Vimla - status

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 8 apr 2018.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 284
    Mottagna gillanden:
    8 132
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är riktigt trist! Jag hade aldrig accepterat sånt beteende, kanske bäst o lämna de så börjar tänka om.
     
    induktion gillar detta.
  2. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Fr.o.m. idag är vi helt Vimla-fria. Vi har varit med från början. Det var en mycket bra idé som Telenor kom upp med. Det kändes helt rätt att hoppa på Vimla-tåget.

    Men vi har under dessa år blivit lurade, beljugna betalande alfatestare. Man säger ju att hoppet är det sista som överger människan, men nu får det vara nog!

    Vi har varit kunder både på firman och privat i familjen, släkten och i bekantskapskretsen. Jag var den siste att ge upp i.o.m. 1 aug nu.
    Varför jag hängt kvar så väldigt länge är nog mest att jag varit nyfiken på när/om de skulle kunna få ordning på detta amatörmässiga lekprojekt. Men nu får det vara nog. Det finns ingen som helst anledning att vara kvaroch hjälpa till att finansiera Telenors lekstuga.

    Det finns gott om bra fungerande alternativ. Fello är nog det bästa. Kunning, intelligent telefonsupport, Telias eget nät, bra priser.
     
    DiXie17, RKXYZ, Moby och 2 andra gillar detta.
  3. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Jag kommer förmodligen också flytta från Vimla när jag ätit upp min pott av sparad surf eller tvingas till Vimla 2.0, beroende på vad som inträffar först.
    Deras 2GB abb har för mig varit oslagbart under flera år, men jag har sakta vuxit ifrån det och har de senaste månaderna gjort slut på mer surf än så och knaprar på den sparade surfen.
    Skall jag då upp till nästa nivå på ca 4gb så är inte Vimla lika attraktivt längre. Kanske testar jag Hallon för att testa om täckningen är bättre än sist jag hade dem, eller så byter jag till Fello.
     
    induktion och Moby gillar detta.
  4. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 357
    Mottagna gillanden:
    733
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Har tidigare skrivit att Vimla 2.0 funkat bra hemma i Sverige.

    Nu är jag i Kroatien och har varit i ett par veckor, att ta emot sms funkar inte.
    Det har funkat nån gång men nu funkar de inte alls. Har provat byta operatör osv men inga sms. Vet att jag inte får sms för jag får saldoförändringar från banken, samt engångskoder från ex PayPal.

    Har stått i kön till Vimla chatten men det var så himla lång kö så jag pallade inte vänta. Bra för er andra att veta tycker jag.

    Fick däremot välkomst smsen till respektive land jag varit i på väg ner (körde bil).
     
    Trino och svenix gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Även testat att bara ligga på 3G nätet?
     
  6. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 357
    Mottagna gillanden:
    733
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Svar ja.
     
  7. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Ni kommer att må så mycket bättre utan Vimla! faktiskt. I det här fallet så kan man verkligen säga "kvallitét kostar". Vimla! är skräp, rakt igenom.
     
    fkt67 gillar detta.
  8. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Jag hade inga större problem att komma fram i chatten för ett par dagar sedan. Det tog tid, kanske 20 minuter, hade plats 26 vid start och det gick segt på slutet. Går ju göra annat än att sitta och stirra på köplatsen under tiden.
    Ett tips:
    Vem får mest hjälp av dessa två människotyper:
    Typ1:
    Gnäller och pratar skit mest hela tiden för att få uppmärksamhet.
    Typ2:
    Funderar på vilka behov som ligger bakom jobbiga känslor som triggas av omgivningen och andra. Gör något konstruktivt åt situationen (uttrycker sitt behov utan gnäll) eller minskar på förväntningarna för att det positiva väger tyngre.
     
    katho och Asawi gillar detta.
  9. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Typ 3: Får allra mest hjälp; Byter till Fello. Där fungerar allt och om man undrar över nåt, får man snabba intelligenta svar per telefon. Sånt ger sinnesfrid och mycket nöjda kunder. Jag tror fler Vimlakunder skulle prova. Jag kan läsa mycket frustration i Vimlas eget forum.
     
    night77 gillar detta.
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Så länge jag slipper 2.0 kommer jag att vara kvar. Funkar utmärkt och vid de få tillfällen jag behövt hjälp har jag fått det snabbt och bra (t.ex. när jag klantade mig och glömde slå på utland/betal innan jag lämnade Sverige.) I och för sig är det ett bra tag sedan jag behövde assistans och jag har fått intrycket att det kan vara sämre nu. T.ex. de snålare öppet-tiderna ställer nog till det. Har också intrycket att mail funkat dåligt (även "förr").
    Så "skräp rakt igenom" tycker jag inte. Men 2.0 känns ju, lindrigt sagt, inte bra...
     
    katho gillar detta.
  11. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Hamnar under typ 2 för att man tycker det är värt att betala mycket mer för några minuters mindre väntan i support och bättre nät och annat.
    Jag betalar hellre under 200 kr/mån för ca 25 GB data per mån.

    Edit: verkar bli 210 kr/mån för 25 GB.
     
    Last edited: 2 aug 2019
  12. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Jag vill ge min sida av Vimla då, eftersom att jag fortfarande är övertygad om att en nöjd kund sällan nämner det.

    Jag har Vimla, och likaså har ett par andra i familjen. Det fungerar bra för oss. Tidigare fungerade 2.0 ganska kasst, men idag har vi inga problem. Jag har suttit i telefonsupport och köat, men likaså har jag hos Tele2 och Telia. Telia, specifikt, är välkända som Felia på grund av bristande och utebliven support.

    Mest av nyfikenhet eftersom det är relevant för hur Vimla funkar, ni som har spenderat timmar på att vänta i support hos Vimla, vad var strulet ni hade?
     
    frassedylan och Asawi gillar detta.
  13. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Nej jag vidhåller Typ 3,
    Men du var nog troligtvis roligare än du själv förstod. Att få svar på ett mail till Vimla tog mig två veckor. Att få svar från Fello tog cirka tre minuter.
    Några minuter? Två veckor är drygt 2000 minuter :cool:
     
    night77 gillar detta.
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Antar att du syftar på att få hjälp ifrån supporten vilket är det vi talar om här.
    I mitt tycke bör och skall en företagssupport behandla alla kunder lika och erbjuda lika mycket hjälp till alla kunder. Det är ett professionellt agerande.
    Att behandla kunder olika p.g.a. hur de uttrycker sig eller uppträder är inte professionellt.
     
  15. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    @svenix@svenix jag är del av teknisk support inom myndighet. Ja, men ska behandla alla med strul lika. Det innebär att man förväntar sig samma goda beteende av alla användare. Instruktion för företag och myndigheter alike är säkerligen att inte tolerera att användare beter sig illa.
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Några av er har uttryckt att Vimlas kvalitet har förämrats och det stämmer med mina intryck också. Vimla håller på att befästa sin status som en riktig B-lags operatör på den svenska telekom-marknaden.

    Kvaliteten på Vimlas tjänster (Vimla 2.0) är så svajig att man aldrig kan vara riktigt säker på om det kommer att fungera eller ej. Det förekommer kortare eller längre driftavbrott på olika tjänster alldeles för ofta för att Vimla ska kännas som ett seriöst företag. Rätt vad det är går det inte att ringa eller skicka SMS eller att logga in på Mitt Vimla. Rätt vad det är visar datapotterna fel m.m. Visst förekommer störningar hos alla företag men hos Vimla förekommer de såpass ofta att det praktiskt taget blivit en del av vardagen för kunderna.

    Vad gör då Vimla åt detta? Inte mycket efter vad man som kund kan se och märka. Fel anmäls till Vimla av kunderna gång på gång. Vimla säger sig vidarebefordra felen till tekniker men likväl kvarstår samma fel månad efter månad. Inget sker med felavhjälpningen och tekniken fortsätter att fungera lika dåligt. Vimla utfärdar tomma löften men i verkligheten fungerar det fortfarande lika dåligt. Kunderna lämnas i sticket.

    Jag är övertygad om att ganska snart kommer Vimla att få en stämpel som "skräpoperatör" bland många människor. En andra klassens tjänst som visserligen är billig men som man aldrig riktigt vet om man kan lita på. Det är det jag menar när jag kallar Vimla för en B-lags operatör.

    Slutligen för att förekomma alla kommentarer om varför jag stannar kvar hos denna skräpoperatör? Så länge mitt Vimla-abonnemang inte kostar mig något hänger jag kvar och ser vad som händer med Vimla. Jag har trots allt Vimla 1.0 så jag är förskonad från det mesta strulet. Den dag jag tvångsmigreras till Vimla 2.0 får jag ta ställning till om jag ska vara kvar.
     
    night77 och induktion gillar detta.
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Givetvis finns det gränser för vad personalen behöver stå ut med. Jag förutsätter att alla kunder beter sig på ett civiliserat sätt. Om någon skulle bete sig rent otrevligt så är det i min mening korrekt att avsluta samtalet med den personen.

    Som representant för ett företag eller en myndighet anser jag att man är skyldig att inta en förstående attityd och låta de flesta komma till tals och uttrycka sig på sitt sätt även om det skulle råka vara lite opolerat. Men som sagt, rena otrevligheter ska man inte behöva stå ut med.
     
    Last edited: 2 aug 2019
    night77 och ajo.lill gillar detta.
  18. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Då har vi samma åsikt! Självklart har man förståelse för att kund är frustrerad och kanske har fått vänta länge, osv. Tyvärr håller inte alla god ton och civiliserat bemötande, och säger efter det att det är dålig support.
     
    svenix gillar detta.
  19. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    SMS tidstämplas -1 timme från när dom faktiskt är skickade.

    "Teknikerna vet om problemet och det kommer att åtgärdas men inte nu. Först och främst tar dem i tu med byte av betalpartner och migreringen.När detta är klart kommer dem börja fixa med mycket annat, bland annat detta. "

    Där ser man lite av var fokus ligger. Byte av betalpartner har de väl jobbat på i åratal nu? Hoppas inte att migreringen är prioriterad före att lösa alla problem med 2.0, INNAN den stora migreringen...

    Tydligen så har de tid med testfunktioner som ingen har efterfrågat. Först Filter och nu detta:
    Betatest av nytt sätt att ta emot röstmeddelanden
    Samtidigt så är själva röstbrevlådan ett skämt och det är inte fixat än:
    Riktigt kass Röstbrevlåda!
    5 månader har passerat.

    Vad sysslar de med?
     
    Last edited: 6 aug 2019
    induktion och bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, det kan dröja till 2021 utan någon som helst överdrift.

    Är man beroende av något som inte fungerar för tillfället är det helt meningslöst att vänta på att det skall åtgärdas. I sådana fall är det lika bra att bara byta operatör.

    Med Vimla får man leva med att en del saker spökar på obestämd tid.
     
    Last edited: 7 aug 2019
    RKXYZ och induktion gillar detta.