Diskussion: Bikefinder - GPS och alarm för cyklar, elcyklar, sparkcyklar

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 8 maj 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag såg att XXL sålde den här för ca 800 kr och tyckte att det vore roligt att testa. Nackdelen är att man måste betala för ett abonnemang som kostar €50 om året, så har man en billig cykel eller sparkcykel är det nog inte värt omaket.

    En del i forumet har exempelvis sparkcyklar som kostar 10k+, och för en sådan kanske det här kan vara intressant.

    [​IMG]

    Produkten är norskutvecklad och ser ut enligt ovan. Den förs in i styret på enheten man vill bevaka och passar styren med en radie på 15-23 mm (vilket tydligen är standard för så gott som alla cykelstyren i alla fall). Väl i styret expanderar den sedan när man monterar den, så den sitter fast och går inte att få ut utan ett specialverktyg: BikeFinder - BikeFinder


    Utöver GPS innehåller den en rörelsedetektor som skickar en notifikation till appen om någon rör cykeln, dessutom går det att aktivera ett alarm. Appen finns här: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bikefinder

    Batteritiden är 8 veckor och enheten laddas genom en USB-C-anslutning som går att komma åt utan att plocka ut den.

    image (1).png image.png image (2).png image (3).png
     
    Last edited: 8 maj 2019
    ren_htc, SÖNIC och freppa87 gillar detta.
  2. ren_htc

    ren_htc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2017
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8
    Har du köpt och testat? Funderar också på att skaffa denna till en rejält uppiffad cykel som en INTE vill bli av med. Men tvekar också pga abonnemanget.
     
  3. babebot

    babebot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag har köpt och testat och tyvärr, den funkar ej bra. Trodde först att det var just den utgåvan jag fått som var fel på men reklamerade och fick en ny men samma skit på den. Det är en jättebra idé och design men den behöver förbättras ordentligt.

    1. Det står "Track you bike in real time" på kartongen, men sedan i appen så står det att när man har på tracking mode (som är med snabbaste uppdateringar) så får man en position var 5e minut. knappast real time. Nåväl om det ändå hade fungerat...men det har inte någon av de 2 jag haft gjort. Jag lät tjejen cykla iväg med cykeln för att se om jag skulle kunna hitta henne. Men nä, jag var inte ens i närheten.

    2. Exaktheten är ju dessutom ett skämt, om jag mot förmodan skulle få en positionering så står det inom ~1,4km radie. Vad i h*elvete liksom.

    3. Sen står det att den passar från 15mm innerradie i styret...Det går definitivt inte, jag mätte med ett skjutmått innan och mitt styre var 15,1 mm men jag fick borra upp mitt styre till 19mm för att den skulle få plats. Änden är ju liksom bredare så om man ska få in den också och kunna låsa fast den så räcker det inte med 15mm. Förstår inte hur de har tänkt här.

    Jag hade en gps tracker från swetrack innan som var helt otroligt bra, fick tillbaka min cykel två gånger vid olika stölder. Tyvärr var den gammal och batteriet lade av. Nu finns inte den modellen längre men det kommer en nu modell nu i augusti står det på deras hemsida och den ska vara väldigt kompakt o portabel så jag kommer nog satsa på den istället när jag lämnat tillbaka denna.

    Jag avråder från att köpa bikefinder, mina 2 exemplar jag testat fungerade inte!
     
    Ironfist, bernard och ren_htc gillar detta.
  4. ren_htc

    ren_htc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2017
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8
    @babebot@babebot TACK för din recension av Bikefinder. Vad tråkigt att själva gps:en verkar fungera så pass dåligt. Själv beställde jag en, men när den skulle monteras så expanderade den inte som den skulle och fastnade inte inuti styret.

    Skruvade en del, kanske i 3-4 min, innan vi gav upp och tittade närmare på konstruktionen. När vi avlägsnade det svarta "gummiskyddet" från själva expanderdelen, upptäckte vi att den var itu. Det var brott på två ställen i plasten och expanderkonstruktionen var alltså i två delar och hade därför inte möjlighet att expandera som den skall.

    Antingen var den av redan innan vi fick produkten, eller så satt den olyckligt och "fel" när vi började skruva. Inte helt säker, men vi gjorde precis enligt instruktionerna och skruvade lite i taget på varje sida. Tog det väldigt försiktigt osv så tror att produkten på något sätt var defekt redan innan. Ska ju inte gå sönder när man gör enligt instruktionerna. Väldigt klen konstruktion själva expanderdelen.

    Nu när jag läst din recension åker den ju def tillbaka och vill inte ha en ny heller. Trist! Håller med om att det är en bra idé men utvecklarna måste nog jobba mer med produkten innan den hamnar på acceptabel nivå.
     
    bernard gillar detta.