Android Auto - diskussionstråden

Diskussion i 'Android Auto' startad av Jox, 14 jul 2015.

  1. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 062
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag har kört AA sedan jag köpte bilen för 2 och ett halvt år sedan och försäljaren sa att "inom kort" kommer AA att fungera! För en telefon och datanörd som jag tog det ju bara några minuter att lista ut hur man hämtade och installerade AA. Sedan dess har det ju bara varit de problem som kommer sig av att den inte är anpassad för vårt område och att den inte går att hämta med Play Butiken.
    Det är ju inga problem egentligen för oss här, men för resten av folk i landet, d v s 99% av alla, gör detta att man inte har tillgång till AA. Inte framkant direkt! :P
     
  2. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Hej

    Är det någon vänlig själ som har tålamod att förklara hur man kan ladda ner AA samt vilken version jag ska ha. Är inte riktigt haj på detta, har en Samsung note 9 som kör android 9.

    Tacksam för svar!!
     
  3. DanielSundberg

    DanielSundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Ändra inställning så du kan ladda ner app:ar från andra ställen än Google Play. Vet ej hur man gör detta på Samsung.

    Ladda ner AA från Apk mirror. Antar du ska ta filen för arm64: Android Auto - Google Maps, Media & Messaging 4.2.5914 APK Download by Google LLC - APKMirror

    Välj Android auto i bilen (på VW heter det "full link") och koppla i sladden. Godkänn ev. frågor om behörigheter. Behövs kanske göras både på telefonen och bilens huvudenhet.

    Nu bör det fungera, tyvärr är det många som får problem här också. Det brukar rekommenderas att använda en usb-kabel av hög kvalitet. Varför det skulle vara problem för AA förstår jag inte då jag aldrig i något annat sammanhang haft problem med en usb-kabel.

    AA kraschar då och då för mig. Tyvärr har det en tendens att krascha när man som bäst behöver navigationen. Går inte att få igång utan att slå av och på Bluetooth på telefonen vilket är lite besvärligt när man kör...
     
    PositivaÅke gillar detta.
  4. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Men funkar original usb usb sen som kom med telefonen eller måste man ha en typ guldplaterad usbsladd typ som för hdmi?

    Tack för svaret, ska testa ikväll efter jobbet.
     
  5. Themaster_82

    Themaster_82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    486
    Mottagna gillanden:
    472
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus
    Jag kör OnePlus egna kabel och den fungerar perfekt
     
    PositivaÅke gillar detta.
  6. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Instämmer!
    OnePlus kabel har funkat för cirka 10 telefoner hos oss nu.
     
  7. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Testade AA under en 4h bilresa med Samsung orginialkabel och det funkade klockrent. Bilen är en VW Tiguan 2019. Iofs så testade jag bara Spotify och inte nav som Waze men fick några notiser och meddelanden som gick kunde läsa utan problem.
     
    Vispen74 och Herrn gillar detta.
  8. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Min oxg frugans AA kraschar även med bara Spotify på samma bli, så du kan vara glad.
     
  9. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Köpte mig en Volkswagen Golf Alltrack igår, och för första gången har jag nu BlueTooth, men viktigare också Android Auto, i bilen! Jäklar vad bra det fungerar.

    Jag som har en Pixel 3 XL har heller inte behövt sideloada appen; den var pre-installed. Så nu väntar man bara på nya interfacet. Som jag förstod det skulle detta komma innan release av Android 10?
     
    Androis och clamitas gillar detta.
  10. patrickl

    patrickl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Google maps i mobilen visar ju numera aktuell hastighet i körläge/navigering (äntligen!). I AA visas dock inte hastigheten hos mig. Kör senaste versionen av AA hos apk mirror på Mi 9 i kombination med Skoda Kodiaq. Visas hastigheten hos er?
     
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 657
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Tror inte det, kan testa imorgon. Kör Waze som jag gillar bättre, kamera/polisvarningar osv..
     
    patrickl gillar detta.
  12. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Google Maps visar inte hastighet i AA ännu, heller inte i appen för alla än. Med AA-rework lär den funktionen komma till AA också, om man ska lita på trenden iallafall.
     
    patrickl gillar detta.
  13. patrickl

    patrickl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Tack! Synd. Får fortsätta varva mellan GM och Waze ett tag till.
     
  14. Wasti

    Wasti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Den senaste

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Den senaste
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10,5"
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Huawei smartwatch
    Kör VW Arteon -17 och har två frågor/funderingar gällande AA.

    1) Upplever det som att det är betydligt mycket sämre ljud om jag kör spotify via kabel och AA än om jag kör via Bluetooth?

    2) Verkar inte som jag kan spela ljud via bluetooth samtidigt som jag är uppkopplad mot AA eller bara har i USB-kabeln? I AA inställningar finns alternatovet "Använd Bluetooth - Aktivera Bluetooth när Android Auto körs" vilket jag har valt men den verkar inte göra någon skillnad? Någon som har samma problem eller kan konstatera att detta är fallet och att man får leva med det?


    //W
     
  15. clamitas

    clamitas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2012
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag har inte jämfört ljuden mellan BT och AA så det kan jag inte säga mycket om.
    Men för din andra fråga, så är det samma sak i min VW Golf. Om det är så Google bestämt att det ska vara eller om det är en VW-grej vet jag inte.
     
  16. clamitas

    clamitas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2012
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Nya versionen av AA rullas ut nu. Det verkar vara en uppdatering på serversidan som krävs, men man behöver även uppdatera till senaste versionen av AA.
     
  17. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 062
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    1. Jag tycker ljudet från Spotify är undermåligt både via BT direkt utan AA och med AA (kabel är enda alternativet för alla här så vitt jag vet). Ljudet från telefonen med Spotify till BT-högtalare, BT-lurar eller kabellurar är mycket bra. Alla andra ljudkällor i bilen låter jättebra, bara inte Spotify. Det var samma sak med min Samsung S8 och nu med Xiaomi Mi9. Samma sak gäller för mig i flera bilar jag har provat.

    2. Det är bara i ett fåtal länder man kan använda AA via BT (USA bl a), vi andra får nöja oss med kabel. Det är därför den inställningen du talar om finns, den fyller ingen funktion för oss.
     
  18. e2zippo

    e2zippo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Verkar som inte som det är uppdaterat på serversidan överallt än, jag kör senaste AA men gränssnittet är fortfarande det gamla :/
     
  19. clamitas

    clamitas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2012
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Funktionen för BT i inställningarna är väl för dom som kör AA på telefonen och inte på bilens skärm? Så att AA startar automatiskt när den kopplas upp till bilens BT? Eller tvärtom, att om man har BT avstängt så aktiveras det när man startar AA på mobilen så att man man spela musik och ta samtal via BT.
    När man kopplar mobilen via USB för att använda AA så kan telefonen/bilen inte längre spela media via BT eftersom tanken är att man ska använda kabeln.

    Inställningarna har alltså inget med wireless AA att göra så som jag har förstått det.
     
    Last edited: 1 aug 2019
  20. clamitas

    clamitas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2012
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Japp, vi får helt enkelt vänta :(