Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. porrsken

    porrsken Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2019
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Stämmer bra det! Håller nästan på flyger över styret i nedförsbackar :) 32 sen rullar den inte fritt längre, bromsar själv med motorn.
     
  2. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    men beror det inte på att motorn inte frisnurrar då, utan att hjulen driver motorn när det går så fort att motorn inte kan snurra själv i den hastigheten?
     
  3. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Detta hände idag. Hur fixar man det? Tar garantin den? Knappt vikt ihop den men färgen har lossnat typ. Vibrations damper känns inte som att de kommer lösa detta fel
     

    Bifogade filer:

  4. zelxi

    zelxi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Är inte det hastighetsspärren som slår igång? Nu har jag inte testat att ta bort den men någon annan får gärna bekräfta.
     
  5. DråidPingvin

    DråidPingvin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Finns tidigare i tråden en teknisk förklaring med volt. Är den korrekt är motorbroms en inneboende egenhet i motorn när spänningen är på. Stäng av och åk hur fort du vill.

    Fick min första punka efter 3 veckors vardaqgspendling. Satt en dyckert i framdäcket när jag skulle hem och däcket kändes tomt. Ställde mig längst bak och körde 3 km. Fixade en burk däckfix på Biltema (den med slang). Skruvade på slangen och anslöt flaskan och pumpade däcket. Tog loss flaskan. Luften gick ur. Pumpade upp däcket igen. Skruvade loss slangen denna gång. Var långsam så luften gick ur. Fyllde igen och skruvade snabbt av slangen. Körde 5 km hem. Fungerade bra. När jag hade punka på bilen för länge sedan höll däcket ett par år efter fyllning med denna produkt. Här är trycket högre så får se hur länge denna lagning håller.
     
  6. fruity

    fruity Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Är det ens möjligt att ta bort den? Det känns som att jag har gjort allt jag kan göra för att komma förbi spärren.

    Någon som vet om det är möjligt att göra så att M365 aldrig saktar ned?
     
  7. RickStar

    RickStar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag har tappat en skruv, någon som vet vad som passar?
     

    Bifogade filer:

  8. GASQBDUV

    GASQBDUV Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10
    Helt normalt slitage, inget att oroa sig över. Räcker att du kör över ett litet gupp och det ser ut som fan direkt. Inget direkt att fixa heller, det är väl bara det anodiserade lagret som skavs bort.
     
  9. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Känns som mer faktiskt. La en möbeltass, funkar asbrq. Nu är den inte lika långt in heller. Känns som den är helt fel Så det är bara att spänna igen?
     
    zelxi gillar detta.
  10. xxx.maws

    xxx.maws Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

  11. GASQBDUV

    GASQBDUV Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10
    Lika långt in? Du menar att efter att du la in möbeltassen så går den inte att stänga lika lätt?

    Om scootern däremot är relativt ny så är marginalerna på de betydligt tajtare gällande de vikbara delarna. Vibrationsdämpare etc är inget som behövs, eller ens kan användas (Till en början iaf) så om det är där du har placerat din möbeltass så är det nog inte så konstigt att den tar emot att stänga.
    Om det är något som känns "Off", så hade jag inte åkt med den iaf.

    Jag hade inte gjort det. Framförallt för att jag är rätt bekväm av mig och möjligheten att kunna gå in i en butik och använda det fina konsumentskydd vi har, för att inte tala om den långa garanti som många återförsäljare erbjuder.
    Det andra är att M365:or är relativt "enkla" i sin konstruktion, och det finns reservdelar att få fram om man själv skulle pajja något. För att inte tala om hur mycket information det finns om den, allmäna tips o tricks osv. Kolla bara här tex.

    Sen är det ju kvalitén på produkten. Batterier, motorn, kontrollkort, laddare etc kan vara av varierande kvalité. Med tanke på allt liv det var för några år sedan gällande spontana bränder av "Kina Hoverboards" är det inget jag skulle snåla med.

    Verkar förövrigt vara samma modell som Rull.se säljer :
    Elscooter Nitrox Alu-8 WG 250W - svart
     
  12. Fr0nt

    Fr0nt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Tja!

    Jag fick en uppdatering idag, nu är stock firmware på 1.5.2 men jag har ingen ide om vad Xiaomi har ändrat :D
     
  13. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Med möbeltassen känns den okej. Saken man spänner skruven på åker inte lika långt in och är lättare att trycka in. Fick kämpa i början men nu är det enkelt och styret skakar inte ett dugg. Men det känns som att min skoter saknar lite metall att ta emot på. Annars känns dem bra nu. Har nyare modellen, skickat mail till cdon o inväntar svar av dem. Men hade gärna velat ha en permanent lösning. Möbel tassen ser inte lika bra ut och känns inte lika bra som om det vore metall. Min flärp som går in går in för djupt typ. Finns de något sätt man kan justera det? Eller e det bara den yttre skruven man ska röra?

    EDIT : Fick som svar att jag skulle skicka tillbaka cykeln, men tror ni den kommer anses som yttre påverkan. Stodi mailet att
    "Om skadan skulle visa sig ha uppstått på grund av yttre påverkan kommer produkten att skickas tillbaka till dig." Detta är egentligen ingen big deal, men vet inte om jag ska skicka in den eller ej. Vad tycker ni?
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 2 jul 2019
  14. DråidPingvin

    DråidPingvin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Har provat att stänga av hojen i farten i en lång nedförsbacke. Då gick det undan, helt utan bromstendenser. Att bara ha skivbromsen kändes något osäkert. Blev felsignal när jag satte på den igen. Gillar väl inte att starta med rullande framhjul. Fick stanna helt och starta igen. Inte så praktiskt.

    Biltemas däckfix fyller upp däcket minst 5 ggr. Håller tills man stannar och kanske någon dag till eller bara några timmar till. Beror kanske på om vätskan täcker hålet i slangen när den står still. När jag bytte däck och slang noterade jag att vätskan jag sprutat in inte stelnat eller expanderat. Så jag fick väl samma resultat som rapporterats för andra liknande produkter. Något kladdig produkt om man inte får helt tät vid fyllning av däcket.

    Apropå att byta däck och slang så hjälper det att ha tre däckavtagare och tre händer, eller 2 händer och en fot. Trycker man in däcket mer mot mitten av fälgen, där det smalnar av lite så är det lite lättare att få på hela däcket. Så man måste inte koka eller mikra men det sparar kanske tid för oss som inte har starka händer.

    Apropå de som skriver att de bara får ut en mil - pumpa däcken. Det går märkbart långsammare och drar mycket mer batteri om däcken inte är ganska hårt pumpade. Om den rullar mjukt över smågrus och diverse skarvar så är den för löst pumpad har jag märkt.

    Jag ser fler ute på cykelbanorna bara senaste veckan. Hoppas vi blir ännu fler och kör klokt där det finns publik. Vi behöver inte tävla med de fartgladaste lycragubbarna. Väl mött!
     
    VittsjoSverre gillar detta.
  15. Vakuum

    Vakuum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    6
    Goddag

    Vad är nytt i firmware 1.5.2 ? någon som kan förklara - Tack.....
     
  16. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Kolla Hornbach. De har alla möjliga skruvar
     
  17. fruity

    fruity Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Känner någon till en verkstad i Stockholm som byter punkterade däck på M365?
     
  18. Vakuum

    Vakuum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    6

    Cykellandet.se gör det för 200 spänn per däck - ligger i Sundbyberg och det är bara att ta tåget till Duvbo och sedan gå ner för gatan.

    Maila han innan ni kommer bara. Det går snabbare så och du kan vänta där medan han fixar.
     
    Lou Cipher gillar detta.
  19. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Jag kan passa på att bidra med några erfarenheter.

    1. Om det skramlar nånstans så är det nån skruv som måste dras åt. Jag har haft två skruvar runt vikdelen som skramlat från köp och varit på väg att sticka, men efter att ha dragit åt dom så rullar jag skramelfritt över gupp och gren.

    2. En bit packtejp över "displayen" funkar nog lika bra som köpta skydd.

    3. Biltemas lås i fyra vikbara delar funkar perfekt genom bakhjul och fast i cykelställ. På stan kör jag även ett extra lås runt stammen och fast i nåt.

    Lagom med fart i denna, snabbare skulle öka risken, och för mig skulle det bara hjälpa korta bitar av resan.

    Jag får ut ca 2mil i normalläge med mina resor på 2-4km. Mer i Eco. Jag väger ca 82kg.

    Mina mods hittills är att silikona bottenplattan, tejpa displayen och tejpa kabeln till taklampan.

    Jag har köpt lite småprylar såsom dämpplattorna till vikdelen, kabelskydd till baklampan och nåt mer, men dessa är liggande i hallbyrån hittills. Mao s tycker jag den funkar rätt fint out-of-the-box även om vissa mindre justeringar är gjorda för att stilla tankarna.

    Det jag skulle kunna tänka mig att fixa just nu är hydraulisk skivbroms, eftersom jag insett att originalbromsen är rätt kass utan att elektroniken hjälper till.

    För övrigt kör jag en CFW som startar upp sparken i Eco med max 20km/h, och som bygger på 1.3.8, med "russian algorithm". Funkar finfint tills den rullar fortare än 31, då börjar autobromsen hugga lite. Kom gärna med tips på lösning. Jag kör sällan under 50% batteri, men märker att den blir lite slöare i takt med att batterinivån sjunker.

    Så var det med det.
    //D
     
    Dukelukeem gillar detta.
  20. Vakuum

    Vakuum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    6