon. T.ex. loggas vissa av mina uppkopplade Wifi-enheter och klockslag för uppkopplingen i ett Google-dokument, tack vara OnHub och IFTTT. För att få din grej att funka så skulle jag börja i det spåret. Har du idag en router med stöd för IFTTT? Kolla upp det. Annars skulle du kanske behöva köpa en. Men undersök först om det går att skapa en applet som gör det du efterfrågar. Det borde gå, men krävs sannolikt någon tekniskt kunnig.
     
    Sunbringer gillar detta.
  8. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Tack för svaret! Jag ska börja kolla på det du rekommenderar med möjligheter att kombinera något med Ifttt funktioner som finns till nätverket! Jag återkommer om jag kommer på något som funkar!
     
  9. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jag bumpar [emoji846]

    Jag fick ett mail nyss att mina applets är avstängda, det visste jag ju att det skulle ske, inga problem.

    Jag tänker inte betala då de kräver kortuppgifter.

    Mina funderingar...

    Jag tycker deras förklaringar inför att det skulle bli en betaltjänst är minst sagt luddiga.

    Är det någon som har koll på vilka applets de syftar på när de skriver att jag har tillgång till obegränsade applets, jag fattar noll [emoji1745]

    Tack på förhand [emoji846]
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Håller med, deras spam-epost de senaste månaderna har förklarat ganska dåligt.
    Jag förstår det som att du kan använda andras skapade applets hur mycket som helst och i obegränsat antal, men du kan bara skapa tre egna applets från grunden. Kanske låter enkelt, men det verkar mer förvirrat än så gällande var gränsen egentligen går mellan dessa kategorier.

    De applets jag använder för att logga mina wifi-uppkopplade enheter har jag absolut inte skapat själv, de har skapats av andra användare. De räknas ändå som applets jag skapat själv och faller inom begränsningen om tre stycken - oklart varför. Min bästa gissning är att utvecklaren har gjort en "mall" till appleten, sen när jag aktiverar den i mitt IFTTT-konto och gör mina egna inställningar, så blir det en egen version av appleten i mitt konto, så som att jag hade skapat den själv. Jag måste t.ex. ange vilken wifi-enhet den ska logga och i vilket dokument den ska skriva infon, dvs unika inställningar för mig. Det lilla kanske räcker för att det ska ses som att jag "skapat den själv"? Kommer inte på annan förklaring. Som tur var är det just tre stycken applets jag behöver använda, så ingen större fara för mig, men tycker företaget har genomdrivit förändringen på ett ganska dåligt sätt.

    Om jag går till sajten IFTTT. Då ser jag kategorin "Created by me" och en lista på tre applets, dessa faller inom begränsningen om max tre stycken skapade av mig (resten är arkiverade automatiskt). Bredvid finns kategorin "All" och en lista på fyra applets i mitt fall. Mellanskillnaden är alltså 1 applet i mitt fall, och just den som utgör mellanskillnaden är en sådan som jag kan skapa obegränsat antal av, då den skapats av en annan användare. Men även den måste anpassas individuellt med lite inställningar, epostadresser osv, i likhet med ovan, så förstår inte alls hur det är tänkt. Bugg?
     
    Nicole gillar detta.
  11. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Tack, lite klarare blev det [emoji846]

    Menar du även då att andra kan använda de som jag gjort, som jag nu inte får använda själv? [emoji848]

    Jag förstår att alla dev vill ha betalt, men detta är ju löjligt [emoji53]
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Oj, vet faktiskt inte. Ja, vore löjligt om det var så..
     
    Nicole gillar detta.
  13. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jaa, lite mer info skulle inte skada...

    Har försökt få kontakt med dem via mail och Twitter i snart en månad - noll respons [emoji2955]