Mobilen ljuger om hur mycket batteri den har kvar - dör vid 40%

Diskussion i 'Galaxy S8+ - Allmänt' startad av Timilim, 7 jun 2019.

  1. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Är det bara jag som har problem med att telefonen ljuger om hur mycket batteri den har kvar?
    Jag märkte redan för ett år sedan att mobilen dog innan batteriet (enligt telefonen) var förbrukat.
    Nu var det extremt sällan jag förbrukade nästan hela batteriet, men en gång för nåt år sen var jag nere på runt 15%... Då pep telefonen till om låg batterinivå, och påstod plötsligt att den låg på några få procent, för att sedan fortsätta ner snabbt och strax därefter dö..

    Några månader senare hände samma sak fast vid 20% istället.
    I dagsläget, efter 2 års användning, sker samma sak vid runt 40% kvar.
    Ikväll hoppade den ner från lite drygt 40 till 32, sen 29, 27, 25, med bara några tiotals sekunders mellanrum, och samtidigt laggade telefonen något enormt och mer eller mindre hängde sig totalt.

    Men så fort jag satte i laddaren så vaknade den till liv igen.
    Dock ökade inte batteriprocenten, utan den fortsatte ner, trots ansluten originalladdare. Den gick till slut ner till 1% (efter några minuters laddning) och först därefter började batteriprocenten öka igen.


    Skulle inte batterikapaciteten vara 95% av den ursprungliga kapaciteten efter 2 år? Jag skulle säga att jag snarare har runt 50% i dagsläget, och då har jag använt telefonen rätt sparsamt, samt laddat varje dag.
    Sällan jag har under 50% när jag laddar, och jag låter inte laddaren sitta i under natten utan laddar medan jag är vaken.
    Skulle tro att jag har snittat på att förbruka 30-35% av batteriet per dag.


    Är det någon mer som upplevt klart försämrad batterikapacitet?
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Byt batteri, problemet löst. Kostar säkert några kronor. Batterier är förbrukningsvara.
     
    fryguy och Kristy gillar detta.
  3. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Ajo, så långt är jag också med..
    Men ska det hålla 95% efter 2 år, ska det väl hålla 95% efter 2 år?

    Och även om det slits mer än så ska telefonen väl inte dö vid 40%, utan helt enkelt anpassa batteriprocenten efter hur mycket som de facto är kvar?
     
  4. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Har haft HUAWEI nexus 6P som hade kass akku från början. Medföljade laddare var inte att ens tänka på. Så det blev att ladda med 5W laddare. Ändå kändes akkun dålig. Med NOKIA 7+ så funkar det bättre. Ändå laddar jag den med 5W som tar 3h från dom att fyllas.
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 923

    MINA ENHETER

    Batteri blir ju sämre med åren och av själva beskrivningen som du gör av problemet så skulle jag misstänka att det är någon cell i batteriet som pajat.

    Väldigt förenklat så tror din telefon att den har x % batteri kvar men när den ska ta ström från cellen så finns det inget att tillgå så då hoppar den ner till nästa cell vilket ger en lägre batteriprocent.

    Telefonen "vet" inte i förväg att cellen i fråga är paj.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 350
    Mottagna gillanden:
    17 824
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag brukar förklara det mer att telefonen (normalt sett CPU:n) kräver en strömstyrka som är högre än det som batteriet klarar av att ge, och då stänger telefonen av sig.
     
    Kristy och Leo83 gillar detta.
  7. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Efter en utekväll så dog mobilen återigen vid 40%, men när jag sedan skulle ladda den så kom det upp någon ikon om "vatten i ladduttaget" (my ass att den ens var fuktig, menmen).

    Jag försökte på alla möjliga vis att torka och skaka den, men inget hjälpte...
    Tänkte att jag lägger in den i ugnen ett par minuter på typ 75 grader.

    Efter "några minuter" går jag ut i köket och känner hur det luktar bränd plast....
    "Fuck" tänker jag, och öppnar ugnsluckan, tar ut mobilen (vilken jag bränner mig på).
    Slänger snabbt in den i fryser och låter den ligga där ett tag...

    När den sedan är väldigt väldigt kall, sätter jag den på laddningen igen, utan egentligt hopp om att den ska vakna till liv, alls...
    Men den börjar faktiskt ladda...

    Något jag dock lägger märke till är att batteriet tar slut mycket snabbare än vanligt nu, men jag har ju hört att batterier tar stryk av att bli för varma, så vistelsen i ugnen gjorde väl sitt, tänker jag.

    MEN... Det intressanta är att mobilen inte längre dör vid 40%, utan nu håller den hela vägen ner till 0.

    Att hetta upp mobilen löste alltså problemet med att mobilen inte visste hur mycket batterikapacitet den de facto hade kvar...
    Hur är detta möjligt? Var det helt enkelt så att vissa celler på batteriet, som var kassa, men inte tillräckligt kassa för att mobilen skulle fatta att de inte kunde användas, blev helkassa nu?

    Eller var det istället vistelsen i frysen som kan ha gjort susen?