Dela kalendrar i Google kalender

Diskussion i 'Applikationer' startad av Erik_Bjäre, 4 jul 2019.

Taggar:
  1. Erik_Bjäre

    Erik_Bjäre Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Jag hoppas jag postar min fråga i rätt del av forumet. Jag försöker dela två existerande kalendrar i Google kalender med varandra. Så att vi kan se varandras kalendrar. Enligt Googles support på nätet ska jag öppna google kalender, klicka på "andra kalendrar" och sedan skriva den andres epostadress i någon av rutorna "lägg till en väns kalender" eller "lägg till en kollegas kalender". Problemet är att när jag klickar på "andra kalendrar" så får jag upp en ruta där alternativen "prenumerera på kalender/ skapa ny kalender/ bläddra av kalendrar av intresse/ från webbadress/ importera" finns, men inte "lägg till vän/kollega". Vad gör jag för fel?

    Tack på förhand/Erik
     
  2. daxwise

    daxwise Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Jag tror att du först går in i kalendern du ska dela och delar ut behörighet typ redigeringsrättighet och så vidare (rättigheten delas ut till e-postadress, vilket automatiskt ger en inbjudan till din kalender), ordnar delningslänk så att den går att hitta, sedan kan du lägga till, och då hamnar den bland "andra kalendrar", eftersom den inte är din egen.
     
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Precis som daxwise säger så är det mycket enkelt att skapa delade kalendrar och sen dela med sig av dessa. Du surfar bara in på calendar.google.com och antingen trycker på alternativknappen för den kalender du vill dela ut (de tre punkterna) och väljer Inställningar och delning, därefter lägger du bara till önskade användares gmail-adresser under Dela med vissa personer samt anger vilja rättigheter hen ska få på kalendern.

    Som alternativ så kan du också skapa upp nya kalendrar och dela ut detta, så har jag gjort med min sambo så vi har en gemensam kalender men kan på så vis fortfarande ha privata bokningar i våra egna kalendrar som vi har för oss själva. På så vis behöver jag bara lägga dit saker i den gemensamma kalendern för att sambon ska veta t.ex. vad vi bör handla och dylikt. [emoji4]
     
    EricG gillar detta.
  4. Erik_Bjäre

    Erik_Bjäre Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Stort tack till er båda för svar. Jag tar till mig era tips. Samtidigt kan i alla fall jag bli lite trött på en sida som googles support som beskriver ett förlopp som i sig kräver vissa förinställningar. Men men.

    Må väl och åtet tack//Erik