Diskussion: Ninebot / Segway ES1, ES2, ES4 elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 21 dec 2017.

  1. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Tja. Polisen verkar invänta vidare order när det gäller alla scootrar. Däremot försäkringsbolagen lever ju inte för att betala ut pengar i onödan så en vacker dag kommer de sätta ett prejudikat och då får nån stå där med hundhuvudet.
     
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    De elscootrar som har mer än 250W motor och/eller kan gå snabbare än 20 km/h klassas inte som cyklar. De hamnar i stället för någon klass av moped. Gemensamt för alla moped-klasser är att de kräver trafikförsäkring och att föraren måste ha fyllt 15 år samt bära hjälm. En del moped-klasser kräver dessutom någon form av förarbevis samt att de är registrerade.

    m v h Henrik
     
  3. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Tyvärr gäller detta inte de vanligaste scootrarna som säljs (ES2/4/M365). De klassas som övriga fordon och får bara framföras inom inhängnat område.
     
  4. ation

    ation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har sålt min Xiaomi M365 då jag tycker det känns onödigt att riskera olovlig körning, böter och ev. indraget B-körkort samt skadestånd vid olycka. Bara för att susa runt 5 km/h snabbare än det lagliga. Risken är liten men eftersom detta knappast är något livsnödvändigt så byter jag.

    Tänker mig att köpa en ES1 istället. Såg ES2L (laglig, strypt variant) hos Elgiganten men känns omotiverat med 2000kr till cirka. Någon som vet mer exakt vad som skiljer? Verkar ju vara samma batteri och motor.

    Undrar också om någon vet om ES1 både på kartong och scooter står 250w och 20 km/h på? Vill ju veta att den är laglig om jag byter...

    Någon som kan ge en uppdatering på kvalitén? Hur långt bör jag kunna köra på relativt platta vägar med mina nätta 65 kg på normal/S mode?
    Hur fungerar garanti på Segway/Ninebot? Xiaomi har ju utbytesgaranti oftast.

    Många frågor, jag vet! :-)
     
  5. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135

    Hej
    Jag skrev följande efter jag köpte ES2L:

    ”Efter att ha kört drygt 25 km med ES2L och extrabatteriet kan jag nämna följande:

    Gentemot ES1 så är den mer behaglig att köra med med stötdämpning även på bakhjulet

    Bak/bromsljus är väldigt uppskattat

    ES2L verkar ha samma motor som ES1 så den är på 250W (enl. Medföljande dokumentation) och 20 km/h. Extrabatteriet ökar ej hastigheten men däremot styrkan i uppförsbackar är mycket bättre. Tjejen som tog över min ES1 hade svårare att hänga med över Göta Älvbron. På plan mark - exakt samma hastighet.

    LED-ljusen undertill är fräcka i mörker

    Den är definitivt värd de extra 2000 kr som den kostar mot ES1. Det tycker i alla fall jag.

    Jag har bara hittat ES2L hos Elgiganten hittills.”



    Så ja. Bromsljus, bakljus och stötdämpning bak gör den definitivt värd att lägga 2000kr extra på.
     
    ation och Raste gillar detta.
  6. ation

    ation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER


    Grymt, tack!
    Dämpningen är såpass viktig alltså? Varför byter du från ES1 till ES2L, för att ni vill ha en varsin?

    Hur är hastigheten och räckvidden, och vad väger du (om man får fråga)? Går den exakt 20 enligt displayen?

    Har läst att ES1 kan gå liiite fortare vid användning än ES2L (bara nån km/h eller två) samt att den släpper i nedförsbackar och kan gå lite fortare, medans ES2L bromsar. Hur är räckvidden? Körde en vanlig ES2 och fick väl hop knappt 2 mil med mina 65-70kg (körde ca 20-22 för att simulera ES2L).

    Mätte med GPS idag med en av ES2:orna vi har på jobbet och ca 21-22 på displayen var 20 km/h enl GPS.
     
    Last edited: 25 jul 2019
  7. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Tjejen är lättare än mig och hon drar mig med någon km/h eller två. Hon har ES1. Jag väger strax under 80. Min display brukar ligga på 21 km/h.

    ES2L i nedförsbackar tycker jag inte bromsar. Jag kör ju med farthållaren nästan hela tiden. Styrkan i motorbromsen ställer du in själv med appen.

    Bakljus, bromsljus och fjädringen är värd pengarna.
     
  8. ation

    ation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Vad säger du om räckvidden på din ES2L samt på ES1an?
     
  9. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Jag har bara kört ES2L med extrabatteri och ES1 utan.

    Jag uppskattar att jag kommer runt 25-30 km med full gas. Jag har 12 km till jobbet och har ca 60% batteri efter en resa.
     
  10. ation

    ation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Låter bra, och hur långt kom du med ES1 utan extrabatteri?
     
  11. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Jag körde bara 5 mil innan jag köpte ES2L.

    Tjejen har nån mil till jobbet och hon laddar där. Jag tror hon är nere på 40-50% när hon kört en väg.
     
  12. Jimmiq

    Jimmiq Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon som blivit stoppad av polisen med ES2? Hur vet de hur fort de går? De lär väl knappat testköra den?

    För större landsvägar tycker jag inte 20 är tillräckligt. Då är min ES2 som går typ i 27 mera lagom. Men i stan räcker 20 lätt.
    Kan man på något sätt spärra hastigheten där man tror polisen kan vara. Kör man med det vita S så går den ju bara i typ 17 då är den ju laglig. Men räcker knappast för polisen. Finns ju en ES2 lite, hur är den spärrad?

    Sen kanske man oroar sig i onödan. Jag har kört olovligt med min cykel i åratal (ingen ringklocka och reflexer) och inte har de brytt sig.
     
    Last edited: 28 jul 2019
  13. johnjohn87

    johnjohn87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Fått ett felmeddelande på min ES2!

    "built-in battery voltage error, please check the battery, master control and related cables"

    Är det error code 42 som spökar? Vad tror ni?

    Jag har plockat isär hela och kollat att alla kablar sitter som dom ska men får ändå upp det här meddelandet.

    Finns det något reset man prova på att göra? :)
     
  14. johnjohn87

    johnjohn87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
  15. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    ES2Legal är strypt med firmware och svagare motor (samma som ES1). Läs mina tidigare poster om den.
     
  16. Jimmiq

    Jimmiq Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok, men är det Elgiganten själva som gör detta? För kan bara se de som återförsäljare?
     
  17. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Nej, de lär ju byggas av Ninebot. Elgiganten kanske bara beställde första batchen till Sverige? De pushar ju den ganska hårt med att skriva ut på varje artikelsida med scootrar vilka lagar som gäller.
     
  18. Jimmiq

    Jimmiq Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja så kanske det är. Så ett vettigt alternativ är att strypa Es2 till 20 men ha kvar 300 motorn så att man klarar backar lite bättre. Sen riva bort lappen under som visar att den går i 25. Sen se det som ett hemmabygge.
     
  19. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Text raderat pga irrelevans och redan köpt en Xiaomi.
     
    Last edited: 5 aug 2019
  20. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Ja. Tyvärr så är ju 300-motorn en av grejerna som gör ES2 olaglig i Sverige. Men visst, ryck lappen så blir det väl svårare.