OnePlus 7 vs Mi 9 vs Mi 9T - vilken skall jag välja?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Vixifyx, 13 jun 2019.

  1. Vixifyx

    Vixifyx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    (Vill börja me att säga ja inte är jätte kunnig utan pratar och utgår från information ja snappat upp från Youtube videon och info ja hittat på nätet)


    Igår lanserades (tror ja?) xiaomi mi 9 "lillasyster" i Kina som heter redmi k20 I Europa har den fått namnet xiaomi mi 9t och ska vara ännu billigare än mi 9, men minst lika bra om inte bättre.

    I flera listor rekommenderas mi 9, över den nya oneplus 7an i o med sitt låga pris trotts att den sitter på alla de egenskaper flaggskepp har.

    Nu till frågan e de nån som vet hur länge de tar tills redmi k 20 eller då mi 9t säljs i butik i Sverige/Finland/Norge?

    Har stort behov av ny telefon och väntade redan på oneplus 7 som visade sig va onödigt då kameran är bättre på mi 9. Och skulle inte va sugen på att vänta månader igen. Men vill heller int göra ett dumt val och betala för mycket för en sämre telefon ifall 9t är mycket bättre.

    9t har också en pop up kamera. Vet eg inte va ja tycker om det. Tankar?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du vill komma så billigt undan som möjligt är nog mi 9t en bra kompromiss utan att du behöver ge upp hygglig kamera eller prestanda.

    Vad föredrar du för UI? Oxygen OS som OnePlus erbjuder ligger mycket närmare "vanilla Android" än vad MIUI gör. MIUI erbjuder dock fler funktioner.
     
    flipp gillar detta.
  3. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Jag går i samma tankar.
    Har varit nära att slå till på Mi 9 flera gånger nu som jag egentligen tror är den bästa så det lutar åt den, men kan ändå inte släppa Mi 9T som har större batteri med längre användartid bl.a.
    Pop up kameran gillar jag nog inge vidare, tror jag.
    Prisskillnaden är försumbar som det ser ut just nu, men Mi 9T kommer nog bli lite billigare framöver.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan köpa Mi 9T på Amazon från och med måndag. Den kommer även till Sverige, men det är lite oklart när. Antagligen under juli någon gång.
     
  5. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    402
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7
    Stod i samma position, valde faktiskt vanliga Oneplus 7 och är fruktansvärd nöjd.
    Är helt såld på mjukvaran och kände inte riktigt för MIUI även fast MI9:an är riktigt prisvärd.
     
    dannysoul, Stefan707 och bernard gillar detta.
  6. dallev79

    dallev79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Går själv i samma tankar. Har skaffat en Mi 9t åt sambon och måste säga att jag är riktigt imponerad. Man får verkligen otroligt mycket för pengarna där. Vill själv uppdatera mig från min Oneplus 3T och funderar i dagsläget på antingen Mi 9 eller Mi 9T.
    Mi 9T:
    + Större batteri
    + 3,5mm jack
    - Android Auto fungerar i dagsläget inte
    Mi 9
    + SD855
    + Bättre kamera
    + Android Auto fungerar
    - Mindre batteri
    - Inget 3,5mm jack

    Angående 3,5mm jacket, så handlar det mest om att jag helst vill slippa komma ihåg att släpa med mig dongle till gymmet. Kopplar nämligen in luren i stereon där. Använder Blåtands lurar i övrigt. Använder lurar väldigt sällan, så ingen stor grej egentligen.
     
    Last edited: 26 jul 2019
    Kristy och jnsson gillar detta.
  7. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 554
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    MIUI är det som dödar mig varje gång jag testar en Xiaomi. Gillar telefonerna annars, bra kvalité, tillräckligt bra kamera. Men MIUI alltså...:cry:
     
    jnsson, Ekman och bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag har också problem med MIUI själv, men många i forumet uppskattar det, så det är verkligen "each to his own".

    Flytet får dock sägas vara bra. I regel känns MIUI rätt väloptimerat, men designspråket och funktionerna faller mig inte i smaken. Kameramjukvaran är också rätt dålig, men det gäller många andra tillverkare med, och går ju att lösa genom att "bara" byta till Gcam.

    Skriver "bara" då det kan ta ett rätt bra tag att hitta en build av GCam som fungerar bra, och sedan mer tid att ställa in allt.
     
    Kristy, gooner och Ekman gillar detta.
  9. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Är inte heller någon expert men tänkte ändå dela med mig av mina erfarenheter. Har precis haft en mi 9 och dessförinnan Oneplus.
    Jag tycker att mi 9 var riktigt bra, inte helt förtjust i Mui men men med Nova prime fick jag till det ungefär som jag ville ha det. Tycker också att kameran var riktigt bra, testade gcam men tycker nog att totalt sett funkade stock lika bra.
    Har också varit sugen 9t men det faller på popup kameran. Jag tar inga selfies men tycker att ansiktsupplåsning är en riktigt bra grej, speciellt när fingeravtrycksläsaren i skärmen (med skärmskydd) inte alltid är helt perfekt.
    När jag använder smart view flipskal så märker jag oftast inte ens att det finns ett skärmlås, läste nånstans att med popup så tar det närmare två sekunder innan man är "inne"...?
    Jag har just nu mate 20 pro och med tanke på vad den kostar nu så är det ett (enligt mig) ett riktigt bra alternativ till vad trådskaparen från början efterfrågade. Känns lite mer premium än de som diskuterats och med fantastisk batteritid och bra kamera så är jag (för tillfället) nöjd[emoji4]
     
    P.F och bernard gillar detta.
  10. Oc-freak

    Oc-freak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2018
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    217
    Når det kommer til kamera er forskjellen mellom 9t og 9 liten, forskjellen er der hvor raskere prosessor (SD855) gir bedre resultater, dvs nattbilder og videostabilisering på 4k. Til bilder ellers er resultatene så å si like.

    Prismessig er 9T ganske uslåelig, og jeg syns det er bra å slippe notch. Ulempen er pop-up kamera om man vil bruke ansikstopplåsing, da dette tar knappe 2 sekunder. Fingeravtrykksleser i skjermen er heller ikke så bra som bakmonterte avlesere, men leseren i 9/9T er blant de bedre ihvertfall, mye bedre enn på de samsung jeg har testet ihvertfall.

    MIUI er en vanesak, jeg liker det. Det har mange gode funksjoner og er vel omtrent det raskeste grensesnittet som finnes, dvs oneplus er vel omtrent like raskt. Samsung oneui, EMUI osv oppleves ikke like raske. Man kan dog installere egne launchere for å gjemme mye av MIUI om man ikke liker det.

    Oneplus 7 er også en fin telefon, men med mindre man vil ha oneplus sin UI og SD855 så er det en del ting man ikke får, som vidvinkel kamera og hodetelefonkontakt vs 9T.
     
    vibsp97 och bernard gillar detta.