Diskussion: Varföre vill inte Google ha mina pengar?

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av fLipSidE0001, 19 jul 2019.

  1. fLipSidE0001

    fLipSidE0001 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,

    Jag försökte beställa en Google Home Max via Google Store i England, jag visste redan att de inte skulle gå att få den skickad till Sverige av Google så jag använde MyUKmailbox. Detta fungerade inte då de förmodligen såg på mitt konto eller bankkort att jag kom från Sverige.

    Då såg jag att MyUKmailbox kunde köpa produkten åt mig dock så tar de en avgift på 10% av köpsumman. Eftersom Google Home Max såldes för 199 Pund så tyckte jag att de ändå skulle bli bra. Dock så skickar inte Google till deras adress då de vet hur den tjänsten fungerar. Detta var svaret från MyUKmailbox "I am sorry but Google Store do not deliver to our forwarding address at this time."

    Detta fick mig att undra. Om jag är villig att köpa en produkt i annat land trots att jag vet att garantier på produkten försvinner varför vill inte de sälja mig den?

    Det kan inte ha med att göra att tjänsten inte är tillgänglig då vanliga Google Home finns i Sverige. Skillnaden är ju att Max har större och fler högtalare. Det borde inte heller vara att de har för få Max så de vill endast sälja den i vissa marknader, om de är anledningen så är det väldigt konstigt att de väljer att ha en rabatt på 100 Pund i England istället för att sälja den till full pris i Sverige.

    Jag läste på deras Terms of Sale for Device och det står "Google reserves the right to reject your order. For example, Google may reject your order if you do not live in a country from which Devices may be purchased via"

    Jag förstår verkligen inte anledningen varför de väljer att tacka nej till kunder speciellt när de redan har tjänsterna i de landet kunden kommer från. Kan ni hjälpa mig att fatta detta?

    Tack!
     
    Kristy gillar detta.
  2. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 016
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    För att de valt att inte sälja produkten här (ännu), är väl det enkla svaret.
    Varför det är så? Det vet nog bara Google.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Snopet att det inte fungerar längre med UKMailBox, men det finns väl ett par skäl som förklarar varför Google agerar som de gör:

    1. De vill att kunderna skall uppleva produkten så som de avser. Det vill säga dra nytta av regionala funktioner och så vidare. Saknas funktioner i X regioner där produkten ännu inte är lanserad får inte kunden upplevelsen som Google vill leverera.

    Själv tror jag att detta är anledningen till att vi bland annat inte fick Pixel 3. Google Assistant talade nämligen inte svenska vid tillfället för lanseringen, och i all reklam för Pixel 3 nämns "assistant" överallt. Det är en central del av "the pixel experience" antar jag.

    2. Garantiärenden blir mycket krångligare att hantera, tex vad gäller returer. Språkförbistringar kan också uppstå om kunden talar ett annat språk. Har de sålt en vara till en kund inom EU är de dessutom tvungna att hantera garantin även om de inte vill (inom EU gäller 24 månader garanti, oavsett var du köpt en produkt, om du är EU-medborgare).
     
    Last edited: 20 jul 2019
    keyser, Johnh3 och Kristy gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Last edited: 20 jul 2019
    Kristy gillar detta.
  5. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Läste lite snabbt igenom länken från EU och citerar:
    "Lika tillgång till varor och tjänster
    Enligt de nya reglerna får näringsidkarna inte diskriminera kunder när det gäller allmänna villkor – inbegripet priser – när det handlar om

    • varor som antingen levereras till en medlemsstat till vilken näringsidkaren erbjuder leverans eller som hämtas på en plats som överenskommits med kunden"
    Så känns inte som om att lagen öppnar för leveranser dit kunden vill utan handlar mer om det ekonomiska...
     
    chraist gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, egentligen får inte Google neka försändelser till My UK Mailbox för att hindra leveranser till andra EU-länder.

    Fossil vägrade godkänna beställningar till Mailbox DE, men jag mailade dem länken ovan och förklarade att det enligt EU inte längre är tillåtet att motarbeta kunder bara för att de bor i ett annat EU-land. Man har som jag förstår det, som EU-medborgare, rätt att beställa till lokal adress om de inte levererar till andra länder. Om näringsidkaren nekar endast för att personen bor i ett annat EU-land bryter de mot de nya reglerna.

    Man skulle kunna driva det lite längre med Google. Länka in sidan ovan och fråga varför de gör som de gör, och om de känner till att det inte är tillåtet om anledningen endast är att köparen inte befinner sig i Storbritannien.
     
    Last edited: 20 jul 2019
    chraist och Kristy gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    chraist och Kristy gillar detta.
  8. IRONMIKE

    IRONMIKE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    102
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3
    Telefon 2:
    Doogge mix
    Platta:
    Cube i7
    Jag beställde min från tink.de i tyskland utan problem, det kanske är ett alternativ?