Fråga: P30 Pro är INTE vattentät

Diskussion i 'P30-serien' startad av Droid_269, 22 jul 2019.

  1. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Tycker det är väldigt märkligt att man uppmanar till att ta bilder i vatten med ett sk ”vattenläge” men att sen inte ta ansvar för det, det hänger jag upp mig lite på och blir faktiskt lite irriterad över. Om den nu inte ska tåla det borde man ju aktivt inte få det att framstå som det är en möjlighet. Även konstigt resonemang av försäkringsbolaget när nu huawei uppenbarligen inte täcker sån ”skada”. Lycka till med din s10!
     
    Kristy och Droid_269 gillar detta.
  2. boltis

    boltis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    182

    MINA ENHETER

    Precis detta jag misstänkte. Drar utomlands till helgen och letade fram min gamla actionkamera för att filma lite i pool och hav. Kom då på att min P30 skulle vara vattentålig och det hade ju varit smidigare på alla vis. Läste på lite och konstaterade att det förmodligen inte var en så bra idé att bada med den som den är. Startade även undervattensläget och där stog det ju klart och tydligt att man behövde deras undervattensskal/snorklingsskal. Sagt och gjort, ett sådant beställdes och kommer väl på posten imorgon skulle jag tro. Rätt tråkiga 8-900:- dock och framförallt tråkigt att din lur tagit skada.
     
    Last edited: 22 jul 2019
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Jaså? Inget jag minns ha sett... Är det något som dyker upp första gången man använder det läget?
     
  4. frodrick

    frodrick Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    2
    Tryck under vatten ändras endast om du minskar eller ökar djupet.
    Direkt under ytan är det 1bar och trycket ökar sen med 0.1 bar per meter, så på 10meter är trycket 2bar.
    Så trycket på 1m är konstant 1.1bar och ändras ej.

    Dock borde det gå dra det rättsligt, klassar man ett föremål med en ipklasning så ska den tåla det som den klassen avser, vilket är minst 1m djup i minst 30 min eller mer om det anges av tillverkaren, vilket är 1.5meter enligt Huawei.
     
    Droid_269 och Kristy gillar detta.
  5. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition

    Fast om du till exempel flyttar på telefonen snabbt under vattnet så ökar ju trycket på portarna av det, vilket jag tror är Taskman menar.
    Jag hade nog dragit det där, IP 68 säger ju att vattenskyddet ska vara IPX8, alltså tryckvattentätt
    (nedsänkt i vatten).
    Den själva anger ju att telefonen ska klara det skyddet. Om de inte anser att telefonen ska klara av att vara vattentät så borde de heller inte använda sig av IP 68 i sin marknadsföring.
    Jag tycker du borde stå på dig mot dem.
     
    Droid_269 och Kristy gillar detta.
  6. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Hur länge badade du med luren? Har själv aldrig funderat närmre på vad klassningen betyder. Man läser tål 1,5 m i 30 minuter. Om nu klor eller salt är som kryptonit för packningarna borde det ju framgå tydligare. Någon på reddit påstår att ip-testerna görs under speciella förhållanden dvs att man pluggar igen alla öppningar på telefonen.

    View: https://www.reddit.com/r/Android/comments/bhd53f/huawei_p30_pros_ip68_waterproof_is_fake/


    Sen är det ju ännu mer otroligt att Länsförsäkringar nekar försäkringsärende baserat på att telefonen är fukttålig? Om telefonen hamnar på sjöbotten i 2 dagar och man sen lyckas fiska upp den hävdar dom då fortfarande att "den är fukttålig det går inte på försäkring". Vad hade dom sagt om du hade tappat telefonen i poolen så den sprack och därmed tappade den sk fukttåligheten? Om LF har stenkoll på telefonens klassning borde dom ju också ha stenkoll på att klassningen endast gäller sötvatten. Eller sa du till LF att du medvetet hade telefonen under vattnet och därför tar dom inte ärendet som en olyckshändelse.

    Lite off-topic är det någon som nyttjat sin hemförsäkring på någon nyare iphone nu när utbytespriserna ligger på ca 7000-8000 kr, ersätter dom en så pass dyr reparation när värdet sägs minska med 50% efter 12 månader om ni är med på vad jag menar.
     
    Kristy gillar detta.
  7. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Tjejens iPhone 5 pajade efter 7 månader på den tiden, Folksam tog min skadeanmälan och stod för de kostnader som Apple ville ha. Borde inte vara någon skillnad idag så länge du vänder dig till Apple direkt och får ett kostnadsförslag, det är en sak om du tappar bort luren men eventuella reparationskostnader borde försäkringsbolaget ta (- självrisken då). På den tiden så reparerade inte Apple utan man fick en refurbished på en gång. Jag har då ”allting på” samt alla mina försäkringar hos Folksam vet inte om det spelade någon roll men..

    Även om det är dyrare att få refurbished idag så är det ju ändå det marknadspris som finns så tror därför inte att försäkringsbolaget skulle räkna värdeminskningen på ett annat sätt men som sagt har inte nyttjat det med de nyare modellerna.
     
    Yoko666 gillar detta.
  8. Dickyticker

    Dickyticker Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Denna ruta dyker upp där det står tydligt att garantin ej gäller om den används fel. Man kan välja att låta denna ruta visas hela tiden när läget startas eller visa inte igen. Förmodligen valde du visa inte igen.

    Screenshot_20190723_081300.jpg
     
    MultiMan gillar detta.
  9. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Ok, har absolut inget minne utav den där bilden och texten... Men som du säger, måste ha valt visa inte igen någon gång för längesen.
     
  10. boltis

    boltis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    182

    MINA ENHETER

    Japp. Precis som bilden ovan (samt den jag bifogar) visar får du det meddelandet. Och ska jag vara ärlig så vette tusan om jag hade börjat kolla det ordentligt om det inte var för den. Då hade jag nog glad i hågen hoppat i poolen med luren i näven. Mest kanske för att slippa ha den liggande ofta oövervakad vid solstolen men även för att knäppa en och annan bild.
     

    Bifogade filer:

    Droid_269 gillar detta.
  11. Odontolog

    Odontolog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kristy gillar detta.
  12. Jonas Berling

    Jonas Berling Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Simmade av misstag 5 min med min Pixel 2 i saltvatten dessutom. Funkade utan bekymmer men fick göra rent laddkontakt. Annars inga problem.
     
    Droid_269 gillar detta.
  13. Mårten S

    Mårten S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tråkigt att de inte klarar av så lite vatten. Min moto x4 låg en månad på två meters djup i mälaren. Fick upp den, lät den torka ett par dagar och den fungerar idag.
    Hade tidigare en Sony z3c som jag tror dog av fukt när jag paddlade kajak. Skickade in den på service och fick tillbaka den fungerande.
     
    Kristy och Droid_269 gillar detta.
  14. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Vad är då egentligen syftet med en IP-klassning på mobiler? Om den "ska tåla" en viss sak men ändå inte gör det så är det ju en ganska meningslös egenskap att betala för. Speciellt när alla alltid kommer friskriva sig från ansvar vid fuktskador. "Vi har gjort en telefon som ska tål en viss mängd fukt, men vi kommer aldrig ta något ansvar för att den faktiskt gör det, då kommer vi säga att du använt den fel". Känns mer som att man vaggar in folk i en falsk trygghet att telefonen tål mer en vad den gör.
     
  15. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Man brukar ju oftast kunna ha telefonen i en pool utan provlem. Ip-klassningen säger ju att det ska vara okej också.

    Men jag gissar på att ingen återförsäljare kommer ge garanti på vattenskador framöver heller. Det är ju svårt för de att veta om en telefon legat under vatten i flera timmar eller 10 sekunder.
     
  16. phonegeek

    phonegeek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2019
    Inlägg:
    426
    Mottagna gillanden:
    224

    MINA ENHETER

    jag har badat med min de va inga problem
     
  17. boltis

    boltis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    182

    MINA ENHETER

    Kanske inte så intressant men jag fick iaf hem mitt snorklingsfodral idag. Det är en rejäl pjäs om inte annat. Inget man smyger rundor med obemärkt i vassen.

    Ett litet vattentest innan skarpt med mobilen.


    IMG_20190723_151143.jpg IMG_20190723_151231.jpg IMG_20190723_151827.jpg
     
    milky81, zztop007, Kristy och 1 annan gillar detta.
  18. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Trevligt, jag har också kollat på ett sådant. Vart köpte du och för hur mkt?
     
  19. boltis

    boltis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    182

    MINA ENHETER

    Jag köpte på mytrendyphone. Kostade 834:- om man blev medlem.
    Gick fort att få hem den med. Ännu fortare om postnord inte klabbat med att man själv skulle välja leveransmetod vilket i princip innebar att paketet landade två ggr på toftanäs även fast jag valde direkt.

    Men skalet känns gediget. Touchen fungerar ok även med skalet på. Det är precis i ytterkanterna det är lite bökigt bara. Bara testat några snabba bilder ovan vatten och de blir ok om än lite "mjölkiga"
     
    Kristy och zztop007 gillar detta.
  20. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Toppen, tack.
    Känns som en perfekt lösning på semester mm så man kan fota barn både i och under pool och bad. Vi åker till Indien efter nyår också och det blir klockrent för lite undervattensäventyr.