Xiaomi Mi 9 SE med Snapdragon 712

Diskussion i 'Xiaomi Mi 9' startad av flipp, 20 feb 2019.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Enligt GSM.arena är volymen från högtalaren väldigt kraftfull ("Outstandingly loud speaker"). Något som ni som har Mi 9 SE tänkt på?
    Xiaomi Mi 9 SE review
     
  2. Oc-freak

    Oc-freak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2018
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    217
    Ja har reagert på samme selv, faktisk litt bedre enn på mi 9 og mi 9T, som også har kraftfulle høyttalere.
     
  3. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Kraftigt, klart och fint ljud som uppfattas bättre än MI 9, Note 7, P20 Pro.

    Förövrigt är den min personliga vinnare av de telefoner jag haft, framförallt på grund av det smidiga lätta formatet som jag letat länge efter.
     
    Page03 och flipp gillar detta.
  4. Oc-freak

    Oc-freak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2018
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    217
    Har faktisk lest testen selv nå, og konklusjonen er "spot on":

    Ser at 64Gb utgaven starter på $269 på aliexpress nå mens 128Gb starter på $289 - til den prisen får man kameraoppsett som ikke kan matches i denne prisklassen, amoled skjerm, god byggekvalitet og en svært fornuftig størrelse.
     
    ffodil gillar detta.
  5. Bappe

    Bappe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2013
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Haft min mi9se i strax över en vecka nu, väldigt impad av volymen i den. Helt klart den mest högljudda jag ägt.
    Måste säga att det är en grymt trevlig telefon! Stort fan av vanilla android, så var lite orolig över hur jag skulle klara MIUI...Men med nova launcher o pixel iconpack så gillar jag faktist detta mer nu efter en veckas pillande :D
    Batteritiden har gått från katastrof till helt ok, efter 8 dagar så har jag nu ca 1.5 dagar batteritid med 4h+ sot. (känns som att telefonen fortfarande håller på att lära sig mitt användande dock, så räknar med liten förbättring med tiden)

    Kameran verkar helt OK med, upplever att bilderna vart bättre i min gamla mobil (Nokia 7plus) Men har inte testat den så mkt än.

    Bäst av allt är dock storleken, ligger perfekt i handen! Otroligt skönt att kunna använda mobilen med en hand igen.
     
    flipp och ffodil gillar detta.
  6. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Ser ut som det är Xiaomi service ramverk som suger batteri de första 8-10 dagarna, sen stabiliserar det sig.
    T.ex. standbytid kan gå från att ta 10% över natten till 1% efter nån dagar. Det har gjort så på alla mina Xiaomi-lurar.

    GSMArena gör väldigt bra tester, men jag litar inte riktigt på deras batteritester. T.ex. på MI 9 uppgradera de batteritiden på efter ett tag, kanske av ovanstående anledning. Kan vara samma på MI 9 SE.

    Oavsett är jag väldigt nöjd med MI 9 SE överlag, så även med batteritid för de lilla batteriet och det går snabbt att fylla på lite om så behövs med snabbladdningen. Den ska ju även klara Quick Charge 4 plus som jag förstår det, men då med annan laddare.
    Kameran är jag också väldigt nöjd med, även om det blir lite för naturliga färger och punch för min smak i standardläge, men går enkelt att ställa in, el. redigera i efterhand. Den har vad jag vill ha med optisk zoom samt vidvinkel som är viktigt för min del. Mörker, nattläges bilder tycker jag också blir jättebra.
     
    Bappe gillar detta.
  7. Bappe

    Bappe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2013
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
  8. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Har också haft den några veckor nu och är väldigt nöjd, framför allt med att hitta en telefon i det här formatet med helt ok spec. Det mesta annat där ute är för stort och/eller för tungt tycker jag.
    Den största nersidan som jag tycker, är ljusstyrkan på skärmen. Den är inte speciellt ljusstark och en solig dag måste jag dra upp styrkan till max. Det gör inga underverk med batteritiden, kan man säga. Med det sagt räcker batteriet ändå under en dag, åtminstone för mig.
     
  9. Smirkyface

    Smirkyface Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    HuaWei P30

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HuaWei P30
    Det här är en väldigt intressant telefon för mig främst pga formfaktorn och inte minst priset. Men hur känner ni som har haft den ett tag att den presterar rent prestandamässigt? Upplever ni att den är rapp i menyerna, när ni scrollar runt i webbläsaren samt på socialamedier och hur hanterar den spel? Ni som använder den som huvudtelefon, har ni någonsin tänkt "Åhh jag skulle behöva liiite mer kräm i den"? Tror ni att den håller måttet även 1-2 år framåt?
    Det jag vill komma fram till med frågorna här är ifall jag som den genomsnittliga användaren kan nöja mig med denna telefonen (och slippa spendera 7000 kr+ på ett flaggskepp) till vardags eller blir jag besviken? Är i valet och kvalet med att köpa min första Android-telefon och vill ge det en ärlig chans.
     
  10. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Jag skulle säga ja. Ja, den känns rapp i reaktionerna och jag har inte haft behov av mer kräm under huven hittills. Men jag spelar inga tunga 3D spel, så där kan jag inte uttala mig. I det dagliga fungerar den mycket bra, har inte upplevt några hickups i tex webläsare eller nån annan stans. Själv planerar jag att ha den i minst ett år, helst två, innan jag byter igen.
     
    Smirkyface gillar detta.
  11. Smirkyface

    Smirkyface Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    HuaWei P30

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HuaWei P30
    Fantastiskt att höra! Lutar mer och mer åt denna telefonen, känns som den prickar rätt med det mesta utan att dra iväg i pris.
     
  12. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Har haft MI9 med SD 855 samt P20 Pro som jag har kvar och märker ingen skillnad i prestanda med MI9 SE om man använder dom var för sig, möjligen marginellt sida vid sida jämfört med MI9.

    Tunga 3D spel kan inte jag heller uttala mig om eftersom jag inte testat, men som sagt flyter den på superfint i mitt vardagliga användande.
    Kameran känns ganska likvärdig el. tom bättre i vissa lägen än P20 Pro med ett par små ändringar i kamerainställningen. Den har bästa ljudet hittills i nån telefon jag haft, högt rent och tydligt. Den ända kompromissen jag hittar är det mindre batteriet, men håller ändå ledigt en tung användardag eller mer för mig.

    Jag är helnöjd med denna nu efter ett tag, framförallt på grund av formfaktorn tycker jag mig hittat rätt telefon, som jag hoppas kunna vara ett tag.
     
    Smirkyface och flipp gillar detta.
  13. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Någon som ägt både denna och S10e och kan jämföra?
     
  14. Smirkyface

    Smirkyface Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    HuaWei P30

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HuaWei P30
    Vad härligt att få höra så positiva grejer om den! Ja men är intresserad av exakt samma fråga som thompo ställer! Känns som antingen kör jag Mi 9 SE eller s10e som förövrigt kostar det dubla.
     
  15. Bappe

    Bappe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2013
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag upplever inget lagg nånstans i min när jag använder den (surfa, sociala medier, YouTube) märker ingen skillnad mot denna o en flaggskeppsmobil i hastigheten.
     
  16. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Xiaomi service ramverk...vad är det ? Slukar väldigt mycket batteri, 61% just nu. Drog väldigt mycket batteri i början för att sen lugna ner sig, men har börjat dra mycket igen.
    Är det nån inställning man kan ändra kanske för att få stopp på Xiaomi service, för kan inte se att nåt annat drar onormalt mycket.

    Nåja, det rättar nog till sig efter ytterligare nån dagar, som det gjort med de andra Xiaomi lurarna, men man blir lite undrande när de drar över 1% i tim. standby när det borde vara högst hälften.
     
    Last edited: 8 jul 2019
  17. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Vet inte vad ramverket gör, men så här ser det ut för mig just nu

    Screenshot_2019-07-08-19-15-30-521_com.miui.securitycenter.png
     
  18. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Ser ju normalt ut för dig.
    Xiaomi service drar fortfarande 55% för mig, vilket känns lite skumt.
    Min andra Xiaomi Note 7 drar den ingenting alls på.
    Får väl avvakta och se om det rättar till sig självt innan jag går på att undersöka på djupet.
     
  19. Bappe

    Bappe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2013
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag hade precis så i förrgår, men igår och idag drar det knappt nått igen.
     
  20. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Har nu haft telefonen i drygt 2 veckor och har inget negativt att säga alls.
    Jag gillar dock pixel och kommer gå tillbaka till en Pixel 3a. Det är personligt för att jag inte gillar MIUI extremt mycket längre. Mest efter att ha använt pixel/stock telefoner ett tag. Så inget fel på MIUI bara att jag fördrar annat.

    Men MI 9 SE är ruskigt kompetent och har en helt ok kamera samt bra display etc.
    Den klarar spel utan problem så om man kan tycka om MIUI rekommenderar jag starkt denna telefon till folk som vill ha en mindre telefon (jämfört med vad som finns) och ändå få mycket skärm och snygg baksida, Google Pay stöd, IR etc.
     
    Last edited: 11 jul 2019
    ffodil gillar detta.