Xiaomi Mi Robot Vacuum 2 robotdammsugare (2nd gen, 2017) Roborock S5x

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Swedroid, 26 okt 2017.

  1. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Det är ju svårt...
     
  2. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    963
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Öppna dem till hälften bara, det gör jag och det funkar kanon.
     
    matssoderstrom, bernard och katho gillar detta.
  3. matte03

    matte03 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    279
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack!
     
    bernard gillar detta.
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Den städar där den kommer åt, även bakom halvstängda dörrar.
     
  5. pollywoog

    pollywoog Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2015
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    34
    Kanske lite sen på tåget här men...

    Klickade hem den här från Ali för några veckor sen och måste bara säga - vilken fantastisk liten pryl! Hade höga förväntningar efter att ha läst på mycket innan och den lyckades ändå överträffa dem med råge. Inte många inköp man kan säga det om.

    Bra grejer:
    - Klarar alla mattor och trösklar i mitt hus
    - Fastnar typ aldrig. Den trasslade in sig i en trasig matta en gång, men det var mest mitt eget fel känner jag.
    - Navigerar smart, är otroligt nogrann och ihärdig
    - Zoned cleanup är väldigt användbart
    - Hittar alltid hem till dockan igen när den är klar, inga som helst problem

    Trodde att den skulle funka som ett komplement till "vanlig" dammsugning men insåg snabbt att den är mycket bättre än vad jag någonsin varit på att dammsuga. Så nu får den göra sin grej och den gamla kolossen får vila. Funderar på inköp av liten handdammsugare för att rengöra lister m.m. när det behövs.

    Mindre bra grejer:
    - Lite sunkigt av Roborock hålla inne på mjukvaruuppdateringar för att de vill sälja mer av sin nya modell. Förståeligt, men inte en bra affärsstrategi i längden enligt mig. Den nya modellen (S6) har väldigt marginella förbättringar hårdvarumässigt, tror att de utan problem hade kunnat släppa samma features till S5:an om de hade velat. Får se om det kommer i framtiden. (pratar då främst om rumsindelning och stöd för flera våningar som just nu är "unika" features för S6)
     
    bernard och IRONMIKE gillar detta.
  6. Grodanx

    Grodanx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag är en lycklig ägare till en Roborock S50, som vill lyfta en nackdel som det inte pratas så mycket om. Om roborocken ansluts till Xiaomi-molnet så skickas det en hel del data dit, däribland sådant som inte är så bra och kan ifrågasättas, t.ex. ditt BSSID och tillhörande wifilösenord.

    Jag har själv valt att root:a min damsugare för att ta tillbaka kontrollen och kan rekommendera att installera valetudo (Hypfer/Valetudo), som även stödjer homeassistant.io, då får du all funktionalitet lokalt på dammsugaren istället för i molnet.

    För mer information om roborock:
    Xiaomi Mi Robot vacuum cleaner hacked
    My Talks
     
    Falcon_Bayerskt gillar detta.
  7. Thomas.b

    Thomas.b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Köpte en xiaowa robot till en mindre våning hemma som fungerar riktigt bra förutom mattor som den inte verkar gilla alls, dock inte provat så mycket.

    Däremot har jag problem att få den att fungera med timer, den gnäller om firmware som jag har nyare än den som den säger jag behöver?
    Har hubben på China och dammsugaren synkar mot Europe som jag inte kan ändra.

    Förslag på fix?
     
  8. Falcon_Bayerskt

    Falcon_Bayerskt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Bra och intressant inlägg! Har starka funderingar på att göra som du, sett en del klipp på Youtube om fenomenet med att det skickas data från Xiaomi-produkter till Kina. Efter lite trial'n'error tror jag att jag lyckats skapa mig en image som är redo för uppladdning. Är dock inte så haj på Linux/Ubuntu så vet inte om jag törs ladda upp den :innocent:. Men om man jag nu skulle göra det, kan man då fortfarande styra maskinen via nån app, typ Floevac, eller funkar det då?

    Ett annat sätt, om än inte lika bra som ovan, borde väl vara att lägga maskinen på ett helt eget nät och spoofa MAC-adressen på nätverks-interface't. Då kommer det ju iaf inte skickas nån info av vikt till Kina. Eller tänker jag snett?

    I övrigt så är det en fantastisk produkt!
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Är Xiaomi-molnet något valfritt som man kan strunta i, eller ett måste för att få del av alla funktioner?
    Genom att roota, tappar man någon väsentlig funktionalitet eller finns motsvarande funktioner i den nya mjukvaran?

    Dammsugaren låter lockande iofs men att den är kinesisk är ett rejält problem för mig. Kinesiska produkter bör man undvika. Just din enhet kanske inte har en bakdörr, men ett kinesiskt företag kan när som helst välja att lägga in en sådan, eftersom de distribuerar mjukvaran genom mjukvaruuppdateringar. När omvärldsläget förändras kanske det är dags att aktivera alla sina trojanska hästar ute i världen? Även om inte just du drabbas så kanske din granne i huset bredvid som är i en chefsposition inom ett företag får en särskilt preparerad mjukvara... Sånt kan hända redan idag, ni vet industrispionage. För att inte tala om personer anställda inom statsförvaltning, militär och liknande.
     
  10. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Intressant artikel.

    Diskuterade Huawei med en kompis som är rätt högt ansedd inom ITsäk i Sverige och han sa att privat är det inga problem att köra Huawei men en telefon från Xiaomi skulle han inte ens ta i med tång..
     
  11. Grodanx

    Grodanx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Om du installerar din image med Valetudo, så kommer din dammsugare att ha en webserver med alla funktioner på. Du tappar ingen funktionalitet. Då surfar du bara till dammsugarens ip. Men i den senaste versionen av Valetudo har de lyft bort kartgenerering så den behöver körs på en nåbar maskin. Så antingen installerar du den näst senaste eller så installerar du kartgeneringen på en server i närhet (typ homeassistant).

    Vet inte hur tänker med spoofingen, men om du hindrar dammsugaren från att kommunicera med xaomi-molnet så kommer du inte kunna styra den via molnet (t.ex deras app).[/QUOTE][/QUOTE]
     
    Falcon_Bayerskt gillar detta.
  12. Grodanx

    Grodanx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Du kan ju också köra dammsugaren helt offline och fysisk trycka på knappen för att starta en städning. Så det är ju möjligt, men när du rootar och lägger på Valetudo så får du all funktionalitet. Du kommer ju rakt in i din dammsugare som kör Ubuntu 14 LTS. Du ersätter inte firmwaren med en helt ny, utan du kompletterar den befintliga med extra funktionalitet, som webgränssnitt, ssh-server, etc.

    Problemet med att lita på leverantören och dess underleverantörer finns alltid. Just i detta fall har dammsugare och dess beteende kartläggts av några tyska itsäkforskare. Därför skall man alltid kapsla in och segmentera så att varje enhet får så lite access som möjlighet. Trots att jag rootat min damsugare får den endast bo på ett eget wlan och i ett separat vlan.
     
  13. Falcon_Bayerskt

    Falcon_Bayerskt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Nä det är jag med på, men det jag var inne på var att om man nu inte vågade flasha om (av olika skäl) så kan man ju, precis som du också verkar gjort, lägga upp maskinen på ett eget nät och eventuellt spoofad Mac. Då skickas ju ingen vital info till Kina avseende ens hemmanätverk. Dock så kommunicerar ju maskinen "som vanligt" med kina-servern, varvid t ex kartan lagras i deras server. Jag vet inte vad mer som skickas till Kina. Jag är mest nojjig över att det skickas info om mitt hemmanätverk, därav idéen om eget nät å mac-spoofning.

    Tack för övrigt för infon om hur maskinen hanteras/styrs efter flashning. Blir med och mer sugen att ta steget...
     
  14. pata88

    pata88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Nån som vet höjden på laddstationen?
     
  15. Klein

    Klein Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Fick precis hem min och mätte laddstationen.

    Måtten är som följer: 151mm hög och 130mm bred.
     
    Last edited: 27 jun 2019
  16. Pek

    Pek Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Fick hem en robobock s50 i dag. Den har sedan igångkörning larmat error 4 cliff-sensor. Någon som har haft samma problem?
     
  17. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Försöker den åka över en mörk/svart matta när felet uppstår?
     
  18. Pek

    Pek Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar! Felet uppstår direkt vid uppstart efter någon sekund på parkettgolv, vitt plastgolv oberoende av placering av robot.
     
  19. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Vad händer om du tillfälligt tejpar över golvsensorerna? Då kommer den naturligtvis inte vända för tex trappkant men testa o se.
     
  20. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Den går inte o köra då, har testat :)