Övrigt: Byta Microsoftkonto.

Diskussion i 'Off Topic' startad av rickards, 15 aug 2019.

  1. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Skulle behöva lite hjälp. Kickade igång sonens nya Laptop för ett tag sedan och var då tvungen att logga in med ett Microsoftkonto vid uppstart. Han har sedan gammalt en Gmail där Google Foto syncas och jag tänkte det skulle gå att använda den mailadressen till Microsoftkontot. Men det blev ju knas, då jag visst skapade ett nytt Microsoftkonto med samma namn som hans Gmail vilket gör det mkt förvirrat. Hann dessutom köpa Minecraft för 299 kr på det Microsoftkontot. Mkt önskemål är att avsluta det Microsoftkontot, och jag har skapat ett nytt konto med ett annat namn för att lättare särskilja hans riktiga Gmail och hans Microsoftkonto till datorn. Kruxet är nu att jag hemskt gärna skulle vilja avsluta det gamla Microsoftkontot helt, men helst flytta över det köpta Minecraft till det nya kontot. Nån som vet om man kan lyckas med detta?
    Jag är nu inloggad m det nya kontot på datorn, och laddade ned Minecraft och installerade via det gamla kontot vilket fungerade. Men som sagt är önskemålet att egentligen helt ta bort det gamla kontot för att undvika förvirringen.

    Nån som sitter på en lösning? :)
     
  2. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Jag svarar mig själv då jag kan ha hittat en lösning. Ska tydligen gå att byta mailadress på det gamla kontot på detta sett : https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026162

    Ska sätta mig i lugn och ro ikväll och se om jag får ordning på det.
     
  3. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Besvarar mig själv igen om nån skulle stöta på samma fundering. Visade sig att det gick att lägga till en ny mail, göra den primär och sen ta bort den gamla som användarnamn. Dock hade jag ju redan skapat ett nytt konto m den hotmailadress jag ville använda, så den var ej möjlig att använda. Fick lösa det genom att istället skapa en ny Outlookadress som får bli den primära Microsoft login.
     
    Last edited: 15 aug 2019
    bernard gillar detta.
  4. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Bra info och lösning på ditt problem... Kommer nog tillpass för mig framöver!
     
    bernard gillar detta.
  5. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    BTW ... kanske någon kan hjälpa mig med närliggande problem... Eller om det går att lösa enligt ovan.

    Problemet är att jag lyckats satt in pengar på fel microsoft konto (för att köpa x-box spel) ... går det att få över dem till sonens "huvudkonto" för sitt X-box?
     
  6. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Den kan nog bli lite knepigare. Går nog inte att lösa som jag gjorde iallafall, då man inte kunde lägga till ett befintligt konto till ett annat. Var tvungen att skapa ett nytt. Jag hade inga pengar eller nåt köpt på hotmailadressen jag skapat, så den kasserade jag helt enkelt och avslutade.