Övrigt: Oneplus 7 Pro Notchless <3

Diskussion i 'OnePlus 7 Pro - Allmänt' startad av Gunbeaver, 1 aug 2019.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Min gissning är att det aldrig kommer hända. Finns ingen anledning att återgå till gammal och sämre teknik.

    Det hörs att du inte har någon egen erfarenhet av Face ID.

    Ett annat sätt att se på det är att gemene man inte alls bryr sig om notch eller punch hole. Det är vi tekniknördar som förstår och bryr oss om skillnaden mellan en heltäckande skärm (OnePlus 7 Pro) och en heltäckande skärm med punch hole (Samsung Galaxy S10+) eller notch (iPhone Xs). Därför är det helt enkelt inte värt att göra en tekniskt komplicerad popupkamera för de stora tillverkarna för deras primära kundkrets är inte oss nördar utan Svensson.
     
  2. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nja, baserat på källan till detta rykte skulle jag säga att Apple åtminstone övervägt och byggt prototyper för det internt. Huruvida det kommer hända eller inte får vi helt enkelt vänta se.

    Alla de problem jag nämnde är legitima problem som jag sett folk haft. Att FaceID är långsammare än TouchID är förövrigt ett faktum, likaså att funktionen inte kan skilja på tvillingar. Det stämmer att jag inte personligen ägt någon enhet med FaceID, helt enkelt för att jag finner iOS för frustrerande att använda. Flertalet av mina närmaste vänner kör dock iPhone X eller iPhone XS så spenderar mycket tid runt FaceID-användare.

    Nja, jag förstår vad du menar men skulle säga att det bara stämmer till viss del. Vanliga användare bryr sig troligen inte lika mycket men de har inga problem att identifiera vilken mobil som visuellt ser mer imponerande ut när de står i butiken.
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Att Apple experimenterat med det innan de släppte Face ID är ingen hemlighet. Om det kommer i någon framtida lur lär det vara en budgetprodukt, typ iPhone SE.

    Själv använder jag Face ID dagligen och det finns inget som kommer i närheten när det gäller smidighet. Jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till fingeravtrycksläsare enbart för att få några pixlar till på skärmen. ALDRIG!

    Tråkigt att dina vänner har så mycket problem.

    För gemene man är märke/status mycket viktigare än teknik. Att de skulle välja ett okänt märke (OnePlus) framför Apple/Samsung för att slippa notch/holepunch är inte troligt. Det visar försäljningssiffrorna.

    Men tror du på allvar att skälet till att Apple/Samsung använder notch/holepunch är att de inte klarar av att bygga en popupkamera?
     
  4. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nej, detta handlar om att de övervägt det i närtid för framtida modeller 2021 eller något sådant tror jag att det var.

    Kul för dig att det fungerar bra. :) Själv vet jag många iPhone-användare som saknar TouchID. Med de höga marginalerna de har hade de utan problem kunnat kosta på sig att ha både FaceID och TouchID.

    FaceID fungerar generellt bra för kompisarna, men de har inget problem att erkänna att tekniken är långt ifrån perfekt.

    Själv skulle jag nog inte kunna tolerera en så stor notch för funktionalitet som jag ändå inte tycker ger tillräckligt mycket mervärde. Som tur är finns det telefoner på marknaden som passar oss båda. :D

    Fler och fler icke-teknikintresserade personer man stöter på har hört talas om OnePlus dock. Är det ett välkänt märke redan nu, nej. Ökar folks medelsvenssons medvetenhet om dem stadigt, ja. På Android-sidan är det även lättare för folk att hoppa mellan olika tillverkare eftersom det rör sig om samma ekosystem.

    Försäljningssiffrorna visar väl snarare att Apples och Samsungs nya prissättning inte varit någon större succé.

    Nej, det har jag mig veterligen aldrig sagt. Vet inte riktigt var du fick det ifrån? :) Det jag säger är att Samsung och Apple inte känner samma behov av att sticka ut med nya innovativa speciallösningar för att få extra publicitet som många kinesiska märken gör. Det leder samtidigt till att deras produkter inte är lika spännande och inte framstår lika imponerande.

    Jag menar också att FaceID tvingar Apple till en design som redan börjar se omodern ut. Om vi som är teknikintresserade börjar märka det nu kommer även vanliga användare förmodligen göra det inom något eller några år.
     
    eastbound gillar detta.
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Det tror jag när jag ser det. Samtliga fingeravtrycksläsare som jag testat (S10+, OP7P, P30 Pro) har varit avsevärt mycket bökigare än Face ID. Det skulle vara ett stort steg bakåt att återgå till den tekniken.

    Fast jag tycker att du ska undvika att uttala dig om vilket mervärde det ger om du inte har testat det. Allt jag uttalar mig om i den här tråden är baserat på mina egna erfarenheter. Det betyder inte särskilt mycket för mig att du, som redan skrivit tidigare att du ogillar Apple/iOS, dömer ut deras upplåsningsteknik utan att ens ha använt den.

    Vad som är imponerande är helt klart olika. Jag tycker att popupkameror och några extra pixlar på skärmen hör till "ytliga förbättringar", dvs det ser lite coolt ut men egentligen löser det inget problem. Face ID däremot är en helt otrolig teknik. Dels är det 20 gånger säkrare än de bästa fingeravtrycksläsarna och det fungerar med alla tjänster där man behöver autentisera sig (lösenordshanterare, Bank ID med mera). Det funkar i alla väderförhållanden och oftast helt utan att man ens märker av tekniken. Det är kanske inte lika ytligt coolt, men på djupet är det riktigt imponerande.
     
    livinl0ud gillar detta.
  6. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Apple jagar ju pixlar som alla andra givetvis. Om dom inte hade gjort det så hade notchen inte funnits. Marknaden "kräver" mer skärmyta.det går inte tala emot det. Får jag välja så kör jag med fingerprint över ansiktssäkerhet. Kanske är det vana men så känner jag. Däremot skulle jag inte avfärda en mobil(tex pixel4) pga det.
    Läsaren i op7 pro har jag aldrig stött på några problem med alls. Föredrar den på baksidan dock
     
    Last edited: 10 aug 2019
    blunden gillar detta.
  7. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

  8. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag förmedlar bara informationen som kommit från källor med bra track record. Vad du personligen skulle tycka om en sådan ändring är inte så intressant i den kontexten. Vilka modeller det skulle kunna tänkas röra sig om är i så fall mer intressant att diskutera. :)

    Då ordet "mervärde" ofta är ett subjektivt mått (speciellt när ordet "tycker" används strax innan i samma mening) ser jag inte varför jag skulle undvika att uttala mig om saken. :P För mig personligen är inte FaceID eller en selfie-kamera tillräckligt för att väga upp för en bred notch.

    Jag dömer heller inte ut deras upplåsningsteknik, jag påpekar bara att den inte är felfri, vilket knappast kan vara någon nyhet för någon som är teknikintresserad. Det betyder inte att den inte fungerar bra för majoriteten av användarna i de allra flesta situationerna eller att andra biometri-tekniker är problemfria.

    Ja, det är helt klart subjektivt. Själv blir jag glad över den notch-fria skärmen varje gång jag använder mobilen. Det betyder inte att andra behöver tycka likadant.
     
    eastbound gillar detta.
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag reflekterar inte så mycket över den. Jag har aldrig reagerat över notchen i Xs Max ens efter långvarigt användande av 7 Pro. Vilken notchtelefon har du använt i större utsträckning som gör att du känner som du gör när du använder en notchfri telefon? Eller är det avsaknaden av bezels du uppskattar?
     
  10. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Du frågar ju inte mig men kan svara för mig.
    Op6
    Pixel3xl
    På op7 så störde jag mig på den mer än på p3xl av nån underlig anledning. Oavsett så ser det inte bra ut, utvecklarna av mobiler kan jag typ garantera att dom tycker att notches är en smutsig parantes i historian. Apple kommer köra med notch (förmodligen) tills tekniken är tillräckligt mogen för att ha allt under skärmen . Men dom som alla andra försöker maximera skärmytan. Som jag skrev förut, notchen är där ENBART för att maximera ytan.
     
    Last edited: 10 aug 2019
  11. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det bygger mycket på användandet av min Moto 360 (Gen 1) som har vad som vid den tidpunkten kallades "flat tire" men som idag troligen hade kallats en "bottom notch". Visst, man vänjer sig vid det efter ett tag men känslan när jag gick till min Huawei Watch utan sådan något år senare fick mig att inse hur mycket jag uppskattade att slippa den. Baserat på det och de fåtal gånger jag använt en iPhone X känner jag att jag kan dra vissa slutsatser om hur jag troligen skulle uppleva det.

    Som tur är behöver jag dock inte längre ens fundera över det då det nu finns lösningar som passar mig utmärkt, även om jag är fullt medveten om att motoriserade kameror endast är ett mellansteg medan tekniken för att placera kamerorna under skärmen mognar. :) Det betyder inte att andra inte kan ha andra prioriteringar.
     
  12. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Right on the spot
    Kunde inte formulerat det bättre själv.
    Tiden kommer komma när ios Apple förespråkarna har glömt den fula notch eran.
     
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Maximera skärmyta är jag inte alls emot, så länge det görs på ett sätt som inte gör telefonen mer svårhanterlig.

    Det här har absolut inget att göra med att förespråka Apple eller iOS, det är något du läser in i diskussionen. Läs under nästa citat så ser du vad det handlar om för mig.

    Det vi egentligen debatterar är vad som är innovation eller inte. Du säger att Apple inte behöver innovera och därmed inte gör sig av med notchen. Jag säger att det är precis tvärtom. Face ID är en av de största innovationerna i mobilvärlden senaste åren. Det höjer säkerheten på telefonen markant och gör hela upplåsningen till något man glömmer bort. Bara en sån superb detalj som att låsskärmen kan visa känsligt innehåll i notifieringar när den identifierat ditt ansikte men döljer det för obehöriga - det är svårt att vara utan när man vant sig vid det.

    I och med Android Q kommer olika typer av upplåsningsteknik klassificeras i olika säkerhetsgrader och appar som Bank ID kommer kunna kräva högsta säkerhet. Det kommer med stor sannolikhet innebära att en telefon som OnePlus 7 Pro enbart har en "säker" upplåsningsmetod - PIN-kod.

    Du tycker att en kamera som fälls upp ur chassit är mer innovativ än säker ansiktsupplåsning. Det har jag full respekt för. Vi är alla olika, och som du själv säger är det bra att det finns alternativ för alla. Snart har det gått två år sedan Apple släppte Face ID och Android kommer nog ikapp i år (Pixel 4). Det blir spännande att se hur det påverkar hur telefonernas design i framtiden.
     
  14. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Att säga att det gör telefonen mer svårhanterlig känns högst subjektivt i detta fall. Är man medveten om det tycker jag att det låter som en sund inställning dock. :)

    Jag säger att Apple och till viss del Samsung inte behöver innovera riktigt i samma takt från modell till modell eftersom de har fler kunder som håller sig till de märkena oavsett. Jämför exempelvis iPhone X och iPhone XS (samt till stor del även iPhone 11 om man ska tro ryktena) så handlar det om väldigt små skillnader. iPhone X var absolut innovativ, men sedan dess har det inte hänt särskilt mycket annat än att de höjt priserna markant. Andra tillverkare brukar ha åtminstone något nytt och mer eller mindre innovativt i princip varje år. En iPhone 11 blir alltså inte innovativ bara för att den har en funktion som introducerades i iPhone X, på samma sätt som att en hypotetiskt OnePlus 8 Pro med en 90 Hz-skärm inte blir innovativ bara för att det var en innovation när den skärmen introducerades på OnePlus 7 Pro.

    Funktionen med att dölja och automatiskt låsa upp känsligt innehåll på låsskärmen är en utmärkt och innovativ idé, men den är tyvärr fortfarande lite för långsam för att vara helt smidig baserat på vad jag sett när andra i min närhet använt funktionen. Om de kan snabba upp FaceID skulle det göra funktionen betydligt mer användbar i praktiken. iOS 13 verkar kunna vara en klar förbättring på det området för befintliga enheter, åtminstone för upplevd snabbhet vid upplåsning.

    Om du syftar på att telefoner som använder en optisk läsare skulle tilldelas en annan säkerhetsnivå än kapacitiva fingeravtrycksläsare så ställer jag mig tveksam till att kategorierna är så granulära. Du får nog länka lite dokumentation som tydligt styrker ditt påstående. Annars tycker jag det är att ta i att säga att det är "sannolikt".

    Nej, jag tycker inte att "en kamera som fälls upp ur chassit är mer innovativ än säker ansiktsupplåsning". Båda är innovationer, där den ena är flera år gammal vid det här laget. Det innebär att iPhone X var innovativ medan iPhone Xs och till stor del iPhone 11 ej var/kommer att vara innovativa. Nästa innovativa iPhone verkar bli iPhone 11s eller vad de nu kommer kalla den. Hade de minskat sin notch märkbart varje ny modell hade det varit en innovation, om än av begränsad skala.

    Oppo Find X som släpptes juli 2018 har en lösning för ansiktsupplåsning som i princip är identisk med FaceID hårdvarumässigt. Det som har saknats är plattformsstödet i Android för att implementera det på ett generellt sätt i appar. Där är det väl helt enkelt så att funktionen inte var populär nog att implementeras i tillräckligt många telefoner för att Google skulle bemöda sig med att implementera ett API för en funktion de inte hade i någon av sina egna produkter. Pixel-telefonerna är ju tyvärr sällan särskilt upphetsande hårdvarumässigt så i fall som detta kan det vara en stor nackdel.
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, det mesta är subjektivt. Det går ju att lära sig att använda en sämre designad produkt, t.ex. telefoner med Edge-skärm. Men jag är allergisk mot produktutveckling som primärt syftar till att ge en cool look med försämrad användarupplevelse. Det har varit mycket sånt den senaste tiden.

    Bara för att du inte ser en helt ny design varje år så betyder det inte att Apple ligger på soffan och latar sig. Det tar tid att utveckla en funktion som Face ID och Apple har alltid haft en annorlunda utvecklingsmetod än de flesta Androidtillverkare. Den går ut på att släppa en större uppdatering med cirka tre års intervall och däremellan enbart släppa finslipade versioner av befintliga produkter.

    Jag tycker att det är kul att många tillverkare släpper kraftigt förändrade designer varje år, men jag är också glad att det finns tillverkare som inte gör så och tar sig tid att förfina/förbättra sina produkter innan de designas om. Det är väl också min primära känsla när jag jämför iOS-plattformen med Android. Den senare känns omogen och oslipad.

    Att ständigt känna press från kunder att telefoner måste designas om varje år leder till ytliga förändringar som inte alltid förbättrar användarupplevelsen. Det kan ändå vara innovation, men det går inte att blunda för att det också leder till många problem. Kolla bara på Googles egna Pixel-linje där nästan varje telefon ser ut att vara designad av olika team. Jag har just nu en Pixel 3 XL och trots att den är över ett år gammal fungerar inte notchen som jag förväntar mig i många appar.

    Jag har aldrig ens tänkt på att den skulle vara långsam på Xs Max.

    Allt är ju lite av en gissningslek eftersom vi inte vet exakt hur skillnaden mellan weak/strong kommer kalibreras i slutändan. De två metrics som används för denna bedöming är Imposter Accept Rate (IAR) och Spoof Accept Rate (SAR). Med hjälp av dessa två räknas det fram en procentsats som visar hur troligt det är att en viss upplåsning är ett intrångsförsök. Om siffran är lägre än 7% anses upplåsningen vara stark.

    I Android-dokumentationen kan man läsa hur olika typer av hårdvara ska testas för bedöma vilken SAR-score det ska ge i olika scenarion. Där beskrivs bland annat att testet går ut på att göra en silikonmodell av fingeravtrycket och sen testa om det går att få fingeravtrycksläsaren att acceptera det. Vi vet redan att OnePlus 7 Pros optiska läsare går att lura på just detta sätt.

    Eftersom Biometric API inte är färdigutvecklat och har en väldigt "förlåtande" konfiguration i betorna av Q som kommit ut är det svårt att säga säkert vad som kommer hända i framtiden. Men dokumentationen säger klart och tydligt att 7%-spärren kan sänkas i framtiden. Användare av Face ID och kapacitiva eller ultraljudsläsare behöver inte oroa sig.

    Q-dokumentationen beskriver detta ytligt här: Measuring Biometric Unlock Security | Android Open Source Project

    Jag tror inte att popularitet är en särskilt relevant faktor i detta, särskilt med tanke på OPPO-telefonens relativt begränsade upplaga. Jag tror snarare att orsaken till varför vi inte sett "riktig" Face ID i Androidlurar tidigare är:
    • Komplexitet. Face ID är en mycket avancerad teknik som Apple arbetat med under en lång tid (ryktas om flera år) innan iPhone X släpptes. Inte ens en stor aktör som Google kan kasta ihop den på nolltid.
    • Patent. Delar av Face ID är ju patenterat och då krävs förändringar i hur hårdvaran fungerar. Nu visar ju flera rykten att Pixel 4 har en snarlik teknik som iPhone, men de hade säkerligen kunnat få ut tekniken snabbare om de bara kunde kopiera den rakt av.
    • Sjukdomen "screen to body-ratio". När man har hoppat på tävlingen "vem kan bygga telefonen med högst screen to body-ratio" och telefoner som OnePlus 7 Pro har släppts med heltäckande skärm går det inte att backa och sätta tillbaka en notch bara för att få säker ansiktsupplåsning. Det tåget har gått, och nu får Androidtillverkarna hitta på andra sätt att låsa upp telefonerna säkert, vilket troligen blir fingeravtrycksläsare under skärmen med ultraljud. Jag tror tyvärr inte att Pixel 4 kommer förändra detta, även om Google gör det enkelt för Androidtillverkare att implementera säker Face ID i sina telefoner.
     
  16. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, det har absolut varit en hel del förändringar som mest implementerats för att se bra ut i produktbilder men långt i från bara sådana. En del förändringar av den typen styrs dock delvis av vad komponenttillverkarna väljer att producera, speciellt för mindre tillverkare som är för små för att rimligen kunna specialbeställa komponenter. Det brukar synas extra tydligt när man tittar på hur de mer prisvärda budget-telefoner ser ut.

    Nej, naturligtvis ligger inte Apple på soffan och latar sig. Tvärt om visar ryktena om iPhone 11s att de jobbar för fullt. Det gör dock inte iPhone Xs eller iPhone 11 innovativa.

    Gällande hårdvaran håller jag med om att Apple brukar ta sig tid att finslipa saker. Mjukvarumässigt håller jag dock inte riktigt med. Antalet buggar i iOS de senaste åren har gått upp markant, till den grad att de behövde yxa en massa ny funktionalitet för att börja fokusera på stabilitet och kvalitet igen. Android är knappast buggfritt heller (speciellt på tablets och liknande där Google inte själva säljer produkter längre) men det är betydligt mer sällan jag har problem med att en app kraschar (jag använder iOS en hel del i jobbet).

    Så bra. Det beror väl mycket på förväntningarna man sätter. :)

    Ja, jag visste att jag läst om IAR och SAR någonstans tidigare men hittade det inte i dokumentationen för Android Q eller i något av de Google I/O-talks jag tittat på för Q. Anledningen var för att dokumentationen släpptes redan för Android P men först nu används till något. :D Det vore intressant om de släppte lite mer ingående dokumentation om detta och gärna även lite exempel på hur de viktar resultaten.

    Det verkar inte överdrivet svårt att lura ultraljudsläsarna med en 3d-modell skapad från ett foto heller dock så jag vet inte om den skulle klara sig överdrivet mycket bättre, åtminstone inte de sensor-modeller som finns på marknaden just nu.


    View: https://imgur.com/gallery/8aGqsSu


    Som jag ser det är användande av fingeravtrycksläsare för BankID ett bra sätt att förhindra att folk får sin BankID-PIN shoulder-surf:ad när de använder BankID i publika miljöer för att logga in på sin bank eller liknande. Att tillåta folk att signera med fingeravtryck tycker jag dock är en dålig idé, vilket också är varför det är upp till bankerna etc. att välja om de vill tillåta det och flertalet inte gjorde det senast jag kollade. Sett ur den synvinkeln vore det idiotiskt att låsa ut folk från att tillåtas logga in med annat än sin BankID-PIN. Låsa ner signering tycker jag dock redan är rimligt så där skulle jag inte bli förvånad om man ställer högre krav.

    FBI säger sig ju ha kommit runt FaceID med en mask också, en betydligt enklare sådan än de Apple testade med. Huruvida telefonen i det fallet hade "require attention" aktiverat är dock oklart. Utan den inställningen borde det rimligen vara betydligt enklare. På BlackHat nu i veckan visades i och för sig att den funktionen inte är speciellt smart så den är inte nödvändigtvis ett så stort hinder heller om man lyckas med den första biten.

    Ja, dess begränsade upplaga är ju helt klart någon som lär begränsa dess påverkan. Den visar dock att det fanns leverantörer (Megvii i detta fall) som redan då kunde hjälpa till att bygga extremt snarlika lösningar som var redo för massproduktion. Att framställa det som att FaceID är någon slags magisk hårdvara som ingen annan lyckats återskapa förrän nu är känns dock lite larvigt. Andra företag har jobbat med denna typ av tekniker sedan tidigare. Apple är väldigt sällan de som uppfinner nya tekniker utan snarare de som ser till att jobba med andra för att finputsa och implementera dessa tekniker i konsument-produkter.

    Korrekt, man kan inte backa tillbaka till en notch enkelt utan att få en massa skit för det. Det beror dock på att många starkt ogillar notches, och gjort det direkt från och med att de introducerades. Folk visade sitt missnöje med dessa långt innan OnePlus och andra släppte telefoner utan notches.

    Nej, jag tror inte heller att Pixel 4 kommer att förändra så mycket. Pixel-telefoner gör sällan något större avtryck på kommande telefoners hårdvara i och med att Google aldrig brukar försöka konkurrera med hårdvara, bara innovativa mjukvarulösningar för bland annat kameran. Hade målet varit att snabbt se Android-telefoner med FaceID-liknande lösningar hade de implementerat ett generellt Biometri-API för länge sedan eller åtminstone samarbetat med Oppo inför lanseringen av Oppo Find X på samma sätt som Qualcomm ofta samarbetar med kinesiska tillverkare då dessa nästan alltid är först med att lansera produkter baserat på deras nya lösningar.
     
    Last edited: 11 aug 2019
    eastbound och Droid96 gillar detta.
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Om jag bortser från betaversioner av Android och iOS har jag i princip aldrig krascher i appar.

    När jag skriver att iOS känns mognare syftar jag nog just på att iPhone är en mindre fragmenterad plattform och att hårdvaran förändras mindre ofta vilket ger gott om tid för såväl Apple som tredjepartsutvecklare att finputsa.

    Det är nog därför jag inte stör mig på notchen på iOS - den är väldigt bra integrerad i hela användarupplevelsen.
     
  18. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ok, då förstår jag bättre vad du menade. :)