Elektrisk sparkcykel - vad gäller i Sverige/erfarenheter?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 19 maj 2016.

  1. Fungimaster

    Fungimaster Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Haft min (xiaomi m365) några dagar nu, kört några mil bara, men... är det någon mer som känner sig rätt töntig när man åker på den? :) Beror kanske på att jag är över 40 :D
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant, på Irland har de börjat beslagta sparkcyklar om bl.a. trafikförsäkring saknas: Footage shows Gardai seizing electric scooter in Dublin city for no insurance

    De verkar dock ha striktare regler än i Sverige med större krav på sparkcyklar oavsett motoreffekt/hastighetsgräns.

     
  3. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
  4. ation

    ation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    När vi pratar böter, vad är det som gäller om man t.ex. framför en M365 som de upptäcker går i 25 km/h tror vi? Och hur ser risken ut för att mitt B-körkort dras in man bara kör lungt och sansat (och blir stoppad ändå)?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad du gör dig skyldig till är att du framför ett fordon som har samma specifikationer som en moped klass II, fast som inte är typgodkänd, och saknar då registreringsskylt, antagligen hjälm samt trafikförsäkring.

    Varje punkt är väl tekniskt sett en förseelse i sig, men det faller i alla fall in under "olovlig körning".

    Trimmade elcyklar oroar myndigheter | Testfakta
    Jag hittar inget vettigt fall att jämföra med. Det närmaste jag hittar är dåren som fräste fram i 100 km/h på sin elcykel, i vilket fall cykeln hade specifikationer att jämföra med en MC: https://feber.se/fordon/snubbe-elcyklade-i-98-kmh/391460/ . Framgår dock inget om indraget körkort, men det är ju inte säkert att han hade ett till att börja med.

    Här finns en tabell. Kanske kan man utgå från "trimmad moped": Olovlig körning - www.trafikjuristen.se
     
    Last edited: 23 jul 2019
  6. ation

    ation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Jag tycker det känns löjligt onödigt att susa runt och _riskera_ att bli av med körkortet, få dagsböter samt olovlig körning i registret. Säljer min och köper en ES1 tror jag :)
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, den får ju framföras på allmän väg utan konstigheter.
     
    ingfre gillar detta.
  8. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    En ninebot es1 utan mekaniska bromsar är mer laglig än en xiaomi eller inokim light 2 med dubbla mekaniska bromsar. Helt logiskt.

    Jag vet att lagstiftningen ligger efter men kunde inte låta bli. :)
     
    Last edited: 23 jul 2019
    ludde28 gillar detta.
  9. ation

    ation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hehe. Men det är inget lagkrav på mekaniska bromsar va, så ES1 bör vara safe?
     
  10. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Den är grön med sin 250w motor och maxhastighet på 20kmh.
    Ingen bryr sig om den har bromsar eller inte :)
     
  11. Bananskalman

    Bananskalman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    8
    Det är väl ändå ingen reg-skylt på moped klass 2. Men du måste ha trafikförsäkring, hjälm och vara 15 år fyllda samt att den ska vara typgodkänd (vilket elsparkarna lär bli fort om de ska klassas som moped klass 2)

    Fyllde du 15 år innan 30 sep 2009 behöver du heller varken körkort eller förarbevis för att framföra den. Därmed har iaf jag svårt att se att de ska rycka körkortet om man kör vettigt på en cykelbana eller väg i typ 25 kmh, men det är bara vad jag tror.

    Sen tror jag heller inte att polisen varken har tid eller lust att stå och kolla efter sparkcyklar som går i 25 kmh, tveksam ens om de har vetskapen eller tekniska kunnandet för att avgöra vilken som är 250 el 300 watt. Men det är bara mina spelulationer.
     
    bernard gillar detta.
  12. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Körde för första gången en Circ idag. Den gick enligt displayen i 27 km/h och kändes väldigt mycket snabbare än alla andra hyrscootrar jag kört.
    Frågan är om det var fel på mitt exemplar eller om alla Circs scootrar går så snabbt. Såg ut att vara samma modell som Vois fast med en annan display.
    De lanserades i Malmö för någon vecka sedan.
     
    bernard gillar detta.
  13. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Den ES1 som jag har har förutom den elektriska bromsen även en simpel "mekanisk" broms i form av att man kan ställa sig så att bakskärmen trycks ned mot bakdäcket. Med hjälp av denna "mekaniska" broms går det kanske att bromsa kraftfullare än med den elektriska men hittils med det lilla som jag kört med min ES1 har jag aldrig känt något behov av att använda den "mekaniska" bromsen. Dessutom är ju sparkcykelkonstruktionen ganska vinglig, jag är inte säker på om jag i en nödsituation skulle vilja flytta en fot bakåt för att kunna bromsa kraftfullare. Sparkcykeln är så vinglig att jag drar mig för att släppa styret för att med tecken visa att jag avser svänga.

    m v h Henrik
     
    bernard och ation gillar detta.
  14. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Körde en Circ idag igen. Den gick också i 25-27.
     
    bernard gillar detta.
  15. ation

    ation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Mäter du med någon app i telefonen som går på GPS hastigheten eller kollat du på (glädje) mätaren? Tänker att det kan diffa. Ninebot modellerna verkar visa 1-2 km/h snabbare än GPS hastigheten enl. mina tester.
     
  16. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Kollade på glädjemätaren. Men det känns väldigt mycket snabbare än andra scootrar jag kört. Det är verkligen skillnad mellan 20 och 25. Kan kolla med GPS nästa gång.
     
  17. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Körde en Circ för tredje gången idag. 26 km/h enligt displayen vilket var samma som speedometer-appen som använder GPS:en visade.
    Rekommenderar inte att köra med mobilen i näven för övrigt [emoji28]
     
    bernard gillar detta.
  18. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    14-årig pojke på elbräda skadad i krock - Aftonbladet live: Supernytt

    Lite på trådtemat. En grabb som råkat illa ut på en elbräda, och polisen skriver nu:

    Jag har nog aldrig sett en bräda med en så låg effekt som 250W då de flesta börjar på 1000-1500W, så i princip är inga sådana tillåtna på allmän väg. Detta beivras bara inte av myndigheterna i någon nämnvärd utsträckning, varför många av naturliga skäl säkert tror att det är grönt ljus. Det vill säga förrän olyckan är framme och det blir ett ärende för försäkringsbolag osv.

    Minst sagt växande problem då varenda kotte snart har en elspark, elbräda eller dylikt. Tråkigt att utredningarna skall behöva ta sådan tid, innan nya regler är på plats.
     
    Last edited: 18 jul 2020
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Olovlig körning är väl en utredningsteknisk klassificering, så att polisen ska få befogenheter att utreda. 14-åringen kan ju inte straffas för olovlig körning eller annat brott, med hänsyn till sin ålder.
    Jag har nog svårt att se vilket brott föräldrarna skulle ha gjort sig skyldiga till. Medhjälp till olovlig körning? Möjligt, men låter aningen tveksamt.

    Om polisen nu ska statuera exempel så är det ett dåligt val att utreda en 14-åring. Oklart om någon överhuvudtaget kan straffas i det fallet, även om polisen kommer fram till att brädan är olaglig att framföra på allmän väg.