va youtube bättre förut innan man kunde monitisera videos ?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 27 jul 2019.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 157
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag stör mig mer och mer på youtube, hur mkt det förändras de senaste 10 åren...
    Det känns som det finns väldigt mkt meningslöst innehåll mkt clickbates, som får en att lura en att se en video men sedan visar det sig bara att videon inte innehåller något vettigt utan man har blivit clickbated... och det är ett ständigt tiggande om att man ska ge likes osv osv..

    Jag bara undrar tror ni det hade varit bättre att ta bort monetize funktionen och att skaparna får själva ansvara för att fixa eventuella sponsorer ?

    Med dagens system kan vem som helst tjäna pengar hela systemet att tjäna pengar krävs inga direkta kunskaper utan man ska ju få pengarna utbetalat... inga krångliga avtal att skriva på med annonsörer eller liknande...

    Men som sagt väldigt mkt innehåll som skapas av de kanaler jag följer känns helt meningslösa och är ganska uppenbart att hela syftet med videon är igentligen att få views och tjäna pengar på videon... många videos hade nog inte skapas om det inte vore för att de får in pengar på varje video...

    Förstår att det är en svår balansgång det är för och nackdelar med allt... men ja.. problemet just nu är att youtube svämmas över med meningslöst innehåll och clickbates bara pga av monetize funktionen som jag ser det..videos som inte funnits om det inte vore för monetize funktionen...

    Är det någon som tänkt liknande ?

    Och vad det gäller clickbate så tycker jag sånnas videos borde man kunna rapportera så de ej får pengar för en sådan video... hade gärna haft en knapp att trycka på för att varna andra att detta är en clickbate... dvs titetln har typ inget att göra med videon...sedan vad som är clickbate eller inte kanske är en gråzon som är svår att urskilja många gånger... och ett system där användarna bestämmer vad som är clickbate är inte heller helt säkert...det kan missbrukas...men ja.. jag uppmärksammar bara problemet har ingen perfekt lösning...

    Mkt innehåll skulle nog inte kunna finnas utan monetize funktionen... till vissa kanaler bidrar det nog till bättre innehåll men till dem indre kanalerna känns det enbart som ett evigt tiggande av likes och views för att få ihop lite extraknäck..
     
    flipp gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Men..
    Youtubers tjänar inga direkta pengar på likes.
    Youtubers tjänar inga direkta pengar på views.

    Youtubers tjänar pengar på annonser samt samarbeten.

    Själv har jag Youtube Premium så slipper se annonserna och kreatören kanske får något öre. Ok för mig.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 157
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    De vill ha likes för då trendar dom i listorna...
    hur mkt dom tjänar i views vet jag inte
     
  4. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Känner inte igen mig. Följer mest Linux-kanaler och filmvetenskap. En del föreläsningar som TED och liknande.
    Har premium också, vet inte hur det funkar back end med doleros till kreatörerna. Det kostar några spänn i månaden för att slippa reklam.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 157
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Reklamen har jag inget problem med... Handlar inte om det...
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är definitivt vanligare med innehåll som saknar substans bland rekommendationerna, men det råder ju ingen brist på många kvalitativa kanaler.

    Längden på videos är ett problem eftersom en längre video ger fler reklampauser, vilket i sin tur prioriteras högre av YT algoritmer. Problemet är bara att det inte är så lätt att fylla ut videos alla gånger, vilket leder till långa intron och mycket prat om ingenting.

    Även om man har YT premium drabbas man ju av att endast innehåll som innehåller/är optimerat för annonser rekommenderas/spelas upp autmatiskt.

    Man drabbas också av det faktum att de mest sensationella rubrikerna tycks få företräde, så det dyker upp mycket nonsens bland toppresultaten.

    Typ "Google Pixel 4 hands-on", fastän den inte existerar ännu, som börjar trenda och tar plats från mer seriösa videos om Pixel 4.

    Dessutom har YT börjat fästa mycket större vikt vid typen av innehåll, så lättsamma videos gynnas framför mindre lättsamma. Typ katt som jagar laserpekare vs en video med kritik om X eller Y telefon/tillverkare.

    De som fokuserar på kvalitativt innehåll och som inte vill pyssla med missvisande rubriker eller fylla ut videos med fluff har som jag förstått det fått mycket större
    uppförsbacke, när det egentligen borde vara tvärtom.

    En ytterligare punkt är väl att innehållskaparna får mindre pengar idag än tidigare, då annonsörerna dragit öronen åt sig, vilket gör det mindre attraktivt att skapa videos som tar mycket tid i anspråk/har hög kvalitet. Kvantitet tycks vara mer gynnsamt än kvalitet/färre videos.

    Det verkar helt enkelt finnas större incitament att producera fluff än tidigare, vilket så klart leder till en större mängd fluff.
     
    Last edited: 28 jul 2019
    flipp gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 157
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    Ja något har blivit jävligt fel när folk tvingas skriva "fejk" rubriker på klippen för att folk ska klicka..
    Det problemet fanns inte förut... clickbate är ohöerhört irriterande... för det är slöseri på ens tid...
    och ja.. man måste ju kolla igenom videon för att veta... men visst blir mer och mer att man snabbspolar igenom

    Ja Fluff är verkligen rätt ordval.. så länge youtube betalar för sådant så kommer det produceras sådan skit..det är väldigt lät idag att bara dra mig sig kameran ut och sedan ladda upp..

    Jag har som sagt ingen bra lösning på problemet... mer än att jag önskar att Fluff inte borde få omfattas av monitiseringen... men ja det blir inte lätt kanske...att avgöra vad som är fluff och inget fluff allt är ju väldigt subjektivt också...you från centralt håll är nog youtube väldigt försiktig med pekpinnar..

    Angående att det får mindre pengar... ja..jag har inte de exakta siffrorna här.. men jag kan ju säga att oavsett vad man tjänar kommer man hela tiden vilja ha mer... så länge man tjänar vad en mellanklass svensson tjänar bör man vara väldigt nöjd... och då får man ju vara beredd att lägga ner ungefär samma tid som en vanlig arbetare gör...

    Sedan är det ju en annan fråga om man vill att de ska jobba med det på heltid... tycker tex kanaler som matgeek har blivit bra mkt sämre efter han sagt upp sig på sitt vanliga arbete.. han känns inte lika indiependent som innan.. nu känns det som han är mer restriktiv vad han lägger ut...ständigt massa sponsor samarbeten osv... så det är ju också en annan diskussion... Youtube skapande kanske blir bäst om man har de som deltid sysselsättning? Tror risken är stor om man har det som sin enda inkomst att det sätter väldigt mkt press på individen vilket gör att den kanske måste producera mass fluff tex.. eller bara följa med strömmen i allmänhet och härma matrial som verkar trenda i listorna.. och det blir ju rundgång av alltsammans.

    Youtube har stramat åt lite vet jag förra året att man måste ha ett visst antal views eller vad det var för att få möjligthet att monatisera sina videos... detta tycker jag är bra... jag tycker man ska inte få tjäna pengar på saker som uppenbart är fluff... men blir otroligt svårt för youtube att särskilja vad som är fluff och inte... man vill ju fortfarande stimulera att matrial skapas på youtube men ja allt fluff kan vi allt klara oss utan... det tillför ingenting.. och missvisande titlar borde absolut inte vara tillåtet... våran tid är dyrbar också. Men ja verkar ändå som youtube är medveten om problemet, sedan om att straffa små kanaler är rätt väg det vettifan... men blir väldigt svårt att granska varje video från centralt håll... och bedömma vilka som ska få monitisering eller inte. Så ja frågan är ju hur man blir av med allt fluff på bästa sätt ? om det blir upp till användarna att avgöra och betygsätta och anmäla klick eller ge poäng eller liknande så finns det fortfarande stora risker att ett sådant system missbrukas av tex botar eller annat..cash is king som sagt.

    YouTube Is Demonetizing Small Channels, And That's A Good Thing
     
  8. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Känns som om clickbait-rubrikerna är vanligare inom vissa områden, jag ser dem i stort sett aldrig, förutom när Youtube tror att jag bryr mig om Jonna och ...(?) bara för att jag är svensk. Prenumerar i stort sett bara på DIY, vetenskaps och ett par tech-kanaler.
     
    bernard och jnsson gillar detta.
  9. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV

    Intron ja, det kan jag störa mig på.

    Om någon i ett klipp "tigger" om prenumeranter är det en rätt god indikation att kanalen inte är något vidare att ha. Finns säkert undantag.
    Kul att kunna sponsra med Patreon tycker jag. Fast att credda med att räkna upp namnen som bidragit "denna vecka" ser jag ingen poäng med. Ingen som lyssnar på det ändå.
     
  10. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Vet inte om det var bättre förr men nuförtiden är YouTubers väldigt måna om att anpassa innehållet för att få rätt reklam på sina kanaler, dvs annonsörer som betalar mest.