Varför skickas mms bilder via google drive??

Diskussion i 'Frågor och support' startad av brkn, 3 jul 2019.

  1. brkn

    brkn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Hej alla.
    Det här problemet är säkert skitenkelt att lösa, men jag lyckas inte iaf.

    Frågan -
    När min sambo skickar bilder (mms) från sin Android mobil till t.ex. min Android mobil (eller andras), så får jag/vi en länk till hennes Google drive, varför?
    När jag skickar bilder från mig till henne så blir det som vanligt, bilden kommer fram direkt utan nån länk till Google drive.
    Vi använder samma sms app - mood messenger och inställningarna är likadana i båda mobilerna.

    Det måste vara någon inställning i hennes mobil som ska ändras men vart? Är det i drive appen, i Google appen? Var?

    Hoppas på svar!
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Hur gör hon när hon skickar MMS? Kan det vara så att hon initierar innifrån Google Foto? Blir det så även m hn börjar med sin meddelande-app, väljer mottagare och sen lägger till bilden?
     
  3. brkn

    brkn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    I meddelande appen så kan man knäppa kort direkt och välja mottagare, likt förbannat så blir det en google drive länk.
    Oavsett vilket sätt hon skickar på så blir det en google drive länk - skumt.
    När jag provar med min mobil att på olika sätt att skicka bild så kommer bilden fram som på vanligt sätt.
    Till saken hör att vi har likadana mobilmärken/modell och (vad vi kan se) samma inställningar i mobilen.
     
    Last edited: 3 jul 2019
  4. Beast109R

    Beast109R Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy s23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy s23 Ultra
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8 Flip
    Telefon 3:
    Motorola Edge 30 Pro
    Platta:
    Sammsung Galaxy Tab S2
    Hej,

    Om jag minns rätt så berodde det på Google foto appen, jag inaktiverade den och använde en annan fotovisare istället och då slapp jag den irriterande Google drive länken.
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Google Drive och Google Photos är två olika tjänster.
    Delar man foton med Google Photos så kommer länken börja med goo.gl/photos om jag minns rätt. Men ordet "Drive" kommer inte synas någonstans i länken, helt enkelt eftersom Google Drive inte är inblandat.

    Om du lyckas återskapa TS problem och också får en Google Drive-länk när du vill mms:a foton, så får du gärna berätta hur du gör. Säg steg för steg hur du delar, från vilken app och vilken sms-app du har.
    "Den irriterande Google Drive-länken", skriver du, som att det vore ett vanligt och återkommande problem. Jag har inte hört talas om detta problem tidigare.

    Min gissning är ändå att TS gör fel vid delningen, och på något sätt initierar delningen inifrån Drive. Finns fotona ni försöker dela uppladdade till Drive? Är det därifrån ni försöker dela? Alla Drive-filer delas på ett särskilt sätt, med Drives eget delningssystem. I så fall, ladda ner fotot lokalt, sen kan man dela på vanligt sätt med dela-menyn i Android. Om ni faktiskt är inne i Drive-appen när ni får en Google Drive-länk, så är det ju inte så konstigt. Men jag gissar att så inte är fallet? Berätta steg för steg hur ni delar, och nämn vilka appar som är inblandade. Ta gärna några printscreens av stegen (och sudda bort känsliga partier). Då blir det enklare att hjälpa till med felsökning!
    Och byt förresten sms-app tillfälligt, för att se om problemet ligger där.
     
  6. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Det är inte så att bilderna automagiskt sparas på Drive (genom Photos?) och därmed inte finns lokalt på enheten ö.h.t.?
     
  7. brkn

    brkn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Nu så har problemet funnit sig sin lösning.
    Vi provade att avaktivera google foto - ingen effekt.
    Vi provade avaktivera google drive - ingen effekt.
    Avaktiverade båda samtidigt - ingen effekt.

    Det visade sig att när man i meddelande appen - mood messenger - skickar bild så får man upp en liten förhandsvisnings ruta med bilden, i den rutan fanns det en funktion att dela som länk (google drive) eller som fil (bild), man kunde alltså välja i förhandsvisningen.
    Det knepiga är att på min mobil med samma meddelande app så är den förhandsvald till att skicka som fil, i sambons är den förhandsvald till att skicka länk, vet inte hur vi ska få till just det.

    Problem solved!
     
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Man väljer detta under första körningen. Ni klickade olika där. Vill man ändra förval gör man det i inställningar i fliken Media.
     
  9. brkn

    brkn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Har kollat under fliken Media, mycket riktigt där verkar man kunna åtgärda det förvalda!
    Tackar för hjälpen!