Fråga: Dags att lära mig programmera

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Notrixs, 24 jul 2019.

  1. Notrixs

    Notrixs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2018
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tele2 obegränsad
    Telefon:
    Xiaomi mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 obegränsad
    Telefon:
    Xiaomi mi 11
    Hej!

    Har länge velat lära mig programmering.
    Min fråga till er är:
    Vilket språk är bäst att lära sig om man aldrig programmerat innan?
    Hur lär jag mig lättast? Guider på nätet, böcker eller andra tips?

    Tack på förhand.
     
  2. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Rätt partisk i mitt svar, men skulle rekommendera JavaScript då det går att köra på det mesta nuförtiden.. kan användas för appar, webb, internet of things, you name it. Du behöver bara en texteditor och webbläsare för att komma igång lätt också.
     
  3. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Python tycker jag är ett trevligt språk.

    Du kan ju börja med typ codeacademy där man får små uppgifter att lösa i webbläsaren.
     
  4. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Är tanken att du ska kunna få jobb med hjälp av programmeringen, eller är det mest för nöjes skull?

    Är det jobb du är ute efter så hade jag nog valt C# eller Javascript.

    Vill du mest lära dig för att det är kul, så tycker jag, precis som personen ovanför mig, att Python är ett bra alternativ.
     
    Fraz och bernard gillar detta.
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Har du något mål med programmerandet?
    För att du ska lära dig så behöver du ha ett ordentligt mål med det du ska göra. Exempelvis att du ska utveckla Snake för Android eller en webbplats för att hantera din samling av serietidningar.
    Det går så klart att lära sig utan något sånt mål, men då blir det lätt väldigt akademiskt och man gör mest meningslösa övningar som inte leder till något vettigt.

    Jag är själv Javautvecklare så jag förespråkar så klart det. Det är ett ganska lätt, pratigt, objektorienterat språk som är oerhört populärt. C# är väldigt likt Java, men arbetsmarknaden är inte lika stor. Om du ska göra det som hobby så kvittar arbetsmarknaden.

    För webb så ska du så klart köra Javascript i någon form. Eventuellt lägger man till något backendspråk (valfritt språk...Java, C#, PHP, Python m.fl.) även om det går att köra Javascript på servern också. Det kan vara bra att börja så lätt som möjligt med backend för det kan bli ganska komplicerat. PHP kör jag primärt för det kan jag och det är enkelt. Det är ett oerhört populärt språk så det går att Googla fram allt.

    Är målet att du ska utveckla appar så är det primärt Java eller Kotlin som gäller, men det går att utveckla appar för Android i C# också.
     
    bernard, Kristy och Zooklubba gillar detta.
  6. GroundX

    GroundX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    1 040

    MINA ENHETER

    Det är aldrig fel att ha lite Java/Javascript i ryggen - oavsett vad du väljer att gå vidare med sedan.
    Som e7andy säger så är det även bra att kunna/förstå skillnaderna mellan front- och back-end. Så lägg till lite PHP eller Phyton samt T-SQL så har du någonting att göra minst ett halvår framöver :)
     
    bernard gillar detta.