Diskussion: Funderar på att gå från PC och Android till Apple/Ios och Iphone?

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av Salvion, 12 aug 2019.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 088
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej på er! :innocent:

    Det känns som om jag är på helt fel forum med denna fundering på ett sätt, men helt rätt på ett annat...

    tl:dr
    Funderar på att byta från Pixel 2 XL samt PC och möjligen bärbar, till Phone och någon stationär Mac och där troligen en Ipad och jag är fast o Googles program, Drive, Youtube, Gmail, Photo, Kalender, Note.
    Bi eller Bu?

    Den långa...

    Jag är en ren användare som inte tweekar mina produkter alls, började min smartphone karriär med Iphone 3GS och det var mäktig upplevelse när det gäller smartphone, har sedan hoppat fram och åter och nu varit på Android sedan min senaste Iphone 6 eller hette den 6P? minns inte.

    Jag har nu en Pixel 2 XL som funkar bra bortsett från att den är på service för trasig fingeravtrycksläsare, men android som den har funkar kanon.
    En stor orsak till att jag har android är att jag är helt fast i deras program/appar, Gmail är min huvudmail sedan många år, Drive, Photo och Kalender är jag inne på massor varje dag, mer och mer Google Assisten då jag bara har en GHM idag, maps också massor osv...

    Jag har aldrig ägt en Mac dator, jag har haft 1 Ipad som är säkert 6-7 år och fortfarande funkar som netflix tv i sängen.

    När jag härom veckan såg Linus tech Tips som heter "10 ways Mac os is just better"

    En sak som stämmer överens med mig i ovan film som jag söker med ljus och lykta är "it just works"

    Några exempel, jag har under ett par år använt Pushbullet för att kunna läsa och skicka sms på min PC, som jag förstår funkar det utan något tillägg på Mac, man kan svara på sitt telefonsamtal när man sitter vid datorn på antingen dator eller mac utan något extra program?
    Jag behöver ytterligare ett program för videosamtal via telefon appen på android om jag förstått det rätt, det kan ha ändrats nyligen, vet inte?
    Jag vill bara att saker jag finner användbara skall funka om det går, annars får jag be om hjälp här och känna mig dum...

    Så började jag fundera, min nuvarande PC är lite sådär, min mobil funkar bra om jag nu får till fingeravtrycksläsaren (får en utbytes lur från google)
    Båda börjar bli gamla, och då utifrån någon som gillar prylar och normalt byter telefon varje 1 eller max 2 år och pc 2 eller max 3 år.

    En mycket viktig sak är PC Spel, jag spelar ganska mycket och det måste fungera, min förhoppning är att Mac os kan hantera mina pc spel, möjligen kan Bootcamp funka om det är bra och smidigt att få igång. spel då talar jag om tex World of Warcraft, World of tanks, Division 2, jag spelar ofta bara 1 eller 2 titlar åt gången man rätt mycket.

    Det finns en sak som jag inte gillade när jag hade min iphone och som var svår navigerad, Itunes...ogillade det, men vet inte hur mycket man förutom appar behöver använda det om man inte köper film och musik.

    Så vad säger ni om ni gjort resan och kan vara lite objektiva utifrån mina önskemål, behöver jag flytta över allt jag har till apples tjänster för att jag skal dra nytta av integreringen? Siri istället för Home, Byta bildtjänst, Drive osv...

    Jag tilltalas av stationära utseendet/design och den magiska bildskärmen på en stationär Mac...wow.
    Och jag vet att en bra stationär mac kostar, men jag gav 30k för denna spel pc för +3 år sedan och köpt båda mina Pixel lurar kontant, inte för att jag har mycket deg men för att jag vill ha och prioriterar bra grejer.

    Så vad säger ni jag behöver input om ni orkat läsa så här långt, vet du om någon guide som är grundlig på nätet, Youtube klipp eller liknande?
     
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Spel vet jag inget om

    Men jag använder drive, gmail, photo, OneNote, outlook, youtube osv och synkar allt både till android och iOS

    Den biten tror jag knappast du kommer finns problematisk. Googles appar är riktigt bra även på iPhone.
     
    Kristy gillar detta.
  3. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Jag gick ifrån PC härom veckan och skaffade mig en iPad Pro, jag använder många av Googles appar på iPaden och det fungerar kanon!
     
  4. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Det är nog enklare att gå från en PC/Android till Mac/iPhone än tvärtom. Det vet jag av erfarenhet, har kalender som jag tycker funkar bra med iCloud, Photostream, iMessage etc.

    Idag kör jag dock PC, Android och iPhone. Mac och ekosystemet fungerar "it just works" men så fort du ska göra något annat så blir det genast lite krångligare.

    Mac kan lagga, ibland blir man frustrerad och vet inte hur man kommer ur det... som van Windows användare så vet man att man ska göra men i Mac så blev jag oftast sittande för att stirra på cirkeln. Det här kan som sagt bero på okunnighet men eftersom du är på väg åt samma håll så ville jag bara nämna det.

    Utöver så hatar jag alla animeringar när man öppnar och stänger appar, tycker det är en onödig fördröjning.

    Hade som sagt en Macbook Pro med vanlig hdd, det är säkert mycket bättre nu. Det jag älskade mest med Macbooken var som sagt trackpaden, tycker fortfarande att det inte finns något som funkar lika bra på PC sidan med multitouch utan input lag. Men du ska ju köra en stationär så då kvittar det nog.

    Spel och Mac går inte riktigt ihop, dvs om du inte tänker lägga ut 30k på en dator men ändå begränsas med att du inte kan spela alla spel eftersom de inte finns portade.
     
    Kristy gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du gillar att spela får du väldigt lite grafikprestanda för pengarna. Det bästa grafikkortet som finns tillgängligt för iMac 27" är Radeon Pro 580X, som du förvisso kan uppgradera till ett Vega 48 för 5000 extra kronor, men det är fortfarande rätt svagt, speciellt om du vill spela i full upplösning/5K.

    Du kan iofs ansluta en sekundär skärm med lägre upplösning och 120+ Hz för spelen. Det är mycket roligare att spela med 120hz+ uppdateringsfrekvens än 60Hz.

    Om budgeten är 30 000 kronor kan du säkert bygga något baserat på en 12-kärnig "Ryzen 3900X" och "RTX 2080 Super" och komma billigare undan.
     
    Last edited: 12 aug 2019
    Kristy gillar detta.
  6. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 088
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @wmb@wmb och @joström@joström
    Och ni känner inte att man skulle få ut mer "smidighet" om man verkligen bytte till det som är mer Mac os specifikt?
    vad jag menar är jag gillar verkligen alla googles tjänster men jag vill gärna undvika att jag ett år senare får höra från någon som har stor erfarenhet "jo men du utnyttjar ju inte mac fullt ut när du fortfarande kör google" typ.. :o

    men intressant att höra någon som "bytt" precis" tack för svaret!

    @kajsthlm18@kajsthlm18
    När du säger laggar jämför du då två likvärdiga maskiner pc och mac?
    Om den har animeringar så håller jag med helt! men det är förhoppningsvis inte en stor grej.

    Angående spel och mac så vet jag att det "var så" för +10 år sedan, det jag hört idag att det finns mycket färre titlar till mac men att funktionen är mycket bättre? hoppas att det är så, om det inte är det kan nog detta vara en deal breaker!
    Men det är ju en sak man kan kolla i förväg ganska enkelt.

    @bernard@bernard
    hmm ok, ja spalar mycket men jag är väldigt casual, både i spelen och vad jag förväntar mig i prestanda.
    Måste jag välja så väljer jag lägre upplösning till förmån för framrate.
    Jag skulle inte vilja lägga 30k på en ny dator, troligen lägger jag inte det när denna pc byts om det blir en ny pc, då talar vi kanske max 20k inkl skärm.
    Extrem hög upplösning är jag initialt inte ute efter, men så har jag inte kollat på varken 4 eller 5k ännu...

    Kanske måste åka till Apple Store i Täby och kolla.
     
    kajsthlm18 gillar detta.
  7. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Tycker om att jobba från min Mac men tyvärr så upplever jag då pch då att Safari kraschar.
    Tillexempel om jag har två sidor öppna i split-screen och Youtube/spotify uppe i full screen. Vill jag ändra musik så sveper jag med tre fingrar mellan, till Spotify/youtube så kraschar oftast Safari, extremt irriterande. Sen upplevs Macen ganska långsam ibland. Ibland gillar jag PC mer ibland Mac.
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har varit mac-användare i 11 år och har nog aldrig varit med om att Safari kraschar. En av de största fördelarna med macOS är just stabilitet och hur bra det fungerar ihop med iPhone (iMessage, telefonsamtal, handover mellan appar, fildelning, internetdelning med mera). Sedan SSD blev standard har jag aldrig upplevt mina macar som sega. Jag sålde nyligen en 7 år gammal Macbook Pro 15" med SSD som gick som tåget. Kan verkligen rekommendera det utan reservationer.

    Gillar du att spela kan du ju alltid dualboota Windows, men som tidigare skrivits i tråden är hårdvarumöjligheterna mer begränsade på mac-sidan, du kommer få mindre prestanda per krona. Men det går absolut att spela på macar med dedicerad grafik, särskilt om du inte måste ha de värsta inställningarna.
     
    R3b0rn och Kristy gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    [​IMG]
    Windows har fått tätare integration vad gäller notiserna, så Pushbullet behövs tekniskt sett inte längre, men däremot behöver man ju fortfarande installera en app i telefonen som har admin-behörighet: How to mirror Android notifications on Windows 10 PC - 9to5Google

    Samtal finns däremot inte ännu, men jag skulle tro att det är nästa steg.
     
    kajsthlm18 och Kristy gillar detta.
  10. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Varför inte skaffa en Hackintosh är en väldigt bra kompromiss.

    Om du spelar så rekommendera jag inte mac pga dålig grafikkort samt många spel finns inte till mac!

    Men för allt annat rekommenderar jag OS X

    Jag själv valde hackintosh som lösning
     
  11. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag använder inte min MacBook, eller något dator, alls knappt.

    För mig är det viktigt att hålla alla dörrar öppna och därför passar Googles appar perfekt. Dom går att applicera på vad jag än köper för enhet
     
    MultiMan, katho, Kristy och 1 annan gillar detta.
  12. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Jo eller jag syftade mer på att en dator kommer eventuellt att lagga och hänga jämfört med kanske iOS. Det finns myter att Mac bara flyter på utan problem jämfört med PC, Mac:en behöver underhållas mer eller mindre på samma sätt som Windows för att det ska fungera felfritt. Som van Windows användare vet jag oftast vad jag ska göra för undvika eller åtgärda det men på Mac var det inte lika enkelt. Men som sagt det är bara för att jag var/är mer insatt i Windows.

    Samma kille som du själv länkade la ju ut den här videon också:


    View: https://www.youtube.com/watch?v=947op8yKJRY
     
    Kristy och Salvion gillar detta.
  13. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag ska börja plugga nu om någon vecka och bestämde mig när jag hade blivit antagen att gå över helt på Apples ecosystem.

    Så jag har en iPhone XS Max, Apple Watch 4, MacBook Pro 15”, iPad Pro 11 samt en Apple TV 4K.

    Måste säga att integrationen av helheten är oslagbar på alla fronter. Det har däremot gjort att jag tagit ansträngningen för att gå ifrån alla Google tjänster så långt det går (Notes istället för Keep, iCloud 2TB istället för Drive/Photos, Safari istället för Chrome etc.)

    Går man helhjärtat in i det så får man ut mer av ecosystemet.
    Och nya iPadOS samt iOS och MacOS slipar lite extra på typ allt.

    Finns så mycket som jag är så grymt imponerad av. (Kopplingen mellan iPhone och MacBook, Låsa upp macbooken med klockan, använda tangentbordet på alla enheter mot Apple tvn, att allt som finns på en device finns på resterande direkt, att kunna dela extremt mycket med andra i familjen etc.)

    däremot till spel har jag en spel PC för Mac ligger efter extremt på den fronten...
     
    Last edited: 13 aug 2019
    cobben och Droid96 gillar detta.
  14. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Det är ju väldigt tvärtemot att allt bara ska funka.
    Även om man väljer rätt hårdvara och för igång det fint finns det ju inga garantier för att nästa uppdatering inte sabbar något.


    Google och Apple saker är inga problem, det stora problemet här är spelen.

    WoW och WoT är nog inga större problem om du kan sänka grafiken lite, men Division 2 och andra tyngre titlar kommer bli rejält dyrt och förmodligen inte max grafik ändå.

    Förmodligen är det mer kostnadseffektivt att köpa en mac mini och en speldator än att ta en imac/mbp med bästa grafikkortet om du verkligen vill köra MacOS.
     
    Kristy gillar detta.
  15. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Sant men om man väljer sk Vanilla installation så har du inte dessa problem! För då blir din Pc i princip en native Mac där du kan uppdatera hur Du vill! Jag gick från High Sierra till mojave utan problem likaså alla mojave uppdatering funkade helt utan problem att uppdatera!
     
  16. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Nu är jag ingen Mac användare och har rätt lite erfarenhet av MacOS, jag skaffade mig en iPad pro främst av ipadOS som kommer nu med iOS 13.
    Om du ska skaffa dig en iPad så kanske du kan ha kvar din PC och spela på ibland.
     
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Funkar iCloud/iMessage?
     
  18. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jo för att Linus inte gillar "HACINTOSH", suger. Om jag kan få samma som nu under 1000€ så varför inte? För att det inte går att uppdatera utan att systemet kraschar. Dessutom svårt att veta vilka moderkort som är eller funkar som "HACINTOSH"
     
  19. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 088
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @bernard@bernard
    Jo jag har sett det där men inte testat det, mest för att Pushbullet fungerat.
    Dock har just ovan program strulat nu när jag använder min backuptelefon när ordinarie är på service så det blir en prick i protokollet för PB.
    När jag kollade på just integreringen med android i windows så uppfattade jag det som att man var tvungen att använda androids basic sms program och inte textra som jag använde, kan vara jag som uppfattade det fel dock.

    @Hunter78@Hunter78
    Jag vet nästan inte vad en hackintosh är mer än att man bygger en mack på egen hand till en billigare peng...tror jag.
    Detta är inte aktuellt då jag byggt massor av mina egna pc och har ledsnat, den senaste byggde Inet för några hundralappar och det var klart värt pengarna då jag gärna betalar den summan för bekvämlighet och kanske mest att det är garanti och dom fixar allt.
    Men bra tips ändå att ha i åtanke :)

    @R3b0rn@R3b0rn
    Jisses det måste kostat en sjuk summa för allt detta :eek:
    Roligt att det funkar och precis detta undrar jag, hur mycket skillnad det är att fortfarande köra googles alla tjänster kontra att flytta över, intressant!

    @Json_81@Json_81
    Aha det där med spelen ger mig mer kött på bena, intressant tack!
     
    R3b0rn, bernard och Kristy gillar detta.
  20. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Intressant tråd. Jag har hoppat mellan Android och ios fram och tillbaka flera gånger men kör nu sedan några år Android och just nu pixel 3.
    Men ibland blir man sugen på att gå tillbaka till ecosystemet.
    Frun och övriga i familjen kör ios så jag saknar mest imessage och att kunna styra apple tv lite mer. Men jag sålde faktiskt våran imac retina rätt nyligen för att vi var ganska besvikna på den. Köpte tyvärr inte med ssd då säljarn menade på att det inte behövs och att det är bättre att prioritera utrymme om man ska ha den till att spara bilder och så.
    Men den kändes seg redan från dag 1. Så var du än gör. Köp med ssd. Men det har du väl redan förstått.
    Men min fråga riktar sig mer mot ios/Android.
    Hur mycket grejar du med din telefon?
    Laddar du ner filer och ändrar mycket i operativet? Alltså med custom launcher osv?
    För det hade jag nog saknat vid byte till ios?
    Sen tror jag att Apples enheter funkar bäst och pratar bäst med varandra om du går över helhjärtat till Apples utbud. Gmail kan du ju självklart behålla men övriga tjänster såsom icloud, bilder, safari osv.