Diskussion: Revolut - Betalkort, bank etc

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av M203, 26 nov 2017.

  1. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    Jag vägrar fortfarande Facebook :) men kan ingen annan tipsa om att vi vill ha Revolut mer anpassa för Sverige, Swish, BG/PG betalningar, E faktura stöd.
    Även kreditfunktion och familjefunktion med gemensamma konton.
    Skulle de även erbjuda bolån skulle det bli toppen.
     
    chraist, bernard och Jonthan gillar detta.
  2. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    Tack för infon med Nordea, sliter mitt hår när jag försöker betala räkningen till Telenor, de har Nordea och det verkar omöjligt. Rätt uttryck är att det är nått skumt med betalningar till Nordea konton, vissa går, andra inte. :)
     
  3. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Googlade lite och revolut kom fram. Någon påstår där att man får 200kr när man följde hens länk.

    Stämmer det att man kan få 200kr om man blir inbjuden?
     
  4. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Det stämmer, kolla signaturerna här. Exempelvis min ger 200kr
     
    bernard gillar detta.
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Är det någon som faktiskt fått de där 200:-? Hur lång tid tog det från att den andra parten hade uppfyllt villkoren?
     
  6. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Jag har tyvärr inte lyckats bjuda in någon än. Men den man bjudit in måste ha fått hem kortet och använt det.
     
  7. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag har bjudit in och fått mina 200kr. Den du bjuder in behöver verifiera sig, sätta in minst 100kr på sitt Revolut samt beställa ett fysiskt kort. I samma sekund typ som detta är gjort får du dina 200kr.

    Den som blir värvad får sina 200kr däremot vid dennes första kortköp med Revolut-kortet.

    Edit: Du behöver givetvis ingå i kampanjen med. Du ser enkelt om du ingår i kampanjen samt status på dina värvningar i appen.
     
    Buzz gillar detta.
  8. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Det stämmer om du använder en länk som ingår i kampanjen.
     
  9. Jonthan

    Jonthan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    578
    Mottagna gillanden:
    383
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max
    Platta:
    IPad Pro 2020
    Skaffade ett nu, är grymt sugen på metall kortet, men det är lite dyrt tycker jag :money:

    Hur får man 200 kr länken att dela ut till kompisar?
    Någon som vet?:)
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det är din vanliga ref-länk som används. Finns i appen under kontrollpanel, bjud in vänner ;-)
     
  11. Jonthan

    Jonthan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    578
    Mottagna gillanden:
    383
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max
    Platta:
    IPad Pro 2020
    Nja, det verkar inte funka med den vanliga inbjudningslänken.
    Det kanske bara en del som har fått den ref-länken
     
  12. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Ja, fast det räcker inte. Den måste vara med i kampanjen. Tipslänken är alltid samma, men underliggande erbjudande skiljer sig på tipslänkarna vanligtvis. Just nu verkar de flesta, om inte alla fått 200kr, men det tycks inte gälla folk som skaffar Revolut efter kampanjen började.

    Troligen är du inte med i kampanjen eftersom du skaffat kortet efter kampanjen började om jag förstår det rätt.
     
    chraist och utor gillar detta.
  13. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    När man reggar sig vill revolut att man sätter in 100kr. Kan man ange sitt kreditkort där tex komplett bank eller everydaycard eller finns det någon nackdel att använda kreditkort att fylla på sitt revolut.
     
  14. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Jag använder mitt kreditkort, finns ingen nackdel som jag kan se då jag får bonus när jag laddar på. Däremot så gör jag exempelvis mina viktiga köp, så som köp av flygbiljetter direkt med mitt kreditkort för att inte gå miste om kortets reseförsäkring.
     
    ac1976, utor och jnsson gillar detta.
  15. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Det påstås kunna bli avgift om man använder *kreditkort* till skillnad från betal/bankkort för att fylla på Revolut. Jag har inte råkat ut för det men jag har inte använt just de korten du nämner.
     
  16. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Precis reseförsäkringar och t.ex. har du Komplett så borde du handla direkt med det på Komplett.se för 4%.

    Något som även är viktigt att tänka på är att går du via Revolut så har du ingen "försäkring" via konsumentkreditlagen. Dvs skall du handla flygbiljetter och är rätt att företaget kan gå i konkurs, eller handlar på en nätbutik och är rädd för att du kanske inte får varan så bör du handla via ditt kreditkort direkt då skyddet är så pass mycket starkare.

    Själv använder jag mitt Revolut vid alla fysiska köp där Amex inte tas, dvs i butik och då uteslutande via Apple Pay. På nätet använder jag vanligen Amex i SEK och Revolut i andra valutor eller när Amex inte tas. Är otroligt nöjd med detta upplägget!
     
    utor och gneken gillar detta.
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Enligt
    View: https://www.facebook.com/notes/revolut/revinfo-courtagefri-aktiehandel/906023196409185/
    så är det courtagefritt upp till 100 transaktioner/mån för metal, 8 för premium och 3 för standard.

    Beskattning verkar vara ens egen skyldighet att deklarera. Läser man FAQ så kan det vara så att de inte ens redovisar till skatteverket, åtminstone till att börja med.

    Vad jag inte sett tidigare är det tillkommer en depåavgift på 0,01% per år efter beta-perioden. Och även en friskrivning om att ytterligare avgifter kan tillkomma, fast det är nog mest för de vill friskriva sig från eventuella skatter och liknande gissar jag.
     
    ganmo gillar detta.
  18. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    Ingen avgift på Coop (Entercard) och SAS Eurobonusmastercard kan jag intyga, ger även poäng.
     
    ganmo gillar detta.
  19. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Aha, trodde det var 100 avgiftsfria transaktioner oavsett kontotyp. Men eftersom det gäller för metalkunder gör ju aktiehandel på deras plattform nu ännu mindre attraktiv.
     
    bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har Revolut utvecklat hur samarbetet med företaget som sköter transaktionerna fungerar? Det vill säga "DriveWealth LLC".

    Jag tycker inte det är helt tydligt. I princip alla avtal man undertecknar har detta bolag som motpart. Vore fint om de tydligt redogjorde för det bolagets roll i tjänsten. Läser man inte avtalen är bolaget i stort sett inte omnämnt i något annat sammanhang.

    Bloomberg - Are you a robot?

    Här framgår bla också att DriveWealth verkar sitta på en del av aktierna för andelshandeln/fraktionshandeln, så användarna som inte köper en aktie, utan väljer att bara köpa en andel av en aktie, handlar mot DriveWealths innehav. Ett bolag baserat i New-Jersey:
    Så om det bolaget av någon anledning går upp i rök, så gör andelarna av aktierna man nu köpt rimligtvis det också (?), vilket gör det till ett lite tveksamt upplägg. Dvs så länge Revolut inte täcker det?


    Jag tror Revolut varit en aning angelägna om att få ut den här tjänsten så fort som möjligt framför att göra det på ett mer robust sätt. I USA finns flera tjänster som tex Robinhood – Commission Free Stock Trading App - Crypto, Options, ETFs som verkar ha ett bättre upplägg.


    Sedan kanske det är bra att i samma veva understryka att investerarskyddet inte gäller, då varken Revolut eller DriveWealth LLC finns med på listan här: Investerarskyddet - Riksgalden.se. Aktörer som Avanza bank, Nordnet bank m.fl. är givetvis anslutna, vilket skyddar tillgångar med ett värde på upp till 250 000 kr per institut.
     
    Last edited: 11 aug 2019
    ganmo och utor gillar detta.