Hjälp/Info ang MSN-transport till Gtalk

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av Davil, 13 jul 2010.

  1. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag har ett önskemål på guide/artikel som jag och säkerligen många andra skulle glädjas över om det fanns på forumet.

    Steg för steg hur man gör för att få en MSN-transport att fungera ihop med Google Talk i sin Android-mobil.

    Tyvärr är det ju så att dom flesta fortfarande har MSN som chattklient och väldigt få har Gtalk. Därför skulle det vara kul att kunna ha sina MSN-kontakter tillgängliga i Gtalk som redan finns i Androidtelefoner, och som enligt mig drar mindre ström än något annat MSN-app. Så dumt att behöva köra både Gtalk och MSN-app i sina mobil.

    Jag har sökt och hittat tidigare tråd ang detta och finner tex denna : https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=691

    Samma problem för mig. Det verkar alltså som att %-tecknet är boven med jabber-MSN-transport.

    Men problemet har nu varit kännt jäkligt lång tid nu. Det borde vara löst?
     
  2. Culex

    Culex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG G4
    Platta:
    Nexus 9
    Övrigt:
    Zenwatch, Chromecast, Android Auto
    Eftersom jag nu lyckats få in MSN och Facebook (ska funka med icq och fler också) så tänkte jag att jag skulle tipsa här om hur jag gjorde då jag hittade denna tråd när jag själv sökte för att få till det.

    Jag körde med Pandion http://pandion.im/ som klient för att lägga till Transports. Fick det inte funka med psi som många rekomenderar som XMPP klient på datorn annars.

    Lägg först till ditt gTalk konto i Pandion och logga in.

    Sedan så går man på Tools/Transports, välj sedan other transport.

    jag använde im.hot-chilli.eu (http://www.hot-chilli.net/) verkar funka i alla fall... många andra servrar som har problem med msn i android gtalk annars på grunda % etc. Skaffade en användare där också på hot-chilli.eu men tror inte det ska vara nödvändigt.

    Lägg till de protokoll du vill ha med.

    din facebook-användare är... anvä[email protected] (du behöver även logga in på facebook sedan då de tycker det är konstigt att du loggar in på chatten i tyskland. Så du behöver alltså verifiera att detta är ok.)

    När du lagt till de du viill ha med så ska de dyka upp i din mobil också. Samt överallt där du loggar in med på din gtalk-chat helt enkelt. Dvs du behöver inte använda Pandion mer om du inte vill.

    På datorn får jag med bilder men verkar vara lite svårare i mobilen .. (fick för mig jag hade bilder igår men inte idag i alla fall.)

    Problemet med FB är också att de kontakterna bara får ett id nummer vilket gör att man på datorn får sitta och döpa om alla de kontakterna om man vill veta vilka de är :) inte helt smidigt men.. vad gör man inte ;) Funkar fint chatta sedan i alla fall.

    Fördelen är ju att gtalk är så integrerad i android samt att den drar mindre batterier än andra klienter.

    LYCKA TILL! (och dela gärna med er av era erfarenhter.)

    Kan tillägga att jag har HTC Desire med 2.2 på om det kan spela någon roll.
     
    Last edited: 24 aug 2010
  3. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Fantastiskt !!

    Jag tackar så mkt för din guide.

    Nu vill jag hem från jobbet så jag kan testa :)

    Mvh/David

    Edit : Nu har jag testat och det fungerar perfekt! Äntligen :-)
     
    Last edited: 24 aug 2010
  4. azek

    azek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    vilken bra guide och tips!! tack! tyvärr stötte jag på problem, har gjort som du beskriver med undantaget att jag inte reggade något på im.hot-chilli.eu får felkod 406 när jag ska transport facebook, msn fungerade fint

    några tips på hur jag skulle kunna få facebook att fungera, när jag loggar inte på facebook via datorn får jag inget meddelande om att någon från annat land varit inne på mitt konto. En nybörjarfråga på det här, måste pandion vara igång för att det här ska fungera, typ på datorn hemma?
     
    Last edited: 1 sept 2010
  5. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag kör enbart MSN-transporten, men FB-transporten kanske krånglade för stunden. Prova igen?

    Du behöver inte ha pandion på datorn efter att du har fixat klart med transporterna. Du kan tom avinstallera det på datorn om du vill.

    Själv tog jag bort Messenger och använder nu bara Pandion på min dator :)
     
  6. mixbox

    mixbox Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag försöker använda jabber.hot-chilli.net får jag svaret att det inte finns några transports installerade på den servern, men det fungerar när jag använder mitt vanliga gmail.com konto det är när jag försöker med mitt google apps konto det strular. Går inte heller att byta konto i Talk på mobilen utan att wipea hela telefonen. Någon som kommit på en lösning? Länka dessa två olika gtalk konton kanske genom en transport på något sätt?
     
    Last edited: 11 sept 2010
  7. t0fflan

    t0fflan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick importen o funka MEN istället för snabel-a på varje mail address så får jag "\40" o eftersom varken pandion lr gtalk fetchar msn nickanmes så ser det bedrövligt ut...hjääälp!:eek:
     
  8. BinabiQ

    BinabiQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej, tror att jag lyckats strula till det här på något sätt. Gjorde först som anvisats i guiden, och då fick jag en babiljard chatt-requests i Talk, accepterade hälften sen blev jag less och valde avbryt. Så nu har jag inte alla mina kontakter i Talk, finns det något sätt att "göra om" hela den här proceduren?

    Verkar även ha kapat ganska många kontakter på något sätt, saknar en hel bunt i vanliga MSN. Varför ska man ge sig på att prova nya saker? :P

    Edit: Okej, nu är jag riktigt less. Finns det något sätt att bara.. göra allt detta ogjort?
     
    Last edited: 12 sept 2010
  9. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag försöker att få Facebooks kontakerna att fungera men jag stöter på samma problem som azek.

    Något gör vi fel och hoppas på att komma till rätta med det.

    Låt säga att mina inloggningsuppgifter på facebook är :
    [email protected]
    lösenord : musse.pigg

    Då skall man på datorn i Pandion klicka på Tools / Transports / Other transports.
    Adress : im.hot-chilli.eu

    Då kommer alla transporter upp och klickar där på Hot-Chilli Facebook Transport och sedan på Next.

    En ruta med kommer upp där man nu skall skriva in sina uppgifter till FB.

    Adress : [email protected]@chat.facebook.com
    Password : musse.pigg
    Nickname : Kalle Anka

    Har jag gjort något fel? För jag får bara upp : Invalid XMPP ID i Pandion och i GTalk på mobilen och inga kontakter.

    Mvh.David
     
  10. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag tänkte det att någon moderator skulle kunna låsa denna tråd med hänvisning till den klistrade tråden som redan finns : https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=9947

    Alternativt lägga denna under Guider då det är en riktigt bra och användbar guide hur man får sina MSN-vänner integrerat med GoogleTalk som Culex här har gett oss !