Omdömen på Trustpilot för operatörer med lägre priser

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av svenix, 10 aug 2019.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Gjorde en liten sammanställning av omdömen på Trustpilot för de som är intresserade av operatörer med lägre priser. Siffrorna är hämtade från Trustpilot igår 2019-08-09.
    Tänkte att det kan vara intressant för den som ev. funderar på att byta från en lågprisoperatör till en annan. Trustpilot ger väl inte hela sanningen men ger ändå en fingervisning om hur pass nöjda eller missnöjda kunderna är med resp. operatör. Totalsiffran visar hur många procent som gett betygen utmärkt eller bra.

    upload_2019-8-10_9-53-49.png

    Man kan se att Vimla inte längre ligger i topp trots att Vimlas tips-system gör kunderna mer benägna att rekommendera operatören till andra. Man ser också att de båda operatörerna MyBeat och Fello som använder Telias nät får mycket höga betyg. Halebop däremot som också använder Telia-nätet hamnar ganska lågt. Hallon som ofta får kritik i div. forum hamnar i mitten och den klassiska lågprisoperatören Comviq hamnar i botten.
     
    night77, Kristy, bernard och 1 annan gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Fler kunder = lägre "betyg"? Låter inte så konstigt tycker jag.
    MyBeat har väl bara en handfull tusen kunder, knappt.
     
    jnsson gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Som jag förstår det räknas procenten som andel av antalet personer som skickat in ett omdöme. D.v.s. om 100 personer skickat in ett omdöme och 30 är positiva så blir det 30%. Det har inget direkt samband med hur många kunder operatören har i verkligheten utan baseras bara på de kunder som lämnar omdömen till Trustpilot.
     
    Last edited: 10 aug 2019
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var intressant. Vimla brukar ju hamna högt upp i den där årliga kundundersökningen, vilket säkert också främst har med tipdsrabatten att göra: https://www.surf.nu/basta-mobiloperatorerna/


    Kan man se hur betyget förändrats över tid någonstans på Trustpilot?


    Har ögnat igenom lite och mycket kritik verkar kretsa kring roamingen och att de aldrig verkar få ordning på evighetsprojektet/betaltjänsten.
     
    Kristy gillar detta.
  5. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Det magiska ordet i sammanhanget är PROCENT, om begreppet är bekant...
     
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Självklart. Det har inte med vad jag skrev att göra. Något annat?
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har inte lyckats se någon historik på Trustpilot, alltså hur omdömena ev. ändrar sig över tid.

    Jag vet att Vimla har haft sitt TrustScore-värde på hemsidan i flera år och att det från början var väldigt högt för att sedan sjunka. Några exakta siffror minns jag dock inte.

    Det var intressant att se värdena på den sidan du länkade. Där är bilden nästan motsatt mot vad Trustpilotvärdena visar. Halebop, Comviq och Hallon får betydligt bättre värden på den sidan.

    Skillnaden är väl att i undersökningen "Bästa mobiloperatör" så har man intervjuat ett antal (förmodligen slumpvis utvalda) kunder. Medan Trustpilot bygger på att folk själva postar sitt omdöme. Då blir det nog så att de som är mest missnöjda dominerar, medan de som är nöjda inte bryr sig om att posta omdömen. Med tanke på det var jag förvånad att operatörer som MyBeat och Fello får så höga värden på Trustpilot.
     
    induktion, Kristy och bernard gillar detta.
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Både när de gäller mobiloperatörer och andra typer av butiker/tjänster så är det ju vissa som pushar väldigt för att kunderna ska lämna omdöme. Andra inte. Min upplevelse är att framför allt små och/eller nya aktörer uppmanar (i vissa fall nästan tjatar på) kunderna att lämna omdömen. Så även om man förstås får en fingervisning är det nog rätt långt ifrån hela sanningen.
    Ser att det är procentsiffror som redovisas i alla fall i denna tråd. Ska man kunna dra hyfsade slutsatser behöver också antalet omdömen anges, men det kanske det gör på Trustpilot (har inte kollat själv). Ett negativt omdöme hos en aktör med få påverkar ju rätt mycket, och risken att det mest är negativa som postar är nog större hos dem som inte aktivt uppmanar kunderna att lämna omdöme.
     
    Kristy, svenix och jnsson gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Trustpilot redovisar antalet omdömen, jag valde att inte ta med de siffrorna i min enkla sammanställning. MyBeat hade t.ex 93 omdömen, Comviq hade 261. De flesta hade några hundra omdömen så ett enstaka negativt bör inte påverka så mycket.
     
    induktion och Asawi gillar detta.
  10. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Ja, att iom procentbegreppet har populationens numeriska betydelse eliminerats, så varför tar du då upp irrelevanta begrepp som stor liten och antal?

    Svenix redovisade ENBART en lista baserat på andelar i procent.

    Vill du, så kan jag förklara hur man räknar och resonerar.
     
    Last edited: 10 aug 2019
  11. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    575
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Last edited: 26 apr 2022
    Majkey, bernard, Feisson och 1 annan gillar detta.