Surroundförstärkare

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av R3b0rn, 6 aug 2019.

  1. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag har alltid hållt mig till sånna bluray spelare med inbyggda förstärkare och högtalare ett bra tag nu (Jag vet.... inte det bästa precis).
    Som jag har kopplat in allt förr var bild via AppleTV 4K med hdmi till Tvn där jag kör optiskt till min förstärkare och det har funkat ypperligt.
    Tills jag skaffade en ny TV som klarar det sådär... Jag får inte bak högtalarna att skjuta ut ljud. Har försökt allt och googlat och finner att just denna variant av ljud väg jag har tagit är lite sådär och att bästa är att förstärkaren sköter allt jobb direkt och inte TVn.

    Grejen är att jag är inte så petig med högtalare och så och är väldigt nöjd med både ljud och storlek på dom högtalarna jag fick med Bluray spelaren.

    Kan jag köpa vilken random förstärkare som helst och bara koppla in högtalarna som jag har till den eller måste jag kolla något speciellt?
     
  2. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ansluts högtalarna med vanlig högtalarkabel eller är det någon special?

    Är det vanlig kabel så kan du köpa vad som helst som har de funktioner du behöver.

    Det du kan kolla är vilken ohm högtalarna är och se om det finns möjlighet att ställa in ohm på förstärkaren du tänker köpa.
     
    R3b0rn och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Högtalaren 2 – effekt och ljudstyrka)

    Det bör inte vara något problem, men testa på lägre volym och arbeta dig uppåt. Distar eller klipper ljudet är det inget bra tecken, och då bör du lägga dig en bit under.
     
    Last edited: 6 aug 2019
    R3b0rn gillar detta.
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    kolla om inte din bluray har arc på hdmikabeln och crc aktiverat. i så fall skall tv kunna känna av när bluray är igång och tar emot flerkanaligt ljud. Vad som händer för dig just nu är att tv inte rapporterar vidare att en flerkanalsförstärkare är inkopplad och då tror appletv att det bara finns 2kanal inbyggd i tv och sänder endast stereo till tv.
    får du tv att rapportera att din bluray med flerkanalsförstärkare är inkopplad, igångslagen och tar emot ljud så kommer din appletv sända flerkanalljud till din tv. det fungerar inte så bra att använda optiskt ut i dessa fall men det kan gå att få igång om du tvingar tv att alltid köra optiskt ut och flerkanal.
     
    Maqqan, bernard och R3b0rn gillar detta.
  5. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Åh!!!
    Tack som as för detta!!

    Blu-ray-spelare gick in i någon ARC mode jag aldrig sett förr då jag alltid ställt in den på optical. Jag får surround nu från allt som är Dolby men dom mkv filerna som är DTS klarar bara VLC av att köra 3.1, bak högtalarna är tysta...
    Testade PlayerXtreme och den är helt tyst på DTS filmer....

    Blir nog att jag får öppna mkv containern och koda om DTS till Dolby och muxxa. Hellre surround än 3.1 [emoji23]

    Tack till tusen än en gång!
     
    bernard gillar detta.