Fråga: Smart träningsklocka

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av gallsbojonas, 25 jun 2019.

  1. gallsbojonas

    gallsbojonas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Är ute efter en smart träningsklocka med bra gps och träningsfunktioner, som inte är dyrare än 2000 kr. Egentligen hade jag tyckt att xiaomi amazfit strava hade varit ett klockrent alternativ, men då jag läser om den verkar kvalitén vara riktigt dålig. Vad har ni för förslag?
     
  2. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Gorgeous gillar detta.
  3. gallsbojonas

    gallsbojonas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Ja precis, tittat på den. Och då finns det även en variant med musik, men då blir det dyrare.

    Har även tittat mot Samsung gear sport och de andra gear-klockorna, men då kanske det blir för mycket "smart" och för lite sport - klocka...?
     
  4. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Beror som vanligt på vad man vill ha. Garmin har en suverän app för träningen, men är väl lite "dummare" på annat. Men Vivoactive 3 har bra batteritid, lätt och väldigt bekväm att ha på, i mitt tycke klart snyggt nog att ha till vardags. Upplösningen är sådär, och den visar text och några vanligt förkommande emojis, inte så mkt mer. Går att svara på meddelanden m förvalda fraser, vilket räcker bra för mig. Bra batteritid har den också. Skulle jag låta bli att logga löpning så räcker batteriet en vecka m alla smartaviseringar på , och klockan på dygnet runt.
     
  5. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Har en suverän Always on display också. Syns utmärkt i allt väder. Strålande sol är inga bekymmer.
     

    Bifogade filer:

  6. ruppan

    ruppan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Supernöjd med min Huawei Watch GT för att mina joggingrundor! Inte så "smart" men klockren för träning, speciellt motionsträning.
     
  7. gallsbojonas

    gallsbojonas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, ett bra alternativ! Får forska närmare . Min svägerska har en sådan.
     
  8. gallsbojonas

    gallsbojonas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok. Har även tittat på en sådan, så en idag känner har en.
    Såg att samsung gear sport hade gått ner i pris, tror ni den blir för dålig som sportklocka?
     
  9. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Kolla in Homepage om du vill ha ingående tester av träningsklockor.
     
  10. gallsbojonas

    gallsbojonas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick tag på en Samsung gear s3 classic för en billig peng och har testat nu en vecka och börjar inse att smartdelen är inte alls så intressant då mobilen ofta är nära. Har ändå gett den en chans som träningsklocka, men mäter sig knappt med Garmin forerunner 220 då. Så funderingar på att sälja den och kanske testa huawei watch gt eller Garmin vívoactive 3. Garmin är kanske vassare som träningsklocka, men huawei att bättre ut, så man kan ha den på sig alltid.
     
  11. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Jo, personligen tycker jag Garmin är rätt överlägsna när det kommer till träningen.
     
  12. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag kör med vivoactive 3 music och kan verkligen också rekommendera den. Har en lite plottrigare klocka på min men är ju enkelt att fixa nya. Har läst att vissa haft problem med Spotify men för mig har det alltid funkat klockrent, skönt att slippa ha med ytterligare en enhet om man vill ha musik på rundan. Gillar att man kan låsa skärmen från tryck, störde mig mycket på det med version 1 av vivoactive att den registrerade tryck när svetten började rinna. [​IMG]
     
  13. gallsbojonas

    gallsbojonas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, den verkar bra. Bara att jag önskar ett mer alldagligt utseende som man kan ha på sig jämt, lite som huawei watch gt, men man får nog kompromissa.
     
  14. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Har spanat in vivoactive 3 som nämns här. Den verkar perfekt som träningsklocka med klockren träningsdel. Bra GPS och pulsmätare som man kan lita på. Bra batteritid.

    Det jag undrar är över Music varianten. Många klagade på att Bluetooth hörlurar tappar eller snarare hackar ibland vid vissa rörelser när man är ute och cyklar eller springer. Hur fungerar det för er?

    Och går det att få klockan att själv förstå när jag tränar eller behöver man manuellt starta träningsprogram? Tex om jag bara åker ut och cyklar eller promenerar att den loggar det utan att jag rört klockan?

    Måste helt klart säga att av alla recensioner så verkar vivoactive vara bästa prisvärda träningsklocka med music(Spotify offline). Bra GPS som är exakt och pulsmätare som också är riktigt bra för sitt pris.
     
  15. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Har den vanliga Vivoactive 3, så egentligen kan jag inte uttala mig om Music, men min klocka har en stabil blåtandskoppling. Kopplar alltid upp fort och utan krångel, med den har däremot kort räckvidd. Tappar kontakten rätt omgående om jag lämnar telefonen i ett annat rum än jag befinner mig i. Är dock som sagt snabb att koppla upp igen så snart jag är inom räckvidd.

    Den har ett autostart läge för löpning och promenader, som jag dock inte använder mig av. Cykelturer registreras på tidslinjen automatiskt men då får man ingen statistik annat än tid man cyklat.
     
  16. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Plus i kanten för vanliga 20mm armband också :) Kul att variera sig lite. Är helnöjd m min klocka.
     

    Bifogade filer:

  17. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag löper med Urbanears Hellas. De lurarna har jag fått vända på så höger hörlur sitter på vänsterörat då jag har klockan på vänster arm. Detta pga att de hörlurarna tar emot signalen på den sidan. Efter det har det funkat bra men innan upplevde jag ofta att det hackade när kroppen kom i vägen för signalen.

    Har beställt ett par Jabra Active 65t nu, får se hur det blir med dem. Har inte hittat någon info om huruvida båda snäckorna tar emot signalen.

    Jag har valt att aktivera aktiviteter manuellt enbart.
     
  18. volfi

    volfi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Honor 8
    ROM:
    Original
    Samsung Galaxy FIT 1 & 2 :)
     
  19. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Återkom när du testat jabra active 65t. Jag är nämligen inne på att köpa dessa trådlösa inear lurar med.

    Om någon testat galaxy buds med klockan får ni gärna ge synpunkter då dessa är också högintressant. Efter ha kollat flera recensioner om galaxy buds och jabra active 65t så har jag insett att dessa två är väldigt jämlika. Med små skillnader som är försumbar. Däremot är största skillnaden att jabra active 65t klara vatten vilket buds inte gör.
     
  20. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Kan ju vara värt att veta att man kan köpa Garmin Vivoactive 3 music för £ 149,99. Det blir ca 1900kr inkl frakt från amazon uk under prime day deals.
    https://www.amazon.co.uk/dp/B07CR8NBQB/?tag=oid0d-21

    Observera att man måste bli Prime medlem. Det är dock gratis första 30 dagarna och ska gå att avsluta när man vill. Därefter kostar det.

    Garmin Vivoactive music för 1900kr istället för billigast 2700kr i Sverige.
     
    Bakken och rickards gillar detta.