Diskussion: iPad - Snabba frågor och svar

Diskussion i 'iPad' startad av SHM, 15 apr 2017.

  1. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Nån som har koll på om/när nya iPads kan komma?
     
  2. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Kom det inte nyss en ny Air och Mini?
     
  3. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ska ju komma en ersättare för ipad 2018. Det ryktas att den ska vara på 10” och ligga i samma prisklass.
     
  4. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Är det inte bara rykten att en sån är på gång? Jag räknar kallt med att Air är nya instegsmodellen. Blir kul när barnen behöver nya plattor
     
  5. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Aj det sved, en air för 6k till varje unge. Ja det är rykten jag sett/hört lite varstans. Antingen var det 10.2” eller 10.5” som den nya instegsplattan skulle vara. Ungefär samma pris som dagens ipad 2018, mao ca 3.5k för insteget, hoppas hoppas.

    Det är därför jag tänker vänta lite med att köpa en air 3. Den nya insteget är förhoppningsvis lite bättre än ipad 2018 och hamnar då lite närmare air 3.
     
  6. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Och sämre kamera. Har själv iPad Air 2 & kamera är kass. Verkar vara ett val av APPLE att endast iPad Pro har en vettig kamera.
     
  7. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    249

    MINA ENHETER

    Nu var ju dock Air 2 toppmodellen när den kom för fem år sedan.
     
  8. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Kameran på en ipad är enligt mig föga av intresse. Möjligtvis att facetime kameran ibland har använts.
     
    Gustav Karlsson och Kalven gillar detta.
  9. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nej jag går inte heller runt och fotar med en iPad, jag är inte en 70 år gammal tant :teeth:
     
    mucks gillar detta.
  10. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    5 års sedan? Nå blir att köpa en ny på sikt. Skall ge mig fan i att ha bättre kamera. Och då hoppar priset oundvikligt upp.
     
  11. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    249

    MINA ENHETER

    Jag köpte min 2014 och då var den nyutgiven. Men visst, kameran är inte särskilt bra men det fanns inget bättre alternativ det året iallafall :-)
     
  12. HoardingDragon

    HoardingDragon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2014
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Jag köpte en Ipad Air 3 för två dagar sedan. Väldigt nöjd hittills.
    Mina användningsområden hittills är surf, att läsa serier och att titta på Youtube.
    Det är tänkt att jag ska köpa till ett Smart Keyboard och använda den istället för en laptop för skola, universitet och plugg och sånt till hösten. Ni som har använt tangentbordet, hur upplever ni det med tid och perspektiv sedan ni köpte det? @Cupcakes@Cupcakes nämnde väl att den hade ett, t ex.
    (Jag kan verkligen inte se att jag vill ha en laptop 2019 och hade sagt samma sak 2015. En Ipad är både mer smidig och flyttbar samtidigt som den är mer rolig att titta på media i sängen med. Om jag behöver mer arbetskraft och en "riktig datorupplevelse" så har jag fortfarande den stationära speldatorn, så en laptop känns mer som en kompromiss av både power och bärbarhet för ett mellanting. För just mig, de är säkert skitbra för andra)

    Plattan den ersätter är en Nvidia Shield Tablet K1 och den hade ju brister inom allting. Batteritid, stabilitet, prestanda, byggkvalitet, apputbud på Android tabletplattformen. Utöver det åldrades den inte särskilt väl. Senare samma dag efter att jag köpte Ipad så sprack också skärmen. Den blev väl avundsjuk eller något.
    Däremot kommer plattan att leva kvar. Den har ett HDMI-uttag, så det är rätt fint att kunna stoppa in den i TVn och köra Netflix eller vad som helst. Visst, en chromecast är bättre, men också en extra kostnad.

    Något som jag dock tycker att det sticker ut är att oavsett hur fin Ipad Air 3 är att använda, så är film och video inte särskilt snyggt på den. Jag menar inte ens letterboxing av 4:3, det är inte alls lika illa som jag trodde (men ändå inte jättesnyggt). Det är pixelskalningen från 1080p jag tänker på. Det märks tydligt att det var en helt annan skärpa att gå ifrån Shielden som hade 1920x1200 till denna.




    ====
    Men okej. Nu kommer vi till frågan jag hade (eller den andra om vi räknar in tangentbordet).
    Ios. Ipad. Vilka appar måste jag undersöka? Jag har aldrig haft en Ipad eller en Ios-enhet förut. Vad är självklara surfplatteappar? Guida mig gärna till saker ni tycker är oumbärliga på Ios.

    ====
    Edit: jag ville skriva ett tillägg till varför jag valde plattan. Jag hade bestämt mig för en Ipad och jag valde den som hade de kompromisser som var lättast att leva med.

    (Nyaste) Pro hade flera saker som gjorde den ointressant för mig. Jag ogillar ansiktsigenkänning i både princip och funktion, men jag uppskattar fingeravtrycksläsning; dessa känns helt enkelt bättre för mig att använda. Det finns en glädje att sätta fingret där, att göra en aktiv handling snarare än att ha ansiktet på rätt plats. Fysisk hemknapp är också tillfredsställande.
    Den saknar också 3.5mm-uttag vilket jag tycker är oförlåtligt.
    Formatet 4:3 (16:12) är trevligare än 3:2 (15:10 eller 18:12).
    Båda modellerna hade också varit för stora, där även air är på gränsen.
    Den har också (i landskapsläge) för små sidokanter för att göra det skönt att hålla i den, då jag byter mellan olika grepp när jag använder den längre stunder. Den har också tjockare kanter i toppen och botten. Jag vet att de marknadsför den som edge-to-edge, men det är den ju inte i närheten av.
    Saker jag däremot ger upp från Pro är pencil gen 2, som är så mycket bättre, och USB typ C. Jag introducerar via Lightning en tredje sladd att alltid ha med mig istället för att köra med två (C på mobil och reserv/träningslurar och mikro till batteribank, tidigare även gamla plattan). Även högtalarna blir en kompromiss, även om jag inte lär ha använt inbyggt ljud särskilt ofta oavsett.

    Ipad (6th gen) hade varit fin. Storleken är bättre, men designen var lite daterad, och jag sneglade hela tiden mot Air även när jag trodde att jag bestämt mig för 6th gen. Det som var spiken i kistan var att jag såg en i verkligheten och upplevde hur en icke-"laminerad" display såg ut, och ljudet som blev med både finger och pennan. Även om Apple använder arbetsminne betydligt bättre än konkurrensen så kände jag mig ändå mer trygg med 3 än 2, även om 2 nog räcker bra idag. Instegsstorleken på lagringen var också lättare att svälja än 32. Priset var dock väldigt tilltalande.

    Ipad mini har en bra storlek. Men jag ville upp från dåvarande 8", och att gå till ett fyrkantigare format ger mer yta men mindre bredd. Men designen känns verkligen åldrad.

    Ipad Air kändes väldigt bra. Den kändes som den bästa och modernaste plattan där man slapp den nya designen, men samtidigt samma moderna take på det gamla designspråket som Pro 10.5 gjorde.
    Den är lite stor, lite för stor. Det är precis på gränsen att jag slipper ha glasögonen på mig och att kunna se skärmen utan att vara för närsynt. (Jag har jättebra syn, den räcker bara inte så långt)
    Men jag känner mig nöjd och att jag hittade rätt Ipad just till mig.

    Det blev lite långt, det här..
     
    Last edited: 27 jul 2019
    sorcgsdf och mange76 gillar detta.
  13. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Tips på appar har jag inte just nu direkt men tipsar dig gärna om att läsa och kolla om iPad os 13 på youtube, du lär förmodligen älska din iPad ännu mer då ;)
     
    HoardingDragon gillar detta.
  14. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Returnerade min ipad pro 11” idag och köpte istället en air 3.

    Så varför gjorde jag det?

    För mitt användningsmönster på en surfplatta kände jag att 9200kr var lite i överkant. Förvisso är air 3 inte speciellt billig heller för ca 6000kr, men ändå ganska mycket billigare. Kunde inte motivera prisskillnaden.

    Beslutet är jag nöjd med. Tycker att air 3 känns mycket bättre att hålla i. Rundare kanter och känns lätt även om det inte skiljer många gram.

    Sen blev jag aldrig riktigt bekväm med face id på pro’n. Ofta täckte jag tummen för linsen. Annars uppskattar jag face id på telefonen.

    Det blev ett extra moment kändes det som så fort man skulle identifiera sig. Man skulle ta bort tummen från linsen, sen skulle man swipa uppåt för att låsa upp. Ibland trycker man på ”använda Face ID”, sen hålla koll på vart man satte tummen.

    Allt sånt är betydligt smidigare med touch id tycker jag. Man har ju alltid tummen där redan. Sen upplevde jag att sidokanterna var för tunna på pro’n.

    Ljudet är lite sämre på air 3 men jag lyssnar nästan aldrig på musik på den ändå, och film, ja det blev ju bättre med pro’n.

    Skärmen med 120hz var trevlig men helt ärligt inget jag kände ”wow” för. Saknar det knappt än sålänge.

    Sen gillar jag att air 3 har ett 3.5mm uttag, bra där.

    Lite spontana känslor så här på lördagskvällen :)
     
    sorcgsdf, HoardingDragon och katho gillar detta.
  15. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Har gjort samma resa, gick tillbaka till min iPad Pro 9,7" utav ungefär samma anledningar, men framförallt FaceID. Man har ju alltid tummen där ändå så betydligt smidigare med TouchID.
     
    mange76 och HoardingDragon gillar detta.
  16. HoardingDragon

    HoardingDragon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2014
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Det känns ändå som en skön bekräftelse att fler tänker liknande som jag i de områdena. När jag i detta nu håller i min Ipad Air 3 så känns det absolut inte som om den saknar något. Ipados är helt klart en förbättring och ytterligare ett steg på vägen, förstås, men det gäller för övriga modeller också!

    Det känns som en fin pryl att längta efter också.
     
    katho, Thedeflas och mange76 gillar detta.
  17. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Kan säga att jag gick åt andra hållet istället, fixade en iPad Pro 12.9 256gb 2018, kommer ifrån iPad Pro 10.5.

    Nu känns det verkligen som en mäktig enhet, speciellt med den stora underbara skärmen utan hemknapp men med tunna ramar och USB c.

    Älskar att USB C kan ladda min iPhone, hur USB C tillåter mig att koppla iPaden till teven genom hdmi samt datorskärm för att spela upp filmer.

    Valde 256gb och kör iPad os 13 just nu, känner mig trygg inför framtiden då iPaden har prestandan, 256gb, faceid samt USB C.
     
    Last edited: 28 jul 2019
    Gustav Karlsson gillar detta.
  18. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    249

    MINA ENHETER

    Nog är väl sidokanterna på Air 3 tunnare än på Pro? :-)
     
  19. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Menar att kortsidorna (som jag håller i till 98%) på pro’n är tunnare.
     
  20. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja alla är vi olika. Så som jag nyttjar en iPad skulle jag inte betala de pengarna.