1. Du måste ha varit medlem i minst fyra veckor (30 dagar) och skrivit minst 10 inlägg för att skapa annonser på Swedroid. Befintliga annonser kan du däremot svara på om du är medlem. Läs reglerna.
    Stäng notis
  2. Fello: Testa Fello nu och få 5 månader till halva priset på alla abonnemang! T.ex. 8 GB för 82,50 kr/mån istället för 165 kr/mån. Se alla abonnemang på Fello.se
    Stäng notis
  3. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  4. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis
  8. Stäng notis

Uppmaning: Iakttag försiktighet / köp inte från medlemmar utan omdömen eller inlägg!

Diskussion i 'Köp och sälj' startad av Swedroid, 6 dec 2018.

  1. Slundin87

    Slundin87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kanske man måste ta ställning vad ett medlemskap är värt på Swedroid. Nytt är inte dumt.
    Kanske lika bra o skänka bort en gammal iPhone 6?
     
  2. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Tycker det borde vara en regel att man inte ska få ta bort all text från en annons och skriva såld eller bara göra en punkt när den avslutas.
     
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det står faktiskt i reglerna ;-)
     
  4. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Ja se där, tack:D
     
  5. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Varnar ni för troliga bedragare på något sätt?
     
  6. jaro

    jaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2013
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Åkte på en blåsning igår. Dum som man är. Skickat meddelande till swedroid om det går att plocka fram pm-historiken för att bifoga polisanmälan.
     
  7. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Postar här i brist på bättre tråd.
    Är det bara jag som stör mig på folk som inte svarar på anbud? Då menar jag inte att inte svara på skambud eller andra oseriösa förslag, utan folk som bara låter bli att svara på anbud när de inte är intresserade. Det är klart jag fattar att någon inte är intresserad om de inte har svarat efter ett tag, det är inte det, utan att jag helt enkelt tycker att det hör till att svara på inlägg/PM. Hur svårt är det att skriva Nej tack / Jag har ångrat mig / Jag ska fundera, eller vad som nu passar?
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om det är ett bud som ligger i linje med, eller över, utgångspriset tycker jag det är störande. Skriver man t.ex. 3000 kr eller bud där över så förväntar jag mig att säljaren kommer sälja den om ett bud på 3000 kr eller högre trillar in. Normalt brukar det också fungera så, men vissa verkar sätta ett lägre utgångspris än de kan tänka sig att sälja för, kanske med avsikt att trissa upp priset via budgivning. Om någon bjuder under ett utsatt lägstapris tycker jag dock inte det finns någon plikt för säljaren att svara.
     
  9. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Jag menar anbud både som köpare och säljare. För ett tag sedan annonserade en person efter en surfplatta för under tusenlappen. Jag skrev vad jag hade och vad jag ville ha för den. Inget svar. Nyligen försökte jag sälja en Galaxy Watch. En person bjöd ungefär två tredjedelar av vad jag satt som startbud. Jag svarade att jag ville ha mer men kunde tänka mig att gå ner en hundring och bjuda på frakten. Inget svar. Ytterligare en person bjöd på klockan (under utgångspris). Jag svarade först att jag noterat budet och senare att jag accepterade om hen fortfarande var intresserad. Inget svar. Återigen, hur svårt är det att bara skriva Nej tack?
     
  10. @JjE

    @JjE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Du vill inte dela med dig om vad som har hänt?
     
  11. jaro

    jaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2013
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Skrev en annons i köp och sälj att jag ville köpa en nätverkspryl.
    Personen i fråga svarade i PM att han hade en sådan. Verkade påläst och svarade på mina frågor om märke modell mm. Ville ha 1000kr plus frakt. Jag tyckte det var ett rimligt pris. Han erbjöd att jag bara skulle betalade halva innan jag fått varan. Men då jag hittills bara mött ärliga människor här på forumet så betalade jag allt direkt. Han skulle posta efter jobbet.
    Jag skickade på kvällen om han fått ett sändningsnummer men utan svar. Dagen efteråt ska jag se om jag fått svar och märker att konversationen är raderad.
    Googlar telefonnumret och ser flera som blivit blåsta av samma person( lite så jäkla dags).
    Har polisanmält misstänkt bedrägeri och begärt ut uppgifter om personen från banken. Har skickat till swedroid för att se om de kan ta fram chatthistoriken.
    Genomfört telefonförhör med polisen. Totalt blåst på 1099kr.
     
  12. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Så otroligt tråkigt att höra. Tycker det borde vara lite hårdare regler för vem som får utnyttja köp o sälj. Längre tid som medlem och fler inlägg

    Surt att någon sänker trovärdigheten på köp o sälj på Swedroid, ett annars perfekt ställe att både sälja o köpa saker från
     
  13. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Tråkigt att höra! Hoppas det reder ut sig. Jag gillar Swedroid och tycker att de flesta verkar vara på samma nivå gällande ärlighet, det är liksom hellre här man gör affär än tex blocket. Hoppas du inte blir avskräckt då detta är ett grymt bra forum, vid nästa affär så kolla omdömen först och om personen i fråga inte har omdömen så föreslår jag att du ber denne att skicka varan först. Då märker du direkt om han eller hon är seriös eller inte.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tycker swedroid borde införa en policy eller stark rekommendation att den med minst antal goda omdömen och inlägg skickar varan först eller betalar först om det är obalans i trovärdighet mellan köpare och säljare. Principen "köparen betalar först" är ju riktigt usel vid sådana tillfällen.

    Varför ska en köpare med 30 goda omdömen och hundratals inlägg skicka pengarna först till en säljare som på sin höjd har något enstaka omdöme och ett tiotal inlägg?
     
  15. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Det va banne mig det bästa förslaget hittills!
     
  16. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Det kanske har diskuterats förut, men stockholmspolisen utreder inte längre bedrägerier under 5000 kr. Det är alltså i princip riskfritt för bedragare där att lura folk på mindre summor.

    Fast det verkar det ju ha varit länge, jag vet ingen som har blivit lurad på summor under typ 10 000 kr där polisen inte har lagt ner ärendet. Lite konstigt att man går ut med det officiellt bara, och bekräftar att det är riskfritt med bedrägerier.
     
  17. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    453
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad 2018 32GB
    Dom kanske inte lägger tid på en enda anmälning. Men får dom flera på en person så lägger dom garanterat tid på det. Så det är viktigt att anmäla ALLT
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Eftersom nästan alla betalningar äger rum med Swish idag hade varit varit fantastiskt om Swish kunde införa något bedrägeriskydd.

    Exempelvis en möjlighet att anmäla en Swish-mottagare genom Swish-appen på något vis, där man givetvis bifogar polisanmälan, så användaren inte längre kunde utnyttja Swish vid "misstanke om brott mot bankens villkor". Det är ju uppenbart missbruk av tjänsten.

    Här är en person som bara fortsätter och fortsätter då det inte verkar finnas någon möjlighet att dels frysa kontot eller dels frysa Swish: Lägenhetsbedragare misstänks skörda nya offer på Blocket

     
    Last edited: 29 jul 2019
  19. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Problemet är väl att när man köper saker (i alla fall mindre saker än t.ex. lägenheter) att det är väldigt svårt att bevisa att man inte fått det man har köpt. Det blir alltså ord mot ord och vem som helst kan väl polisanmäla någon annan för i princip vad man vill. Så det blir svårt att fixa ett skydd i Swish som inte kan missbrukas och drabba ärliga användare.
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, definitivt, och sker det i något eller ett par enstaka fall får nog banken låta det vara, men kommer det in låt säga ett dussintal polisanmälningar från olika Swish-användare borde det finnas skäl att frysa kontot. Precis som man gör vid bara en misstanke om penningtvätt.

    Det är relativt få personer som sysslar med det här, i alla fall systematiskt. Problemet är att inget görs för att hindra dem fortsätta. Det kan pågå i flera år, och det kan ramla in ett hundratal anmälningar, utan att något händer. Det är inte rimligt.