Sony Xperia 1 - allmänt

Diskussion i 'Xperia 1' startad av Swedroid, 25 feb 2019.

  1. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
  2. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Inte bra? Flera recensenter både i Sverige och internationellt anser att dessa är det bästa hörlurarna på marknaden
     
    mdmar gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har nog sett de flesta recensioner av Xperia 1 vid det här laget. Bra kamera men inte uppe i Pixelnivå kan man väl sammanfatta det med.;)

    J.Williams har haft massor med strul med sin enhet, överhettning så den stängdes av. Men efter några fabriksåterställningar verkar i alla fall det vara fixat. Men kameramässigt är han inte fullt så övertygad:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=K7KtXfeBFHM
     
    bernard gillar detta.
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Nä, han tänker skicka tillbaks den, vad jag förstår. Ärligt talat. Förstår personligen inte vad som är problemet med kameran. Men är som sagt ingen kamera expert. Men för 1 månad sedan skulle jag nog säga att det var lite 50-50 mellan negativa och positiva recensioner. Men sedan USA-släppet så har SONYS mobil helt klart fått stryk på stryk. Även om de flesta säger att de gillar luren, men kameran håller inte måttet. Jag tror personligen att det beror på att Kamera-teamet inte är klarar med mjukvaran. Det är samma mjukvara i luren som tidigare Sonylurar haft, t o m XZ premium. Och det är den som är problemet. Jag tror att p g a att ihopslagningen mellan kamera, mobil och tv-delarna av SONY inte gjorde förrän i maj, så har man fått order att försöka göra den existerande mjukvaran så bra som det vara går. Vilket har lyckats. Xperia 1 kan ta riktigt bra bilder i automatisk, även om man måste tänka lite på att man inte gör det för svårt för kameran. Jag tror att Alpha-teamet nu, jobbar på den "riktiga" mjukvaran, men som inte dyker upp förrän i android 10. För annars tror jag nog att det är slut. Folk fick upp ögonen för Sony i och med Xperia 1, men nu när recensionerna kommer och de är typ... Jaha, vilken antiklimax. Så är ju risken att SONY inte får en ny chans längre fram. Återigen tycker jag Sonyn får en hel del orättvis betyg när det gäller kameran, för Sonyn kamera funkar bättre manuellt. Och man tycker ju att man kanske skulle haft en manuellt shoot off också.
     
  5. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag tycker att det är synd att dom fått så mycket kritik som dom fått över Xperia 1, för kameran är så jävla viktig för så många, och ärligt talat så är XZ3:an som jag hade förra året någon gång, bland dom telefonerna jag varit mest missnöjd med vad det gäller kameran. Hade extremt shutter-lag så att bilderna togs alldeles för långsamt och autofokusen var wonky som fan, dom kanske fixade det med mjukvaruuppdateringar senare men hade den ett par månader iallafall och såg ingen förbättring med det, och bilderna blev minst sagt "meh".
     
    bernard gillar detta.
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  7. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Då får man se vad denna har att erbjuda. [​IMG]
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  9. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
  10. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    TYcker nog Xperia 1 får lite väl dåliga recensioner. Ibland undrar man om någon betalar recensenter för att ge Sony usla recensioner. För de som gillar kameran, säger den är utomordentligt bra. Oftast kan de använda kamerorna också, vilket konstigt de negativa recensenterna inte verka känna till?
     
  12. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Det är en betrodd källa
     
  13. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Men om du kan välja mellan snarlika telefoner bara det att den ena erbjuder mycket sämre batteritid, bör det då inte påpekas?
     
  14. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    JO, visst kan man påpeka detta. Men nu har ju inte mobilen dålig batteritid. Ingen recensent har sagt eller nämnt det. Antingen har de sagt, ok eller godkänd och vissa har t o m att man är förvånade att batteriet inte varit sämre just för det är ganska litet. Har inte riktigt hört det vara uselt som sagt.

    Nä, det man har hackat på är kameran och just (återigen) att man testar kameran utan att köra manuellt så förlorar Xperia 1 just p g a att man gjort valet att inte godkänna HDR i det automatiska läget. De flesta har märkt att i manuellt läge är kameran inte alls dålig (iallafall de som testat det läget) men man säger hdr är uselt. Jo, man tackar, det är ju inte aktivt i den inställning man testar. De flesta vet att Sony slagit av funktionen för att deras eye-focus skall fungerar vilket det inte gör när HDR är aktivt.

    Man nämner oftast också småsaker som ex att tar man en bild med kameran medans man lyssnar på musik, pausas musiken. Enligt de som märkt detta, är det bara Sony som gör detta. EN nonsenssak att nämna om jag skall vara ärlig. Gör detta mobilen dålig. Jag kan tycka det kan vara en bra funktion om man vill filma och musiken pausas. jag lyssnar ju på klassisk musik, och vill ju inte missa någon insats. Visst testade morsans lur, att ta en bild medans spelaren var i gång, och det gick. Men Sonyn kan också ta bilder under musikspelande, men man måste slå av shutter-ljudet, så funkar även det.

    En annan petitess som man oftast tar upp är just detta att Sonys lurar startar om sig när man tar ut SIM-kortet. Även detta skall Sony vara ensam om. Sony har informerat att detta har med säkerhet att göra. Just sådana här småpetitess saker har jag aldrig hört samma recensenter ta upp när det gäller andra märken. MAn tar upp dessa petitesser och förstora dessa så oehört så att det låter som oövervinnerliga saker i dagsanvändandet.

    Samma sak är det med kameran. Ingen nämner att HDR inte funkar i automatiskt läge p g a att Sony valt att primära eye-focus skall funka. Men folk är väl inte dumma. Om man märker och vet att Sonyn är känsligare i motljus, så undviker man detta. Enklare än så är det ju inte. Men vill man jobba i dåligt ljus, så får man acceptera att eye-focus inte är aktivt, vilket gör att normalt focus sker. Bilderna blir ju inte sämre, snarare bättre. Så visst. Man kan och skall vara sanningsenlig. Men petitesser förstoras upp alldeles för mycket mot Sony skulle jag vilja säga. J.Williams kan man förstå, han hade en Xperia 10 och den funkade utan problem, så får han en Xperia 1 och så funkar den för honom mycket sämre än mellansegmentsluren. Och han kunde inte riktigt förlåta Just den Xperian för detta och (skall jag erkänna) gjorde ett ovanligt dåligt jobb att recensera den, för han var redan något negativ. Men samtidigt var han väldigt förtjust i den. Men i hans fall, kan man förstå reaktionen.
     
    bernard gillar detta.
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

    He likes it... YES!!! Ok, han klagar på kameran visserligen. Men positiv ändå. Fast jag undrar lite. Är internationella versionens kamera bättre än US-versionen. Synd att det inte finns någon jämförelse på saken. Kunde ju vara intressant och se, för det låter ju lite som att US-versionen faktiskt ha problem.
     
  16. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Fast är det logiskt av Sony? På vilket sätt påverkar det säkerheten?
     
  17. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    256

    MINA ENHETER

    Johnh3 gillar detta.
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    dragontrumpetare och bernard gillar detta.
  19. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Detta talar ju lite mera om det som jag har haft som teorier. Att en stor del av orsaken till den långa väntan utav just Xperia 1 berodde på att kameramjukvaran inte var klar. Det kan ha berott på en del hårdvara också, men mestandels kameran. Man började inte jobba med mjukvaran till kameran förrän vid ihopslagningen av tv, kamera och mobilderlarna. Så när man släppte luren, så var det med en så stabil kameramjukvara som möjligt. Tyvärr innebar det då, ganska taskiga rescensioner på just kameran. Och jag misstänker att Alphadelen lagt det mesta krutet på just manuella läget, och bara fått autoamtiska och intelligenta smarta läget mest, det funkar.... Men nu jobbar man med att fixa det man inte hunnit. Tror inte detta är första mjukvaran som innebar uppdateringar utav kameramjukvaran. XDA nämner ju exempelvis att det kom en uppdatering som fixade vissa problem med just kameran.
     
    bernard gillar detta.
  20. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Någon som fått nya uppdateringen ännu? Inte jag...
     
    bernard gillar detta.