Tips: Zaver för säkrare affärer i Köp & Sälj?

Diskussion i 'Off Topic' startad av R3b0rn, 21 jul 2019.

  1. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den extra säkerheten man får med Zaver har förmodligen inte så stor betydelse i praktiken. Bedrägerierna går ju i regel ut på att en säljare påstår sig sälja något som sedan aldrig skickas. I det här fallet hjälper Zaver inte på annat vis än att transaktionen sker genom BankID/ett avtal/kvitto upprättas och signeras (men det behövs inget särskilt avtal/kvitto för detta egentligen, utan en enkel PM-konversation om "jag köper x för x kr av dig" följt av ett "OK" av säljaren är fullgott. Möjligen blir bevisläget bättre då man inte behöver besvära sig med att knyta ett webbalias till en fysisk person).

    Zaver tar endast en risk om en köpare vill köpa något på kredit och upprättar ett avtal om detta med Zaver, så en bonus med Zaver är väl möjligtvis att man når en bredare skara potentiella köpare. Men det är ju endast i detta fallet Zaver tar någon risk så att säga. I övrigt frånskriver sig Zaver allt ansvar och all risk för affären om man kikar på villkoren:


    I teorin låter BankID bra, men jag är tveksam till om det har någon större betydelse om man råkar ut för de de som livnär sig på bedrägerier. Tyvärr är det så beklaglig att bedragare oftast kan härja under mycket lång tid innan de åker dit, och innan de åker dit blir det inte tal om att frysa något bankkonto/förhindra vidare affärer. BankID kan alltså innebära en falsk trygghet.

    Kan tillägga att bland de bedrägerier vi blivit varse om på Swedroid så har det i princip i samtliga fall handlat om individer som inte varit rädda för att uppge sin identitet, tex visa bild på sina identitetshandlingar/visa att namnet matchar det på Swish etc. i samband med affären. Jag vet inte om Zaver på något vis varit till nytta i dessa fall.


    Sedan sker ju merparten av affärerna över Swish redan, vilket indirekt kräver BankID och att man får Swish-mottagarens namn samt ett transaktions-ID och så vidare. Så i fallet Zaver vs Swish ser jag inte en så stor skillnad vad gäller att man ser vem man gör affären med. Har man tillgång till en persons Swish-konto och kan ta ut pengarna har man tillgång till personens BankID med, och då innebär ju BankID-signeringen via Zaver ingen direkt bonus eller utökad trygghet vs Swish.


    Fast jag kanske missar några fördelar med Zaver? Ögnade bara igenom sidan i all hast.



    Det enda som nog fungerar om det är en ny säljare på Swedroid, och man är osäker/inte kan mötas i person, är att be säljaren skicka varan innan det blir tal om någon betalning. Som säljare kan man kika på köparens omdömen och aktivitet. Har köparen varit medlem under lång tid, är aktiv i forumet och har många positiva omdömen är det högst sannolikt att affären kommer sluta väl, men det går samtidigt aldrig att vara 100% säker.
     
    Last edited: 21 jul 2019
    R3b0rn gillar detta.
  3. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Det spelar ingen roll vilka tjänster eller plattformar man använder, det finns alltid personer som lyckas utnyttja de för att lura andra. Antingen så är det köparen eller så är det säljaren som står för risken att förlora sina pengar.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, visst är det så. Det handlar väl mest om att försöka minska risken framför att helt eliminera den.

    I just det här fallet är det dock svårt att se någon större vinst om man jämför med en vanlig Swish-överföring, tror jag.