Zero e scooter / elsparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av ludde28, 16 apr 2019.

  1. Necronomic

    Necronomic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2014
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Inte en enda repa på varken displayen eller volt-mätaren efter att skyddsplasten tagits bort.
     
  2. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Hade aldrig något skydd över displayen när den levererades.
     
    ludde28 gillar detta.
  3. Grei

    Grei Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    5
    Hej alla
    Stor cred till ert engagemang, detaljer och bilder här i tråden!! :)<3
    Tack vare er har jag beställt en zero 9 från ezride utan att ens provköra eller se den. Tänkte pendla till jobbet 2mil t.o.r istället för motorcykel som jag kör idag.
     
    bernard och ludde28 gillar detta.
  4. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    snabbfixat bärhandtag till zero9 (men funkar även till andra modeller) 20190816_123629-01.jpg
    ett 2,5cm brett hålband
    ett styvt 5mm tjockt rör som är lika långt som handtaget (i mitt fall 10,5cm, körde med 2st rör, man ser att handtaget är tjockare)
    krympslang i en färg som du vill att handtaget ska vara.
    mätt eget bärhandtag (jag körde 10,5cm brett o 7 cm högt, 9,3cm brett vid fästet)
    tejpa fast det styva röret (eller nåt annat som förhindrat att bandet sviktar när man håller i den) på bandets undersida.
    Kör på krympslang - dels kommer den att hålla röret på plats, dels blir handtaget svart (eller annan färg om du köper ex rött krympsslang)
    Det ena hålet måste borras upp med 9mm borr då bulten är grövre på ena sidan.
    klart.

    edit:
    närstudie på de två styva stänger som förhidrar att handtaget sviktar på mitten.
    Stängernas uppgift är att ta kraft och måste vara på undersidan av handtaget. (funkar även med ex MDF, bara det är på undersidan och inte bryts / eller sviktar lätt)
    IMG_20190816_134204.jpg
     
    Last edited: 16 aug 2019
    bernard och Necronomic gillar detta.
  5. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Kollade idag och det satt faktiskt skyddsplast på, så repor är på skyddsplastet. Skäms lite för att inte ha upptäckt det tidigare.
     
    Necronomic gillar detta.
  6. Necronomic

    Necronomic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2014
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    På tal om repor som jag hatar så hade jag kolfiberfilm över hemma. Skyddar väl lite grann hoppas jag, samtidigt som det ser bättre ut på köpet :)

    upload_2019-8-16_13-35-1.png upload_2019-8-16_13-38-13.png
     
    OfficialCritz, Dunderbobo, cinemax och 2 andra gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det såg inte alls dumt ut, och nog borde det medföra ett hyggligt skydd mot repor. Var har du köpt kolfiberfilmen?
     
  8. Necronomic

    Necronomic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2014
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    149:- på Biltema :D:D:D
    Tyckte det var ganska svårt att applicera på stänkskärmarna med dess olika böjningar trots hårtork till hjälp... Rak yta var det inga problem.
     
    bernard gillar detta.
  9. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41

    Haha tack, såg inte heller. Men när man började pilla så försvann den tunna plasten. Nu ser det bra ut igen!

    Nu ska man bara försöka klippa den vita sladden. Finns det någon diy klipp på youtube?
     
    Necronomic och bernard gillar detta.
  10. Necronomic

    Necronomic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2014
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Behöver du göra detta med din 10X? Går den inte tillräckligt fort redan? :D
     
  11. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Den går i max 25km/h just nu, hur snabbt går din?
     
  12. Necronomic

    Necronomic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2014
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    45km/h inga problem. Har du ändrat P08 inställningen till 100? Min gick också i max 25km/h vid första provturen.
     
  13. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Tack, inget jag visste om. Nu är den ändrad fast det regnar rätt mycket så jag vågar inte prova idag.
     
  14. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Edit. Inställningarna sparades ej. Den går som en raket nu! Satan vilken vind.
     
    Last edited: 17 aug 2019
    Necronomic gillar detta.
  15. Dunderbobo

    Dunderbobo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2018
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    27
    Jag är intresserad av Zero 9 eller Zero 10. Hur mycket skillnad i bromssträcka ger Zero 10 som har disc både fram och bak jämför mot 9an? Och är kraften 600 vs 1000 stor exempelvis i backar? Försökt att googla mig fram men hittar inget, så provar här :)
     
  16. FS1

    FS1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har bara 9an så kan inte svara för skillnad. Jag har dock aldrig upplevt bromsarna som en begränsning och kan inte föreställa mig hur en förare som väger omkring 85kg skulle behöva mer bromskraft. Du måste ju också ha balans. Om jag missar planeringen och kommer till ett rödljus i 30/40km/h så måste jag böja benen och luta mig bakåt för att inte falla framåt och då "panikbromsar" jag ju inte ens. Har aldrig behövt panikbromsa i hög hastighet så vet inte hur scotoern beter sig då. Jag är nöjd med bromsarna och skulle inte tänka på det som en faktor om jag köpte en ny, så länge den hade 2st skiv-/trumsbromsar.


    Tophastighet på 40km/h fulladdat, som ganska snabbt faller till knappt 35 om ej fulladdad, duger ganska bra för mig i stan. Däremot skulle jag kunna tänka mig att betala lite mer för lite mer acceleration. 9an är rapp nyladdad men jag upplever det som att den tappar efter ca 5km av aggressiv körning med en del start/stopp.

    Med det sagt blir jag nästan aldrig omkörd av annat än bil/mc i stan och lämnar de flesta bakom mig vid start efter rödljus. En lite mer sportig cyklist brukar vara lite snabbare första ca 20m, men efter 50-100 kör jag om dem. Med fulladdad 9a har jag aldrig blivit omkörd med gasen i botten. Om någon vältränad cyklist gav sig fan på det kunde de säkert köra snabbare, iaf i ca 100 meter men sen är ju scootern uppe i ca 30 (40 om laddad och inte uppför) och det blir tungt att hålla i stan som cyklist.

    Så:
    1, Bromsar inget problem
    2, Acc helt ok men man vill alltid ha mer
    3, Tophastighet borde man nog inte ha mer i stan

    Kanske att 10an tar bort funderingarna kring punkt 2 och 3. Jag vet ej.

    Har även provat 10x som hastighast. Den var kul och man (jag?) vill alltid ha mer kraft. Med den börjar det dock verkligen bli farliga hastigheter och maskinen är en tung gris jämfört med Zero 9. Efter en ganska kort tid med 9an kliar det dock lite. Om det fanns en 9a med acc från två motorer och i övrigt samma (storlek, vikt etc) så skulle det vara intressant. En 8x som magiskt tappade 10kg skulle vara intressant för mig. Dualtron Spider..? Galen prisklass när allt mer än Zero 9 egentligen är underhållning och inte alls nödvändigt i stadsmiljö.
     
    Dunderbobo gillar detta.
  17. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    IMG_20190817_212818.jpg Jag provade min 10x lite mer igår kväll och tycker den blir sjukt rolig när man kommer upp till 35-50km/h. Efter det var det nästan obehagligt men jag har bara två dagars erfarenhet av sparkcykel. Mellan 0-25km/h känns det lättkontrollerat. Bromsarna tar bra, dock är det gnisslande ljudet sjukt störigt. Hur får man bort det?

    Tar mig upp för backar utan problem med bara en motor igång (1000w)

    Får alltid spinn på hjulen med två motorer igång.

    10x väger mycket men inget jag känner av eftersom jag inte behöver bära den. Jag skulle nog rekommendera en 9a om man behöver en portabel.
     
    Last edited: 18 aug 2019
  18. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Jag hade lite"torrknarr" från Zero9 som jag trodde att det kom från bakre stötdämpare.
    Efter att jag hade monterat bärhandtag, förvärrades knarret. Trots smörjning av dämpare, försvann det inte, utan blev värre o värre. Till slut bestämde jag mig att plocka ut dämpare.
    Efter att jag har skruvat ut dämpare, visade det sig att ljudet kom inte från stötdämpare (suck), utan från den rörliga kopplingen på kickens undersida.
    Några droppar olja (mkt.) på stället och kicken är åter tyst när den fjädrar.

    se bilden.
    SAmma konstruktion är väl på Zero10.
    Razbiraem-elektrosamokat-Starway-Z9-53.jpg
     
  19. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Köpte precis en zero9 från kina för att prova skillnaden mellan 9 och 10x. Får se vilken man behåller.
     
  20. Dunderbobo

    Dunderbobo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2018
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    27
    Får man fråga vad du betalade för 9an?