Diskussion: YouTube Music & YouTube Premium i Sverige

Diskussion i 'Strömningstjänster' startad av Swedroid, 18 jun 2018.

  1. Themaster_82

    Themaster_82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    486
    Mottagna gillanden:
    472
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus
    Jag kör på vidare på Premium family
    Skönt att flera kan slippa reklam speciellt grabben på sin padda
     
    Droid82 och bernard gillar detta.
  2. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Jag kör vidare på YT Music. Tycker jag får bättre låtar anpassad för mig via "Din musik" samt att slippa reklam i Youtube är väldigt skönt.

    Det negativa är att sambons Android-telefon inte kan spela musik direkt från YT Music appen. Samt att Apple Carplay inte stödjer YT Music än, men det går fint att spela via blåtand.
     
    Droid82 och bernard gillar detta.
  3. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 203
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Sådär ja, från version 6.1 av Googles clock app så kan man numera utöver Spotify välja YouTube music som alarm.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.deskclock

    YouTube music fungerar även sen några dagar tillbaka med Android Auto.
    Det tog lite tid men nu börjar det ordna upp sig.

    Enda jag saknar nu är att flytta musiken mellan olika Google home enheter.
    Med Spotify kunde man lyssna i ett rum, sedan säga till en annan Google home i ett annat rum "spela musik" då stannade musiken i första rummet och fortsatte där den var i andra rummet.
    Med YouTube music så fortsätter musiken i första rummet och helt ny random musik börjar spelas i andra rummet.
    Är det så för er andra med?
     
    Droid82 och Avarell_Dalton gillar detta.
  4. Droid82

    Droid82 Guest

    Nu kör vi Youtube Music stället för Google Play Music, jag tycker att appen blir bättre och bättre, så även musikförslagen. Och Youtube utan reklam är värt mycket för oss. :)
     
    katho och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Förstår bara inte varför det fortfarande skall ta sådan tid att erbjuda en egen lösning för migrering av spellistor mellan tjänsterna, sigh.


    Jag har hoppat lite fram och tillbaka mellan free/premium, men nu är jag nog fast som permanent abonnent då YT-reklamen som vi varit inne på tidigare i tråden verkar ha tilltagit i intensitet.
     
    Last edited: 7 apr 2019
    katho och Droid82 gillar detta.
  6. Droid82

    Droid82 Guest

    Ja reklamen har verkligen tilltagit i intensitet, jag hade nog näst intill slutat använda youtube om vi inte hade youtube premium.
     
    keyser och bernard gillar detta.
  7. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Hur upplever ni ljudkvaliteten nu för tiden? Känslan förut var att det skiljde vansinnigt mellan låtarna
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag tycker att Youtube Music-appen fortfarande fungerar alldeles för dåligt. Det är ofta musikuppspelningen bara försvinner, appen självdör utan synbar förklaring mitt under uppspelning och man måste starta den på nytt. Händer aldrig med Google Play Music. Ibland så är det problem att spela upp låtar, den tror att låtar inte finns offline fast att jag vet att spellistan finns sparad offline. Har man då valt "Wifi only"-läget så kommer ett felmeddelande upp och uppspelningen avbryts, vilket gör att jag tvingas godkänna mobildata för att vara säker på att uppspelningen fortsätter utan problem. Jag kommer alltså förlora mobildata då och då, trots att låten helt säkert är sparad offline. Sen en annan sak är att en låt som finns offline i en spellista, kommer ändå inte spelas från offline-läget om jag skulle råka spela samma låt i en annan spellista som inte är sparad offline - den verkar inte fatta att låten finns lokalt på enheten, fast på en annan plats. Iaf senast jag prövade var det så.

    Det finns fortfarande såna här små irriterande moment i mitt tycke. Jag fortsätter använda GPM för närvarande, ser ingen anledning att "migrera" den närmaste tiden. Hoppas GPM inte läggs ner. Har ni andra liknande problem som dessa?
     
    bernard gillar detta.
  9. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag har inte haft problem med att appen självdör eller att uppspelningen avbryts. Jag dubbelkollade nu om jag kunde återskapa de offline-problem du har men det enda jag märkte var att offline-låtar som ligger offline i till exempel ett album inte spelas upp offline i en spellista som inte ligger offline, personligen spelar jag aldrig upp album eller spellistor som inte ligger offline och förväntar mig att någon låt där ska spelas upp offline för att någon enstaka låt ligger offline i någon annan spellista eller album om jag är utan wifi så det blir aldrig ett problem för mig, jag går alltid in på "nedladdningar" och spelar upp därifrån när jag vill köra offline. Resten av de problem du har fungerar bra för mig, utan wifi så spelar den upp offline-album och offline-spellistor utan problem. Vad har du för telefon och rom? Har du testat att avinstallera, rensa cachen, starta om telefonen och installera den igen osv? Jag förstår verkligen att du är missnöjd när du har problem med att appen självdör och att uppspelningen avbryts, det låter som riktiga dealbrakers.
     
    Last edited by a moderator: 8 apr 2019
    katho gillar detta.
  10. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Nähä nu ger jag upp GPM och återgår till Spotify. Jag har gett det 10 månader nu och det är för jäkla tråkigt att GPM ligger så långt efter på så många saker.... Hoppades det skulle hända mer under den här tiden men icke. En sak som hänt är att jag och flera andra användare här på forumet blev av med Browse Stations under en ganska lång tid utan att Google Support kunde fixa det (dock är det extremt fattigt utbud där jämfört med Spotify).

    Lyssnar mycket på musik men kollar desto mindre på Youtube så den stora fördelen med att slippa reklamen på Youtube väger inte lika tungt och det blir för dyrt att köra både och.

    Tråkigt, jag ville verkligen att det skulle bli bra, gillar Google för övrigt :(
     
    Exxpert och bernard gillar detta.
  11. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag förstår, tråkigt. Förutom reklamfritt youtube och till viss del youtube originals så gillar jag youtubes utbud av olika livekonserter som vi ibland sätter på i bakgrunden på teven osv, det skulle jag sakna om jag återgick till Spotify. Jag tycker även att sökfunktionen föreslår musik som passar mig bättre på youtube music än vad den gör på Spotify, men visst har Spotify en hel del fördelar också, det är ju individuellt vad man upplever vara de viktigaste faktorerna så det är säkert helt rätt beslut för dig. :)
     
    milky81, katho och bernard gillar detta.
  12. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jao... de saker jag personligen saknat mest från Spotify jämfört med GPM:
    - Sortera spellistor efter exempelvis tillagt datum, låtar, artist osv
    - Discover Weekly - har hittat många bra nya låtar och artister där jag aldrig hört innan även om det är en del skräp som dyker upp där :)
    - Enorma mängder spellistor efter mood / genre / toplistor per land osv där man alltid kan hitta något att lyssna på
    - Smidig synk mellan enheter, byta uppspelningsplats från mobil -> dator -> högtalare i köket -> mobil igen osv.
    - Bra överskådlig vy på spelllistor och allmän browsing
    - När du går in på en artist får du smidig bra översikt, kan lätt bläddra runt bland album, hitta "liknande artister" med mera, information om artisten
     
    Last edited: 25 apr 2019
    bernard gillar detta.
  13. Droid82

    Droid82 Guest

    (Edit: När jag skrev inlägget så jämförde jag Youtube Music och Spotify och missade helt att du jämförde med Google Play Music. o_O Jag låter inlägget stå kvar ändå då det kanske är intressant för någon annan.)

    Det var en del faktorer att fundera kring där. :)

    Om vi tex tar den om att gå in på en artist så tycker jag att det är lätt att gå in på en artist och bläddra bland albumen och hitta liknande artister med hjälp av Youtube musics förslag på liknande artister osv. Det står även information om artisterna när jag snabbkollade några jag gillar nu. Album, singlar, spellistor artisterna är med i, topplista på låtar, artistförslag på andra artister man kanske gillar, videoförslagen, artistradion, den omedelbara blandaknappen osv, jag gillar Youtube Music bättre än Spotify vad gäller detta. Men vilket UI man föredrar är som ofta märks på diskussioner här på swedroid en väldigt individuell sak, och ofta handlar det ju om vilket UI man först vant sig med. När hjärnans invanda mönster sedan krockar med någonting annorlunda så brukar frustration uppstå. :)

    Vad gäller "discover weekly" som jag själv använde jättemycket så tycker jag att "din mix" funkar bra som ersättare.

    Jag gillar utbudet av spellistor på Youtube Music men det lär väl också vara otroligt individuellt, och jag håller med om att man med Youtube Music får använda sökmotorn mer än vad man klickar sig fram via kategorier osv, men jag antar att det litegrann är googles grej att förlita sig på sökmotorn.

    Vad gäller synkningen så har du säkert rätt, jag kör bara från mobilen eller android tv själv så har ingen egen erfarenhet av något annat. Jag vet inte hur det funkar när man kör Youtube Music via browsern på sin dator? Jag ska nog testa det framöver bara för nyfikenhetens skull.

    Ja vad gäller sorteringen i spellistor så har Youtube Music bara "nyaste först", "nyaste sist" eller "manuell" så där är Spotify helt klart vassare!
     
    Last edited by a moderator: 26 apr 2019
    milky81 gillar detta.
  14. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ja det är väl lika bra att ha kvar inlägget, bra info :)

    Hmm bara för det var jag tvungen att kika på YTM, har ju kvar mitt abonnemang till 2a maj. Jag kan inte se att man kan sortera spellistorna i mobilen alls däremot går det bra i webbläsare på datorn. Samma för GPM. Använder mobilen mest för att spela upp musik. Kanske missat något? Ibland är man lite blind...

    Om du har casting-funktion på enheten du vill spela upp på går det ju fint att byta från mobil till enhet och tillbaka med GPM (och YTM med kanske?).
     
  15. Droid82

    Droid82 Guest

    Det går att sortera spellistorna i mobilappen genom att trycka på den lilla redigeringspennan, sedan kan du välja "manuell", "nyaste först" eller "nyaste sist". :)
     
    milky81 och bernard gillar detta.
  16. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Aha tackar. Verkar gå att göra i mobilen men inte i webbläsaren.

    Vad gäller GPM går det inte i mobilen bara på webbläsaren. Så där är det tvärtom :D

    Så YTM verkar de jobba lite mer på än GPM men än så länge passar den inte mig tyvärr. Skulle dessutom behöva få in alla spellistor dit också.
     
  17. Droid82

    Droid82 Guest

    Om jag inte minns fel så har Google sagt att de nu satsar på Youtube Music som deras huvudsakliga tjänst.

    Apropå att föra över spellistor så har jag ingen praktisk erfarenhet av det men jag har sett att det finns några olika sätt som påstås fungera, tex denna:

    How to Transfer Playlists from Spotify to YouTube Music
     
    Dadde och milky81 gillar detta.
  18. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Ryktas ju om att Spotify kommer höja familjepriset till 169, dvs väldigt nära Youtube Premium Family.
    Svårt val, gillar Spotify bäst för musik men reklamfri YouTube är ju onekligen väldigt trevligt med.
     
    bernard gillar detta.
  19. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Testade YT Music/premium när det släpptes. Kan inte sätta fingret på vad det var men var inte riktigt nöjd med det.
    Använder idag Spotify prem family med användare som inte bor på samma adress.
    Hur stränga är YT med att alla i "familjen" ska ha samma adress i familj-abonnemang? Funderar på att testa det igen.
     
  20. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Alltså, det är så snurrigt att en del musik som finns på GPM inte finns på youtube music. Trodde i min enfald att dom delade katalog. I dag är exempelvis vissa låtar på lost frequencies sista platta på YTM spärrade med "!" men är komplett på andra tjänster såsom deras egna Google play music-app.. Förstår verkligen inte o_O
     
    N6290 och bernard gillar detta.