Diskussion: Revolut - Betalkort, bank etc

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av M203, 26 nov 2017.

  1. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    De borde höja sin cashback på Metalkorten, 0.1% inom EU känns bara fånigt. Jag är uppe i 32kr i bonus skrivande stund. Trillar inte av stolen direkt...
    Även familjekort vore önskvärt, alltså ha flera kort i olika namn till samma Revolut konto.
    Gav min fru ett virtuelt Revolut kort för att köra ApplePay på, fungerar bra på hennes mobil fast tveksamt om det är ok då det står mitt namn på kortet. Känns som det kan bli problem om vi handlar samtidigt långt ifrån varandra.
     
    bernard gillar detta.
  2. bluppblupp

    bluppblupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb
    Platta:
    iPad Air 5th Gen
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro 2019
    Bra inlägg @Swe@Swe! Tror också de tjänar på det i längden, annars skulle de aldrig köra en sån här drive. Undrar om det gäller alla användare eller bara de som är aktiva.
     
  3. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Fast det där fungerar inte i praktiken. Visst får revolut en liten summa för varje köptransaktion som görs med kortet, men revolut måste själva betala för transaktionen till revolut från kundens bank. Förmodligen minst 80-90% av kunderna gör nog top-op med kort.

    Köp något med Revolut för 100 kr och butiken får något mindre än 100 kr, en liten summa går till revolut.

    Gör top-up till revolut med SEB/SHB/SwedB-kort för 100 kr och revolut får något mindre än 100 kr, en liten summa går till SEB/SHB/SwedB. Det står 100.00 kr som saldo hos ens bank och 100.00 kr hos revolut, men revolut har i verkligheten fått mindre än 100 kr.

    Kundens insatta pengar kan dom inte tjäna något på.
     
  4. Swe

    Swe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Det beror ju på att EU antagit ett direktiv om lägre kortavgifter, som implementerats:
    Slut på otydliga kortavgifter | Nyheter | Europaparlamentet

    Ska de erbjuda högre cashback så sker det ju genom att erbjuda kreditkort med hög skuldränta och avgifter för de som inte betalar i tid. Då har man cashbacken som en första lockelse till att börja använda just deras kort.
     
    ac1976 gillar detta.
  5. Swe

    Swe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Det stämmer, men ville inte krångla till det. Visa & MasterCard samt det institut som står för kortterminalen ska även ha sina andelar av kortens transaktionsavgifter.

    Vad gäller just top-up med kort; så ska det normalt sett räknas som en insättning (inte köp) som då inte belastar Revolut med någon avgift upp till en viss omsättning, totalt sett, för hela Revolut. Får man ändå cashback eller poäng för insättning; så sitter nog problemet hos den kortutgivaren som inte anpassat sitt system efter en dittills ovanlig transaktion och därmed står för fiolerna. Det fixar de nog till, när det börjar bli en märkbar kostnad. Men de kortutgivarna har stora intäkter ifrån påslag, skuldräntor och avgifter, vilket är deras primära fokus; att uppmuntra & belöna all konsumtion.
     
    Last edited: 6 aug 2019
  6. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Ja precis så, men ville inte krångla till det. :D

    Med upplägget som revolut har med top-up via betalkort, inga påslag på växlingskursen och inget påslag vid köp i annan valuta, så blir det himla svårt att få tillbaka 400 kr. o_O
    Jag ska se om jag kan få min far att nappa på det.. men det kan nog bli svårt. :money:
     
    Last edited: 5 aug 2019
  7. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    I senaste Revolut 6.3 ska man se guld som valuta, nånn som lyckats med det?
     

    Bifogade filer:

  8. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Tror alla har fått dessa? Och jag håller med att dessa länkar bör hållas till signaturen så det blir mindre stökigt.
     
    gneken gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har rensat tråden på reflänkar. Referrals skall ligga i signaturen, och anledningen till detta är uppenbar: genererar mängder med SPAM (attraherar dessutom botar, som vi slåss med regelbundet). Tillåter vi det i en tråd tar alla för givet att det gäller i andra trådar, och plötsligt haglar det länkar både här och var.


    Det går däremot givetvis fint att diskutera tipsningen i sig så länge diskussionen är konstruktiv/on topic.
     
    ac1976, Buzz, stn och 7 andra gillar detta.
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jodå. T.ex. om de har en miljon kunder som i snitt har ett saldo som aldrig understiger 10kr så har de alltså 10 miljoner att hantera. Det finns lagar som säger att de får inte göra vad som helst med pengarna men det finns möjligheter, t.ex. att låna ut till andra. Sedan finns också "fractional reserve banking" som innebär att för varje peng som finns på konto så får banken låna ut x antal pengar.
     
  11. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    Basic fråga, om jag är utomlands under vardag, säg Danmark.
    Är det smart att växla 5000SEK till danska i appen och sen behöva växla tillbaka vid hemkomst, eller bara har SEK i appen och låta Revolut växla för varje köp jag gör i Danmark?
     
  12. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag skulle nog låta Revolut växla SEK -> DKK på vardagen.
    Slipper växla fram och tillbaka om du skulle få pengar över.
     
    galaxy81, jnsson, bernard och 1 annan gillar detta.
  13. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag brukar lägga in en automatisk växling i god tid med en bättre kurs och hoppas på det bästa. Har man tur så kan den gå igenom, gör den inte det så hade jag inte växlat manuellt utan bara betalat och låtit Revolut växla efterhand.
     
    ac1976 och bernard gillar detta.
  14. a39

    a39 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    78
    Ja, jag kan se guld som valuta. Kan dock inte köpa det än.
     

    Bifogade filer:

    ac1976 gillar detta.
  15. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag har ställt frågan hur vinsten kommer skattas på aktiehandel, ifall det fungerar som en värdedepå (VP).
    Fick till svar att man får ett konto som heter "General Investment Account". De är osäker på om det motsvarar ett VP konto. Men det är upp till den enskilde personen att deklarera vinst/förlust. Till vilken skattesats det gäller så är det också upp till den enskilde personen att ta reda på.

    Mhv, till det svaret så gissar jag nog på att beskattning fungerar precis som ett VP konto. Alltså vinstskatten ligger på 30%, och man kan kvitta förlusten. Sedan den till slutsatsen om det är värt för varje person att börja handla aktier på Revolut då?

    Jag kan säga så här, det är intressant att man kan köpa en andel om man inte har råd att köpa en hel aktie. Det är courtage fritt för upp till 100 handelstransaktioner som inte överstiger 1000USD.
    Men jag tror fördelarna inte väger upp mot vad nätmäklarna som Avanza m.fl. erbjuder vilket är ISK/KF konto. Jag personligen kommer nog hålla mig kvar till det åtminstone fram tills Revolut erbjuder ISK konto ;)
     
    stn, nagelsax, utor och 2 andra gillar detta.
  16. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Läste på ett annat forum att det ska vara möjligt att betala räkning till Telia via Revolut om man anger Ocr-numret som referens. Någon som har testat? Gjorde ett försök och ska se om det går igenom.
     
  17. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Revolut ska ha en live event gällande våra QA. De efterlyser frågor ;-)

    Slido; Slido

    Screenshot_20190808-182020_Lite.jpg
     
    Last edited: 8 aug 2019
  18. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Jäklar när jag loggar in på Telia så står räkningen redan som betald så pengarna kom in riktigt snabbt på en enda dag :cool: coolt! Hoppas Revolut Sverige finslipar så att räkningar osv går att betala ännu lättare framöver.
     
    svenix, cobben och ac1976 gillar detta.
  19. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    En liten varning bara, det fungerar inte lika bra hos alla.
    Större bolag grejar det fast vid mindre så hamnar din betalning på ett tillfälligt konto hos mottagaren till du själv kontaktar dom och ber de leta reda på din betalning.
    Och använder de Nordea som bank kommer det inte att funka då det verkar som Nordea spärrat banköverföringar med Revolut.
     
    garpen0 gillar detta.
  20. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Telia använder Nordea så här går det.
    Testade ju innan med att betala in faktura till Komplett men det gick inte. Pengarna lades som du skrev på ett tillfälligt konto tills man själv tog kontakt.
     
    ac1976 gillar detta.