Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 386
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Jag instämmer också. Prova Gmail-appen!

    Nu kanske vi bör förtydliga en sak.

    Du menar, såvitt jag förstår, att du har loggat in i Sonys mailapp med din mailadress, den som heter något i stil med @bredbandsleverantören.nu. I så fall ska jag nämna att mailkontot, som finns hos "bredbandsleverantören.nu", och Google-kontot du skapat (som har samma mailadress, @bredbandsleverantören) är två olika saker - två olika konton. Ett mailkonto, och ett Google-konto, utan koppling till varandra, förutom att båda råkar ha samma "användarnamn" och inloggningsnamn, nämligen din epostadress. Det kanske du är med på? Men i Gmail-appen på telefonen kan man lägga in extra mailadresser som man vill bevaka. Att du lägger in bredbandsleverantören-adressen i Gmail-appen på telefonen gör alltså enbart en sak:
    -du kan skicka och ta emot mail från Gmail-appen för den adressen.
    Men det påverkar inte ditt Google-konto på något annat sätt. Det är inte så att du "slår ihop" kontona eller att mailen kommer dyka upp i Gmail i webbläsaren eller på datorn. Bara Gmail i telefonen. Hoppas detta blev logiskt.

    Däremot GÅR det att lägga in bredbandsleverantören-adressen i Gmail, genom att göra inställningar för SMTP, IMAP/POP3, vilket är komplicerat och görs från en dator i Gmails inställningar. Det skulle innebära att dina mail "vidarebefordras" från bredbandsleverantören.nu till Gmail.com, så att du hanterar alla mail på Gmail-webbsidan (samt i Gmail-appen) istället. På gmail.com kan du i så fall välja om ett mail ska skickas med Gmail-adressen eller bredbandsleverantören-adressen. Alla mail syns på samma webbsida, oavsett vilket konto du valt. Detta är som sagt svårt och överkurs, och inte det viktigaste att fundera över, med tanke på övrig diskussion vi haft om viktiga problem. Försöker bara förklara hur det fungerar och hur möjligheten ser ut.

    Det vi föreslagit ovan är alltså att du ska dumpa Sonys app och istället ta emot mail i Gmail-appen. Den lösningen är enkel att ordna. Det finns ingen anledning till att börja fundera på den komplicerade lösning jag beskrivit ovan, det är överkurs.
     
    Kristy gillar detta.
  2. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack för svar!
    Måste nog läsa detta några gånger för att förstå. Men jag är med på att G-mail numera inte bara är en mailtjänst där man får ett konto med en gmail-adress, utan även ett slags "mailportal" där man kan lägga in flera konton, även sådana med icke G-mailadresser. Om det nu var ungefär så du menade

    Det tål att tänkas på. Jag har ju lite svårt att greppa etikettsystemet som G-mail använder, eftersom det känns så abstrakt och oklart jämfört med vanliga mappar. (Vet att vi har diskuterat detta tidigare...) Jag lever till stora delar mitt liv i just mailen och undrar hur det blir med ordningen på mailen när alla mina @bredbandsleverantören.com-mail från 2007 och framåt ska hällas över i G-mailappen. Jag blir VÄLDIGT upprörd och hjälplös när saker inte ser ut som dom brukar, tyvärr. (Därav denna tråd...)

    Har inte fixat med mina två Google-konton än p g a svajig mental hälsa. Men håller på att ladda för att orka göra det.
     
  3. Antour

    Antour Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4
    Har inte läst alla inlägg vet inte om någon har nämnt Android One/vanilla för dig ännu.
     
    bernard gillar detta.
  4. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hej!

    Nej, det tror jag inte att någon har gjort. Jag har någon ytterst diffus bild av att Android One/Vanilla är något slags "version" av Android som anses vara ren/avskalad på något sätt. Är det korrekt uppfattat? Hur är det applicerbart på min rådande situation?
     
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Inte alls. :)
     
    Asawi gillar detta.
  6. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag misstänkte starkt det. Tack
     
  7. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hej alla i allmänhet och N6290 i synnerhet,
    Ville bara uttrycka hur glad jag är över denna tråd och alla som engagerar sig.
    Just nu har jag en psykiskt blytung period som bl a präglas av handlingsförlamning, men jag hoppas må bättre inom kort så att jag orkar ta tag i Google-kontona m m.

    Hade det inte varit för denna tråd så hade jag nog gett upp Android för länge sen, placerat min Sony XZ Premium i en byrålåda och köpt en Iphone för pengar jag inte har.

    Tack alla kunniga!
     
    Spock Jr gillar detta.
  8. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    En generell fråga om Android-telefoner och batterier:

    Är det vanligt att man byter batteri i Android-telefoner när batteriet börjar bli dåligt? I Iphone-världen har jag uppfattat det som ganska vanligt, men det är väl en följd av den höga prisnivån på Iphones.

    Nu vet jag att många Swedroid-medlemmar gillar att prova ny teknik och byter mobil ganska ofta varför batteribyte förmodligen är helt ointressant för många av er, men ändå. Är det något som förekommer? Går det ens? Är det olika för olika mobilfabrikat?

    Jag är ju en extremt "slow learner" och ser framför mig att den dag jag till slut bemästrar min Sony XZ Premium till fullo, har kanske batteriet hunnit bli ganska trött. I synnerhet som jag periodvis använder den exceptionellt mycket, särskilt till surf och YouTube.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 350
    Mottagna gillanden:
    17 824
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det är olika för varje modell.
    Om det går, jag skulle vilja göra det på en telefon
     
  10. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hej,

    Nu har jag börjat försöka ta tag i detta.
    Jag förstår dock ingenting.
    Det finns ingen Doro i Google-kontot, bara Sony XZ Premium och "Windows - Den här enheten".
    Ska jag logga in med mitt andra konto, alltså?
    Jag förstår heller inte hur man loggar ut från Google-kontot på datorn, jag hittar ingen "Logga ut"-knapp. Hur gör man?
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 386
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Eftersom du har två konton, kan det ibland vara svårt att veta vilket man är inloggad på, om man inte håller extra bra koll. Om du går in på valfri Google-sida i din webbläsare på datorn (exempelvis Google Drive) så kommer du längst upp till höger på webbsidan se en symbol, det är antingen din profilbild eller en rund cirkel som visas om du inte valt någon profilbild. Tryck på den. Då kommer du se vilket konto du är inloggad på och även se valet att logga ut.

    Att kolla det andra kontot, var mitt tips ifall det skulle vara så att du är inloggad på fel konto i datorn. Du kan testa det och återkomma. Förutsatt att Doron kör Android, så borde den synas i något av kontona. Och om jag minns rätt så syntes den under Google Dashboard, som du klistrade in här i tråden nyligen, vilket indikerar att du borde hitta den om du loggar in med rätt konto.

    Rent generellt så fungerar inkognito-läget väldigt bra i såna här situationer. Vill du logga in på ett annat konto, utan att behöva logga ut och krångla, så kan du öppna ett inkognitofönster i Chrome och logga in den vägen. När du stänger inkognitofönstret så rensas all historik och all data automatiskt för den sessionen. Så du slipper tänka på att logga ut och återställa saker.
     
    Dadde och Kristy gillar detta.
  12. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för svar.
    Nu förstår jag hur jag loggar ut och in, och växlar mellan mina två konton.

    Jag förstår dock inte innebörden av ordet "flikar", och kan inte hitta några sådana överhuvudtaget.
    Har försökt leta överallt efter "Dina enheter" men hittar inget sådant.
     
  13. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Uppdatering:

    Då jag fortfarande inte klarat/orkat få över min information från min Iphone 6S till min Sony XZ Premium, och Iphonens batteri började bli seriöst uselt, lämnade jag igår in den på Digital Inn för batteribyte.

    Dels för att kunna ha Iphonen som reservtelefon under överskådlig tid, men också för att köpa mig mer tid att förstå mig på Android, Google-tjänsterna och Sonyn.

    Fortfarande är det Iphonen jag litar på och det är på den jag har viktiga appar som Bank-Id etc. Vågar inte riktigt ha några kritiska saker på Sonyn förrän jag fått ordning på mina olika Google-konton etc.
     
  14. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hurra!

    Iphonen verkar ha klarat batteribytet utan komplikationer och all information verkar finnas kvar.

    Digital Inn verkar veta vad dom gör trots en del attitydproblem:

    - Ska jag logga ut ur Icloud nu när jag lämnar in den för batteribyte?

    - Det ska du ABSOLUT göra, om du vill förlora all information du har på den.

    Suck...

    Det är nåt med Apple-människor.... Jag tror att Android-människor generellt är snällare på nåt vis
     
    Macke.M, Kristy, katho och 1 annan gillar detta.
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag tror du kommer att vara mycket mer avslappnad nu när du har en väl fungrande iPhone som säkert kan rulla på något år till. Då kan du i lugn och ro förkovra dig mer i Amdroid. Mycket lättare när det inte blir ett måste.
    Tillägg: Tycker alltså att du ska se iPhone som din första-mobil och Sonyn som reserv.
     
    lenamarsan och Kristy gillar detta.
  16. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hej,

    Plötsligt kan jag inte maila till mig själv på Sony XZ Premium. (Använder tetefonens egen mailapp). Jag gör det typ 20 gånger per dag, som påminnelser till mig själv. Andras mail kommer fram till mig. Jag har startat om bredbandet utan resultat. Mailen ligger kvar i Utkorgen och bryr sig inte om att jag tryckt på Skicka-symbolen.

    EDIT:
    Kan inte skicka mail överhuvudtaget, oavsett mottagare.

    Vill INTE ha svar som går ut på att jag borde skaffa ny mobil, ny brrdbandsleverantör, använda en annan mailapp, byta TV eller köpa ny soffa.
     
    Last edited: 1 sept 2019
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Svårt att säga vad som är fel. Jag förutsätter att det har funkat förut så dina inställningar borde ju vara okej. om det bara har varat över dagen eller liknande så kan det ju vara så enkelt så att det är en driftstörning. Gör I vilket fall en extra koll på din inställningar för utgående e-post.
     
  18. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack för svar.
    Men jag förstår inte var jag hittar Inställningarna för e-post. Har letat i Inställningar men hittar ingenting.....
     
  19. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Nu får jag total panik.
    Det FINNS ju inga mailinställningar nånstans i hela mobilen. Hur ska jag kunna ändra en inställning som inte går att hitta?!
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 386
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Du använder alltså telefonens egen mailapp. Men vilket konto är det du försöker maila med?
    Är det din "@bredbandsleverantören.se"-adress eller är det din Gmail-adress (någon av de två Gmail-adresserna)?

    Skulle gissa på det förstnämnda, bredbandsleverantörens adress, och då är det svårt för oss att felsöka åt dig. Du bör kanske kontakta leverantören, och fråga om någon serverinställning som ska användas har ändrats nyligen. Men först kan du möjligen ta bort mailkontot ur appen och lägga till det igen. (Kom ihåg att osända mail sannolikt raderas i så fall, gör kopia av det viktiga som kan finnas där).

    Du vill inte byta mailapp skriver du, men nackdelen med att använda Sonys egna mailapp är just att vi andra (troligtvis) inte har samma app, och därför inte vet hur den fungerar. Och att Sony inte underhåller den särskilt bra, skulle jag gissa. Sony har lagt ner en rad av sina egenutvecklade appar nyligen, t.ex. TrackID.

    Kan du ta några printscreens och lägga upp här? På inställningarna som finns i appen (så kanske vi kan guida dig rätt). Och på felmeddelandet du får upp.
     
    bernard, katho och Kristy gillar detta.