Fråga: Säkerhet när mobilen inte får uppdateringar

Diskussion i 'Allmänt' startad av Mini12, 30 jul 2019.

  1. Mini12

    Mini12 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Moto G7 POWER

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Moto G7 POWER
    Hur bör man se på säkerheten när mobilen inte längre får nya firmware, har en mobil som är kvar på Android 6.
    Läste att bank id kräver 5 som lägst för att fungera.
    Är det något att ha som "rättesnöre", så länge BankID fungerar är mobilen hyfsad säker.
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag brukar aldrig se det som ett problem då jag bara går över till LineageOS när enheten inte längre får officiell uppdateringar. Min Nexus 7 2013 kör t.ex. Android 9/Pie medans originalsystemet är fast på 5.1.

    Polarns Galaxy S2 körde Android 7 medans senaste officiella var Android 4, visst gick det lite segt på fjuttiga 768MB RAM men funkar gjorde det [emoji12] och han kunde fortsätta köra BankID och fick senaste säkerhetsuppdateringarna från Android källkodsträdet.

    Det enda som däremot inte går att göra något åt är de proprietära binärfilerna vars säkerhetsnivå förblir på den då de kompilerades.
     
    Last edited: 30 jul 2019
    bernard, Mini12, Kristy och 1 annan gillar detta.
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Säkerhetspatcherna som Google släpper täpper ju till kända säkerhetshål. Så har man inte senaste patchen så har man kända öppna säkerhetshål i sin mobil. Hur allvarligt varje enskilt hål är varierar säkerligen..

    Prioriterar man säkerhet högt så är iPhone ett bättre val. iPhone 5s lanserades 2013. Den får fortfarande säkerhetsuppdateringar precis som den splitternya Xs jag just nu skriver från.
     
  4. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Även Samsung är bra på säkerhet.iaf när man talar om dyrare modeller.(jämförbart med Apple) det som tex Samsung är dryga med är större os uppdateringar.
     
    kajsthlm18 och Kristy gillar detta.
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag håller med @pitrus-@pitrus-. När telefonen inte längre får officiella uppdateringar kan man vända sig till romar. Personligen skulle jag göra det om jag har en telefon som får uppdateringarna långt efter Google släpper dem. Jag har OnePlus 6 idag och får säkerhetsuppdateringar någon månad eller två efter att Google släpper dem vilket jag tycker är ok.

    Jag skulle inte rekommendera att använda BankID som ett "rättesnöre" för säkerhet. Jag tycker man ska komma ihåg att det är ett fullständigt stängt system där man inte kan få några tekniska detaljer
    eller detaljer kring lösningar över huvud taget (jag har frågat). Man ska också komma ihåg att BankID idag används för bedrägerier på många miljoner varje månad, vilket inte borde vara möjligt med ett säkert system. Visst, många av bedrägerierna beror på social engineering som är svårt att skydda sig mot, men jag är övertygad om att säkerheten går att förbättra även på den punkten
     
    Kristy gillar detta.
  6. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    nokia uppdaterar sin modeller inte alla dom nya modellerna I två år sedan är säkerhetspatcharna
    3 år
     
  7. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Ett lite sidospår, men nog är det så att bedrägerier med bank-id går ut på att få folk att själva legitimera sig med bank-id, och på så sätt kunna godkänna bedrägerier. Exempelvis genom att ringa folk och hävda att man kommer från deras bank, och att de måste logga in för att identifiera sig under samtalets gång. Jag tolkar det alltid som att säkerheten i själva bank-id är god, men att folk luras till att identifiera sig och godkänna bedrägerier själva.
     
    katho, Kristy, Klurre och 1 annan gillar detta.
  8. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Alldeles korrekt uppfattat.
     
    rickards gillar detta.
  9. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det är det som kallas för social engineering som jag skrev om i mitt första inlägg :) även om sådant som sagt är svårt att bygga bort finns det fortfarande saker som går att förbättra för att minska risken att man utsätts för social engineering. Vidare vet vi ju ingenting om vilken teknik de använder för att skydda vår information med så hur vet vi att det är säkert?

    Vi kan fortsätta den här diskussionen i BankID-tråden: BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt
     
    Kristy och rickards gillar detta.
  10. Mini12

    Mini12 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Moto G7 POWER

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Moto G7 POWER
    LinageOS var något som jag inte kände till, men insåg att det var en "utveckling" av Cm.

    Men har sedan googlat som en tok för att försöka hitta en firmware som skulle kunna uppdatera ett försöksobjekt (gammalLenovo A7-50) för detta.
    Du har inte någon bra sida i huvudet att länka till
     
  11. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Då det sitter en Mediatek-processor (MTK 8382) i din platta så är chansen liten, kinesiska tillverkare (och landet i stort) är tyvärr inte så bra på öppenhet så källkod till kerneln finns endast tillgänglig för modernare enheter och några få utvalda. Utan källkod och aktuella "blobs" (förkompilerade drivrutiner) så det tyvärr inte möjligt att kompilera LineageOS för enheten. Det krävs dessutom en hel del jobb att snida ihop ett device-träd för enheten och ännu mer arbete för att få till SELinux med full funktion utan krascher och konstigheter, rent konstnärsarbete i teknisk tappning.
     
    Kristy gillar detta.
  12. Mini12

    Mini12 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Moto G7 POWER

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Moto G7 POWER
    Det var en förklaring varför jag inte hittade något när jag googlade, så med andra ord så det inte mycket man kan göra med den plattan då den har Android 4.4?
    För att vara visare för framtiden vilka märken bör man hålla sig till, om man vill förlänga "livstiden" med LineageOS?
     
    bernard gillar detta.
  13. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Störst chans är med plattor basserade på Qualcomm Snapdragon processor, näst störst chans är Samsung plattor med deras Exynos processor. Mediatek ligger tyvärr sämst till och Lenovo är en av syndarna som brukar ta till Mediatek för att pressa ner priset på enheterna och därmed öka försäljningen.
     
    bernard och Kristy gillar detta.