Tråden för Google Photos

Diskussion i 'Applikationer' startad av Miros, 29 maj 2015.

  1. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Jag tycker mig kunna se skillnad när jag zoomar in... men tycker helt klart att komprimeringen är väldigt bra då jag inte kan avgöra vilken bild som är vilken utan att zooma.
     
    b9mobile och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om man plåtar med främst mobil har det nog inte så stor betydelse då komprimeringen inte är så aggressiv. Så länge bilderna är under 16Mp skalar de inte heller ned dem, så för ev. framtida utskrifter bör det vara rätt lugnt.

    För video tillåter de bara 1080p för gratiskontot, så UHD-video skalas ned.
     
    b9mobile och edvinnn gillar detta.
  3. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Google bryter som bekant synkroniseringen mellan Google Photos och Google Drive 10 juli. Diskussioner och artiklar runt om på nätet handlar ofta om att ändringen är bra för att minska förvirring att Google Drive bilder (funktionen måste aktiveras) inte ska synas i Google Photos och att undvika oavsiktlig radering av bilder (Google Foto mappen i Drive måste också aktiveras för att det ska vara möjligt). Svar från Google och spekulationer hittills handlar bara om att det fortsättningsvis går att manuellt går att ladda upp bilder från Google Drive till Google Photos. Men det omvända automatiska scenariot existerar inte.

    Jag betalar för lagringsutrymme i Googles molntjänst och laddar upp i originalstorlek. Jag har sedan länge aktiverat funktionen "Skapa en Google Foto-mapp" i Google Drive. Med backupagenten Google Backup and Sync synkroniseras Google Foto-mappen i Drive till en mapp på min dator. Fotona synkroniseras i sin tur till min Synology NAS. Tack vare detta har jag en automatisk backuplösning som inte behöver underhållas. Fotona finns i Googles moln, lokalt på min dator och backup till min NAS. Den går ju dessutom att bygga ut ytterligare om så önskas. Exempelvis att NAS:en skickar bilderna till andra moln.

    Nu när synkroniseringen försvinner 10 juli ser åtminstone jag bara problem. Automatisk backup försvinner vilket är den största huvudvärken. Seamless backup som jag har idag behöver hanteras manuellt. Arbeta med katalogstruktur lokalt på datorn försvinner. Jag kan enkelt och överskådligt organisera flera bilder från semesterresor, högtider o.s.v. Ändringarna lokalt på datorn synkroniseras med Google Backup and Sync. Men nu kommer samma ändring med flera bilder som jag arbetar med eller ta bort manuellt behöva matchas och underhållas.

    Vilka alternativ ser ni andra som har liknande arbetsflöden och faktiskt använder backupfunktionen?
     
    Kristy och uddevallare gillar detta.
  4. b9mobile

    b9mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Om jag laddar ner foton på min enhet och sen tar bort dem från Google photos, så försvinner de även från min enhet.

    Finns det något sätt att undvika detta?
     
    Kristy gillar detta.
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Har identisk setup som du, har inte funderat än på hur jag ska lösa det. Kommer du på nåt så skriv gärna. :)
     
  6. Erhnam

    Erhnam Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hur kan man se lagringsutrymmet som en fotosamling kräver?
    Jag kör hög upplösning=gratis utrymme men funderar på ett Google One abonnemang och då aktivera full upplösning. Eller ligger gamla bilderna kvar på gratisutrymmet och nya landar på drive?
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    De ligger kvar, de verkställs på nya uppladdningar
     
  8. Erhnam

    Erhnam Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ser att jag redan belastas på drive av kategorin "Google photo".
    Hur ser man vilken del av bildbiblioteket som belastar drive?
     
  9. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Det borde väl komma ett verktyg för automatisk synk "Dator till Google Foto"

    I annat fall tenderar Google Foto till att bli en mer eller mindre värdelös tjänst.

    Bättre då att fimpa GoogleFoto och fortsätta arbetet mot enbart Drive
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Du kan inte se exakt vilka foton som använder lagringsutrymme och vilka som lagras i standardkvalitet (gratis). Däremot kan du omvandla alla foton till standardstorleken, dvs göra så att de inte tar någon plats, vilket det finns en inställning för inne i Google Photos inställningar (och trycker du där kan du alltså inte återställa den tidigare höga kvaliteten om du skulle ångra dig).

    I övrigt så vet jag inte hur insatt du är, men en mening du skrev fick mig att vilja rätta.
    "Eller ligger gamla bilderna kvar på gratisutrymmet och nya landar på drive?"
    ALLA foton hamnar i Google Photos, oavsett om du väljer standardstorlek eller full storlek. Drive har ingenting med saken att göra, förutom att själva utrymmet (15 GB erbjuds gratis i Google-kontot) är delat mellan Gmail, Photos och Drive. Och som redan nämnts, gör du ändringen så påverkar den enbart framtida uppladdade foton. (Däremot kan du "nedgradera" alla foton som jag nämnde ovan).
    Att lägga foton i Drive innebär alltså att alla foton räknas av mot lagringsutrymmet. Och alla fördelar som Photos erbjuder, såsom sök, organisering osv, kan inte användas. För mig skulle det funka kasst att ha foton i Google Drive.

    Finns det något särskilt skäl till att du vill betala för att lagra i orginalkvalitet? Standardkvaliteten är ju alldeles perfekt för 99 % av alla människors behov. Inte direkt så att man märker någon komprimering.
     
  11. Erhnam

    Erhnam Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tack för ett mycket utförligt svar :)

    Jag har sneglat på Google One då mitt gratisutrymme håller på att fyllas.
    Man får 12 månaders abonnemang 100Gb för 190:-. Tänkte att man kan lika gärna köra originalkvalitet då jag inte kommer fylla utrymmet med annat.
     
  12. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Mitt synkar fortfarande, kör Backup and Sync på datorn. Så allt rullar på som tidigare. Hur har det gått för dig?
     
  13. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    I samband med att jag läste om Googles ändring för Google Photos och Google Drive avaktiverade jag synken mellan dem och tog bort Google Photos mappen från Drive. Det var något jag gjorde i affekt då jag även i den stunden hade tänkt att avsluta min Google One prenumeration, vilket jag inte gjorde.

    Jag har läst många rapporter att synken faktiskt har slutat fungera för användare. Jag gissar att synkningen kommer slås av så småningom allt efter ändringarna har rullats ut till samtliga konton världen över. I vilket fall som helst har du den bästa automatiska underhållningsfria backuplösningen som går att få. Hoppas du får behålla den länge!

    Själv har jag inte hittat någon lösning ännu. Jag har däremot märkt att trådar, kommentarer och funderingar börjar ploppa upp mer frekvent nu efter 10 juli. Förhoppningsvis blir det något bra av det till slut.
     
    Last edited: 17 jul 2019
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har upptäckt att Google numera verkar komprimera videoklipp. En video på 8:38 min är på telefonen 1.3GB, men när den har laddats upp till Google tar den bara 151.4MB. Jag kör med Hög Kvalité valet, men om jag kollar på videoklipp från 2 år sedan, så tar de över 1GB. Så Google verkar ha ändrat sig med videoklipp. Detta är videoklipp i 1080p. Bara hos mig det är så?
     
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Mitt tips:

    Jag är väldigt mycket emot att ha dubbla konton och trixa med det, att ha visst innehåll i ena kontot och visst innehåll i andra kontot och sånt jobbigt... Med vissa undantag, såsom det nedan.
    Kanske har du några få, stora filer som tar plats i Google Drive? Kolla här: Läs mer om Google Drive – en plats för alla dina filer Alla filer listade efter storlek.
    I mitt fall har jag några stora filer, ca 1 GB eller 500 MB stora, som jag sällan kollar på. Mitt lagringsutrymme börjar närma sig fullt också, jag har 1-2 GB nånting kvar, vilket kanske räcker i ett år till. När det blir riktigt akut planerar jag att flytta över några av dessa stora filer till ett annat konto. På så sätt hoppas jag kunna slippa betala för lagringsutrymme för överskådlig tid framöver.
    Det kan ju vara ett tips. Att flytta några få filer som jag aldrig använder, som jag kan lägga i ett annat konto utan att det orsakar problem för mig.
    Jag har 15 GB + 2 GB + 2 GB i kontot, dvs 19 GB lagring i kontot, då Google gett ut gratis lagring om man gjorde deras "säkerhetsguide" över kontosäkerhet för några år sedan. Har du 15 GB (standard) eller mer?
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Aj då, låter oroväckande. Men så kraftig komprimering låter ändå väldigt märkligt. Är du säker på att det skett en ordentlig uppladdning, och att det inte kan vara något annat fel som ligger bakom? Jag tänker på funktionen som släpptes i Sydamerika för några år sedan, som innebär att det sker en första uppladdning över mobildata i lägre kvalitet, och sedan en ordentlig uppladdning över Wifi. Jag minns inte om den släpptes globalt eller vad som hände sedan (har inte sett den i mina inställningar iaf). Men skulle den funktionen kunna spöka, och ställa till problem även om den inte är officiellt lanserad här?

    Jag ska hålla utkik på mina videoklipp.
    Ett videoklipp som jag laddade upp nu alldeles nyss är samma storlek i såväl telefon som i Photos. Men komprimeringen kanske sker med fördröjning.
    Tömde tyvärr mina lokala foton och videoklipp nyligen, så kan inte undersöka tidigare videoklipp så noggrant just nu. Men ett videoklipp som jag minns tog en del plats, nånstans mellan 700 och 1000 MB i telefonen, kan jag se tar 700 MB i Photos just nu. Det laddades upp för några veckor sedan. Tyvärr minns jag inte hur stort orginalklippet var, men vi kan dra slutsatsen att det antingen inte komprimerats alls eller att det komprimerats maximalt från 1000 GB ner till 700 MB. Inte så farligt i så fall.

    EDIT: Jag har ju Pixel 1 (2016), som erbjuder gratis lagring i fullstorlek. Så min jämförelse är ju inte intressant i sammanhanget. Vad har du för telefon?
    Eller förvisso kanske viss komprimering sker även för Pixel-uppladdningar, men kvaliteten ska inte försämras. Om jag minns rätt. Så jag borde kanske se att vissa videoklipp får en mindre filstorlek?
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, för jag har också laddat upp en film via datorn, på datorn är den 1.11GB, på Photos 82.8MB. Och, ja jag är säker på det. Denna film jag tar som exempel laddades upp den 19 april 2019.
    Man ska inte kolla i Photo appen i telefonen, där visas fortfarande filmen i GB, jag filmade i tisdags förra veckan och i photo appen i telefonen säger den 1.3GB, medans om jag kollar på photos.google.com så står det att storleken är 161.7MB och det är för att filen fortfarande finns på telefonen, då tar den storleksinformationen från filmen på telefonen och inte på Photos
    Vad jag har märkt spelar det ingen roll, för det sker samma sak på Xiaomi Redmi Note 5 (som kör Pixel experience rom) som på OnePlus 3 (som kör stock OxygenOS)
    Nej, det ska inte ske någon komprimering om kan kör original kvalité.
     
  18. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Google Foto har växlat friskt mellan ljust och mörkt tema sista veckan, kört varannan dag ungefär :) Hittar ingen inställning för att välja färgtema själva dock utan den kör sitt eget race.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Denna hjälpte mig o få dark mode på Foto med OP6 och Android 9 How to Get Dark Mode in Google Photos « Android :: Gadget Hacks
     
  20. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER