Problem: Konstiga artefakter i foton från P30 Pro

Diskussion i 'P30-serien' startad av yeahjalle, 15 jul 2019.

  1. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Tjena!

    Har nyss införskaffat en P30 Pro främst för kamerans skull. Hade tidigare en S8 som jag varit nöjd med. Har inte hunnit med att fota så mycket men har gjort lite jämförelser och tester, och upptäckt några saker jag tycker är lite konstigt. Vid foton i dunklare miljöer verkar det bli färg-artefakter vid upplösningen 40MP i autoläget, men inte vid 10MP. Tänker att det kanske är någon brusreducering som bara är aktivt vid 10MP? Överlag ändå bättre än min S8, men där fanns inte dessa artefakter alls.

    Som synes här i form av "flammighet":

    H1.jpg



    Här är en jämförande bild, den övre i 40MP och den undre i 10MP:

    H2.jpg


    Samt så upplever jag konstig suddighet vid zoom, här 5x inzoomat och nästintill fullt dagsljus. Växten som står något mer i förgrunden är suddig, förståeligt kanske med tanke på förgrund, men det blir också en rand runt om kanterna nertill på hela bilden som blir suddiga, synes längs med asfalten till höger:

    HZ.jpg


    Ganska dåliga bilder, men det är det bästa jag har just nu. Vad tror ni, har ni upplevt nåt liknande? Kan ordna bättre bilder.

    Tack på förhand! :)
     
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    @yeahjalle@yeahjalle Känns rent spontant som typsikt Huawei bildredigerings AI, inte super intelligent varje gång.

    Dom ränderna som blir brukar vara normala i inomhusbilder med dunkel belysning med dålig lampa (40w eller lägre...) eller äldre ljusrör.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Anledningen till att du inte får nämnvärt mer detaljrika bilder vid 40MP, och dessutom sämre mörkerprestanda, beror på hur sensorn är konstruerad.

    Sensorn som är en så kallad quad bayer-sensor är optimerad för HDR-fotografering. Hör kan du läsa mer om quad bayer-sensorn: Quad-Bayer Camera Sensors For Better Photos | Ubergizmo

    Mitt tips är att inte plåta i 40MP då det inte ger så mycket, speciellt vid mörkerfoto, eller under andra ljusförhållanden där HDR kommer väl till pass/där möjligheten att använda olika slutartider på pixelnivå ger ett bättre resultat.
     
    zztop007, Kristy och yeahjalle gillar detta.
  4. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Och stäng av AI i inställningar, jag använder det bara ibland när jag vill ha lite överdrivna bilder utan efterbearbetning.
     
    Kristy gillar detta.
  5. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Tack för svaren! Har fotat en hel del digitalt över 15 år och känner igen mönstren vid dålig belysning som så, men hade förväntat mig lite mer.

    Men det här förklarar ju saken till det! Allt har en rimlig förklaring. Intressant läsning, kul att det går framåt även om det förvirrar lite.

    Men vad tror man om zoomen? Det blir som en rand runt kanterna i nedre halvan av fotot, inte övre halvan, som blir blurrad. Visat sig i flera foton nu. Linsen har varit ren. Bifogar hela nedre delen från tidigare exemplet.

    HZ2.jpg
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har en P30 Pro och har aldrig upplevt den typen av suddighet än så länge. Randen där nere. Ser konstigt ut. Även det runt blomman ser lite weird ut. Inte noterat sådana konstigheter med min än och då fotar jag en hel del med 5X zoom.

    Helt säker på att de är 5X och inte mellan 1X och 5X nånstans?
     
  7. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Konstigt i så fall. Helt säker på att det är 5X+ i alla fall.
     
  8. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag har en till liten fundering. Jag antar att jag förstått helt fel innan och att tele-objektivet tar vid först vid 5X zoom, stämmer det? Jag hade tänkt att det arbetade mellan 1,1-5X zoom, och inte över.

    Hur som helst så har jag ännu en exempelbild från detta, den vänstra är 4,9X zoom och den högra 5X zoom. Om det nu är olika kameror för de två, hur kan de vara så otroligt olika kalibrerade gällande vitbalans? På en flaggskeppstelefon där kameran är "the shit" så känns det lite märkligt. De är ju inte ens i närheten av varandra.

    H1.jpg
     
  9. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag störde mig enormt på att vanliga wide, ultrawide och tele hade så otroligt olika färgkalibrering så när man tog bilder på samma motiv med alla linserna var färgresultatet så olika så man kunde inte tro att det var samma motiv och tidpunkt. En av orsakerna att jag gjorde mig av med P30 Pron. Sen tyckte jag 5x blev för mycket, hade varit mer användbart med 3x för allt under 5x blir ju hybrid och inte med full kvalitet. Men jag trodde att de hade ordnat upp det med färgerna i nyare mjukvara
     
    Kristy gillar detta.