Lite hjälp angående nätverkslagring

Diskussion i 'Off Topic' startad av nimren, 19 jul 2019.

  1. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 360
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Hej

    Jag har idag denna WD MY CLOUD som är uppkopplad mot mitt närverk och jag kan utan problem spela upp 1080p material via Kodi som jag har på min TV (Det är en Philips 4K). Dock har jag börjat att att intressera mig för 4K filmer och har köpt några som jag har rippat till denna hårddisk (dom är ju ca 50-80gb). När jag sen spelar upp dom så buffrar det rejält titt som tätt och ibland står det "Source too low". Min fundering är, hade detta lösts med Apple TV 4K? Eller behöver jag en ny NAS? Vilken isåfall?
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Sitter både NAS och uppspelningsenheten ansluten via kabel eller kan det möjligtvis vara trådlös förbindelse inblandad? En mekanisk disk ska inte i sig ha problem att leverera 4K dataström så det känns mer som att problemet skulle ha med bandbredden på mediat som levererar strömmen till enheten. Om du kör trådlöst så bör du åtminstone ha en router eller accesspunkt med 2x2 5GHz AC radio samt mottagande enhet som även denna stödjer detta, samt se till så det inte är för långt mellan router/AP och enheten.
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle tro att det är nätverket som flaskhalsar om du inte kör kabel till samtliga enheter som @pitrus-@pitrus- nämner.

    Det är också möjligt, beroende på codec/bithastighet att det är TV:n SoC som flaskhalsar.

    Kan du aktivera codec info OSD i Kodi? Man får upp den genom att trycka på O på tangentbordet. Då ser du bithastighet, buffert stats och CPU/GPU-info. Kommer göra det enklare att felsöka.

    Du kan genom detta Kodi-tillägg mappa en knapp på din fjärr för ändamålet, om du inte kan ansluta tangentbord: Add-on:Keymap Editor - Official Kodi Wiki
     
  4. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 360
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Det är så att min WD är ansluten till min router (Telias router som har 5Ghz bandet också) via en nätverkskabel (cat. 6). Även TVn (Philips 55&quote; UHD Smart TV 55PUS7272 - TV) är ansluten mot min router med en cat.6 kabel. Sen i TVn så har jag Kodi. I själva KODI har jag lyckats att koppla upp mig mot min WD med UPNP (SMB dödar 4K uppspelningen direkt från början. UPNP kan iaf spela upp 4K någorlunda bra.). Jag har fiber 100/100 hemma.

    Som tur är har jag tangentbord på baksidan av min fjärr, klickade på O och fick fram denna info. Skärmavbild 2019-07-19 kl. 19.38.27.png
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Att det strular vid SMB men fungerar bättre vid UPNP talar ju för att det är ett nätverksrelaterat problem. GPU:n verkar hantera avkodningen av din bild att döma, och CPU-belastningen är mycket låg, så det borde inte vara TV:ns hårdvara som flaskhalsar.

    Möjligen kan ethernetporten till TV:n vara begränsad till 100Mbit/s. Du borde dock inte komma upp i så höga bithastigheter att det flaskhalsar, men sedan är TV-tillverkare också rätt duktiga på att ställa till det.

    Går det att installera och köra Speedtest på TV:n? https://play.google.com/store/apps/details?id=org.zwanoo.android.speedtest. Vad får du för resultat då? Runt 100Mbit/s?


    Har du testat trådlöst också, på 5GHz-bandet, från TV:n?
     
    Last edited: 19 jul 2019
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det vore ju enkelt att utesluta din NAS-enhet också genom att helt enkelt testa strömma något du delar ut från din dator, för att se om samma problem kvarstår.

    Finns filer med lite olika bithastigheter här om du bara vill testa något snabbt: Jellyfish Bitrate Test Files
     
  7. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 360
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Kan ju testa med att ansluta mig till 5Ghz nätet på TVn och testa. Ska jag då även lägga upp det som SMB och testa?

    Edit: Download Speed på TVn ligger på 93.19 Mbps. Så där ligger problemet?
    Edit2: Download speed med mitt 5Ghz gav 122.71 Mbps, inte så stor skillnad ändå?
    Ska jag ansluta min dator till TVn då med HDMI och testa dessa Jellyfish videosen?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, jag tänkte mest att du delar ut en mapp via datorn med någon video som har samma bithastighet som filerna du försöker spela upp från din NAS (om du inte orkar flytta över en fil från din NAS till datorn), och sedan prova strömma via SMB och UPNP från datorn till Kodi/TV:n.


    Nej, får du 90 Mbit/s borde det räcka. Svårt att tänka mig att filerna har högre bithastighet än så.
     
  9. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 360
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Nu testade jag även från Jellyfish lite högre bitrate men via UPNP fungerar det bäst, nackdelen är att man inte kan få snygga "posters" med UPNP. Enligt Jellyfish ska man välja: "For best streaming results, use wired ethernet, NFS (rather than SMB/Windows file sharing), and stream from a dedicated server or capable NAS (Synology, QNAP, etc)." Dock hackar 4K med detta alternativet också =/
     
  10. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag har en Asus router som jag kopplat en extern hårddisk på och spelar 4K mkv filer till VLC upnp på Apple TV 4K. Får Inge lagg eller något och ändå är mina filer på ca70Gb och kör enbart trådlöst.
    Har oxo philips tv 4K 65”.

    Men som du skriver så blir det inte snyggt med posters och så utan mer som en filhanterare än något.
     
  11. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 360
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Bestämde mig nu för att köpa en Synology Disk Station DS118 och en Seagate IronWolf 6TB så jag hoppas att det kommer lösa problemet. Tack för all hjälp i tråden!
     
    R3b0rn gillar detta.