Diskussion: OnePlus satsar på Smart-TV med fem års uppdateringar

Diskussion i 'Android TV' startad av bernard, 17 sept 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    OnePlus har lite oväntat gett sig in i TV-branschen: OnePlus kommer släppa smart-TV - Swedroid

    I motsats till Android så lämnar Android TV rätt lite utrymme för tillverkarna att göra så mycket med operativsystemet. Ett "Oxygen OS" för Android TV vore nog inte möjligt då tillverkarna inte får ändra på hur gränssnittet ser ut eller fungerar.

    Nvidia har dock lyckats mycket bra med sin Android TV-satsning och regelbundna uppdateringar samt "bundlade" tjänster som "Geforce Now". Kan OnePlus leverera något liknande i en TV-apparat vore det kanske en intressant produkt?


    Eller har OnePlus drabbats av hybris? Vore det klokare att inleda med produkter som ligger närmare tillhands, som surfplattor och smartklockor?
     
    Last edited: 17 sept 2018
    Droid82, Spode, SWEUP och 3 andra gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    TV-tillverkarna behöver dock en spark i baken. I alla fall de som satsat på Android TV.

    I princip alla Android TV-apparater på marknaden sedan 2015/2016 och framåt kör följande chipp från Mediatek, som erbjuder minst sagt undermålig prestanda med 1-2GB RAM samt 4x1GHz (Cortex A53): MediaTek MT5596 Digital TV | MediaTek. Chippet är ungefär fyra gånger långsammare (single thread) än Snapdragon 835.


    En uppföljare till chippet ovan är dock på väg (oklart när första TV:n med chippet dyker upp - inget bekräftat ännu), men i jämförelse med vad Qualcomm, HiSilicon eller Samsung erbjuder är det fortfarande prestanda som ligger flera år bakåt i tiden med undantag för den högre uppdateringsfrekvensen: MT5598: Premium SmartTV SoC for fast-120Hz, HDR displays


    Det är dock inte så enkelt att välja SoC hur som helst för en TV-tillverkare eftersom plattformen skall ha stöd för en rad TV-specifika funktioner/vara modulär på ett sätt som passar TV. Har OnePlus lyckats knäcka den nöten och kan dra nytta av Qualcomms chipp kommer prestandan att vara på en annan nivå.
     
    Last edited: 17 sept 2018
    M203, Droid82, Vispen74 och 3 andra gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  4. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Tjoho, en 55-65 tums 4K OLED med både HDMI och Displayport samt utan onödig turner skulle sitta fint.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    OnePlus har nu BT-certifierat ett antal TV-apparater som mäter 43", 55", 65" och 75": OnePlus TV will be a 'unique' Android TV – whatever that means | TechRadar

    Fokus ligger säkert på användarupplevelsen, men jag undrar om det här verkligen är ett så smart drag. TV-marknaden är rätt konkurrensutsatt som det är. Å andra sidan kanske de hittar en ännu inte fylld nisch, precis som med telefonerna.

    LG och Samsungs TV-apparater är inte så sega längre. Android TV-apparaterna är det däremot sämre ställt med, och där skulle ju SD855 göra under om man kunde lösa problemet med de krav TV stället på avkodning osv. Även det senaste chippet från Mediatek, som används i Sonys och Philips mest påkostade apparater, har rätt klena specifikationer: MT5598: Premium SmartTV SoC for fast-120Hz, HDR displays

    Antar att de precis som med telefonerna inte kommer sikta på att främst konkurrera på hemmaplan/Kina, utan siktar på Indien, EU och kanske USA.


    Ett annat problem med Android TV är att tillverkarna har rätt små möjligheter att göra så mycket med UI:t, då riktlinjerna är strikta, men det står dem däremot fritt att utöka funktionaliteten, och där kan ju OnePlus så klart hitta på saker utöver att leverera bra prestanda och flyt.
     
    Last edited: 10 aug 2019
    egon31, Spode, Bakken och 2 andra gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 11 aug 2019
    egon31, Spode och Bakken gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  8. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Vad händer efter 5 år då? Den blir utan uppdateringar bara men fungerar i övrigt som vanligt? :)

    TV apparater kanske blir som mobiler snart och skall bytas ut var 5e år minst. Jag har haft min TV sen 2008 men är ju ingen smart-Tv på något sätt så inget behov av uppdateringar.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    TV:n blir ju inte oanvändbar, men däremot får man för smart TV-delen förr eller senare gå över till en mediabox antar jag.

    Men får man stöd i fem år håller den antagligen några år till innan sådant som Play Store osv slutar fungera. Alternativt att man installerar en custom ROM, beroende på hur stödet från communityn blir.

    Jag tror att OnePlus haft större framgång med en utmanare till Shield TV I stället. Smäll in Snapdragon 855+, 8GB RAM och ös in funktioner för cineasterna.

    Bara logistiken för TV måste ju vara en enorm utmaning i sig. Dvs i jämförelse med telefoner.

    Frågan är också hur många/om någon som väljer TV uteslutande för smart TV-delen.
    De som dessutom väljer TV efter det kommer nog ändå inte välja Android TV eftersom Samsung och LG har större utbud av native-appar för lokala strömningstjänster. I alla fall i Europa.
     
    Last edited: 14 aug 2019
    iterva och msandstedt gillar detta.
  10. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Jag håller med att de borde nog satsat på en shield utmanare istället.
    Mediabox med One plus märket,hade nog blivit succé.
     
  11. NoWLB

    NoWLB Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    IPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    IPhone 13 pro
    Blir samma "låga" priser med premiumkvalitet så blir det självklart en 75 tums i rummet här!
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag börjar bli lite orolig: The OnePlus TV will be announced in September

    Har svårt att se varför TV:n skall utgöra dels smarthubben för det smarta hemmet, men också fungera som "daily smart social hub". Själv styr jag det mesta från antingen hallen eller köket, och då är det givetvis Google Home eller Nest Hub som gäller. TV:n är förmodligen det sista jag regelbundet skulle använda för att kontrollera något som har med Trådfri, Hue eller dylikt att göra. Enda gången Google Assistant används på TV:n är främst för att hitta material av olika slag, och möjligen för att justera belysningen i rummet, men längre än så är det nog få som använder det (?).

    Jag tycker inte heller att det är bekvämt att konsumera annat än video och TV-spel på TV. Allt annat använder jag platta, smartphone eller dator till.

    Det påminner mig mer om hur det lät tidigt 2000-tal med visionen om TV:n som en smart centralenhet i hemmet, men de senaste årens utveckling har väl visat att det är helt passé, eller har jag fel på den punkten?

    Nu skall man inte döma en produkt på förhand, men det är svårt att se hur detta skall lyckas om visionen är den Lau ger uttryck för ovan. Från mitt perspektiv låter det som en rätt otidsenlig idé.
     
    Last edited: 20 aug 2019
  13. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Håller med om att det vore smartare att lansera en mediespelare istället, en riktig utmanare till Apple - TV som skulle ge Android-Tv ett lyft och göra det intressantare att utveckla appar dit.
     
    drewN gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, dels det, eller en Oxygen OS-platta med SD855 (finns bara S6 med SD855 på marknaden i dagsläget).

    Bara logistiken för TV måste bli en utmaning i sig, och att försöka få människor att byta till en ny TV främst för smart-funktionaliteten måste vara ännu besvärligare.

    OnePlus har ju inte heller några butiker, och en TV är inget man kanske gärna köper och sedan skickar tillbaka. Det är lite smidigare att utnyttja ångerrätten för en telefon, vilket gör en mer benägen att chansa.
     
    drewN gillar detta.
  15. Xdroid

    Xdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    514
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Flip 5
    Telefon 2:
    Samsung Note 10+
    Verkar ju komma i fler storlekar än 55", spännande, hoppas priset blir tilltalande då blir det nog ett köp då jag "behöver" en ny TV
     
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du har faktiskt lite fel där det finns olika avtalsvillkor för Android TV, som ger tillverkarna olika hög befogenhet och ändra, det är ju därför typ ComHem Android TV boxar, Canal Digital är så olik Android TV med helt egna gränssnitt, däremot förlorar de också andra typer av fördelar genom höja sina rättigheter modifiera gränssnittet.

    Allt handlar om vilket avtal det ingår, det bästa avtalet enligt mig begränsa rätten till modifikation av hemskärmen och få alla andra fördelar. Men allt beror ju helt och hållet på vilket mål man har med TV.

    OnePlus släpper ju TV mer som en Hub enhet snarare än en TV, därmed kan rättigheter att höja modifikationen vara bättre i enlighet med planen, men i mina ögon blir den mindre värd som TV, då så mycket andra rättigheter försvinner.

    Men är man en hardcore OnePlus fan och vill ha TV som en Hub så är de nog en produkt som kommer vara prima.


    Till exempel höja befogenheten till modifikation av Android TV i högre utsträckning gör att alla app utvecklare för Android TV måste göra en specifik godkände för den enheten, vilket lär antagligen leda till kraftigt mycket färre appar som fungera för den enheten.

    Medans avtalet om sänkt befogenheter till modifikation så kan app tillverkare släppa den så den är godkänt för samtliga Android TV som har just mindre modifikation så det ser ut som Android TV utan behöva specialanpassa till den enheten, men app tillverkarna kan också i samma veva här blockera vissa enheter om så önskas.
     
    bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Börjar gå lite inflation i hajpen nu, haha. En fjärrapp är väl kanske inte så omvälvande, speciellt inte som Google redan erbjuder en för Android TV. Nu är i och för sig Googles app rätt usel, så det finns utrymme för förbättringar :)


    View: https://twitter.com/PeteLau/status/1173639702487937025?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1173639702487937025&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.androidauthority.com%2Foneplus-tv-launch-date-1030255%2F


    Ett litet problem med att bygga hajp för en release som primärt sker i Indien är att luften kan gå ur lite om det dröjer länge innan TV:n hittar vidare till fler regioner.
     
  18. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Själv önskar jag att samtliga Android TV fick inbyggda mikrofoner så det blir lite som en Google Home, så jävla drygt när fjärrkontrollen ligger långt borta och man vill höja sänka volymen eller liknade vore så mycket simplare bara kunna tala med TV för utföra kommandon utan behöva hämta fjärren för trycka på knappen.


    Viktigt av allt är att tillverkarna som släpper TV utan Live Channel app bygger helt egna bygger in EPG i sina TV appar, på det sättet skulle man kunna kontrollera TV Input och byta TV kanaler med hjälp av Assistans också då assistans har nativ support, och appar som har Live Kanaler i sig så som typ Dplay och liknade införde EPG i sina appar också, eller släpper en Dplay Assistans app med EPG, men också för kunna hantera Live TV data i Assistans söken.

    Låt sig om man säger Jönsson Ligan och den råka gå på typ TV4 för stunden så skulle resultatet kunna visas att den finns tillgänglig på TV4 Play etc också, samt gå över till TV4 automatiskt.

    Philio har redan infört det på sin Amerikanska tjänst och många andra europiska operatörer har gjort liksom franska
    myCANAL, och många andra operatörer medans det är helt dött i Sverige.
     
    Last edited: 17 sept 2019
    bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    OnePlus TV leak suggests Rs 1,49,990 ($2100) price tag - Gizchina.com

    Förbluffande. Det verkar som att OnePlus 55" QLED kommer att ha ett introduktionspris om motsvarande USD 2100 i Indien. Ett häpnadsväckande högt pris med tanke på regionen.

    I indien innebär övre medelklass en lön på runt ~USD 1400/mån, och till dessa hör endast 3% av befolkningen i dagsläget, enligt Economist. I jämförelse med vad som innebär medelklass i Kina är avståndet mycket stort.

    Visst får man ge TV:n en chans och invänta presentationen, men ju mer vad tiden lider, desto mer förvånande framstår satsningen som.

    Jag hoppas att de inte tar sig vatten över huvudet och att detta inte påverkar telefonerna på något vis.
     
    Last edited: 18 sept 2019
  20. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Nu kan det ju vara så att TV kostar kanske extremt mycket tillverka också.
    För nämligen säger ju inte att 55" med QLED säger ju inte direkt mycket vad TV kan tänkas vara kostnad värde, allt kommer ju handla om vad för annan hårdvara det finns i TV.

    För det är ju inga problem få 55" QLED i Sverige för runt 10.000 och lägre tomt, men du kan också köpa 55" och QLED för över 15.000 också, allt kommer ju som sagt handla om vad de trycker in för annat i TV.

    Fören specifikationen för samtliga TV är ute så är de svårt säga, är det riktiga bra högtalaresystem till dem så är de ju säkert 5-6.000 bara i ljudet på TV lika gärna.

    Hur mycket ram trycker det in, vad för typ av CPUer trycker det in och så vidare.

    Skulle jag räkna med priset på min TV + Sony 7.1.2ch HT-ST5000 soundbar med trådlös subwoofer - Högtalare som man köpte till utöver så passerar man lätt över $2100.

    Ljudet kvalitet på TV är oftast den som drar upp mest i pris på TV.