Robust och säker USB-sticka?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 10 aug 2019.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag skulle vilja ha tips på en mer robust och säker USB-sticka på 64 GB. Ska agera temporär backup till en extern hårddisk. Finns det bättre och sämre stickor?

    Edit: Denna verkar intressant Corsair Flash Voyager 64GB USB 3.0

    Tror det blir den.
     
    Last edited by a moderator: 10 aug 2019
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    En sån har jag haft som plötsligt spontandog för mig, den blev varm och identifierades inte som lagring, dvs det blev en kortslutning i den. Även om det är den enda USB stickan som dött för mig så måste jag bara haft maximal otur.
     
  3. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Det lät ju inte bra, men så länge det inte sker på båda ställena samtidigt så gör det mig inget. Stickan har ju 5 års garanti också. Men man blir klart lite osäker när du skriver så.

    Varför just den? Billigare men ser inte så robust ut.

    Jag har dock inga planer på att utsätta stickan för extrema förhållanden. Bara att det känns lite tryggare om stickan tål lite. Åka i golvet kan den ju göra av misstag men det är väl allt, så inte så extremt.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 326
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja när du inte använder den, så drar du in USB delen så är den skyddad
     
  6. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Jag har bl a Corsair Flash Voyager Slider (64GB) och Corsair Flash Voyager Slider X1 (128GB) sedan ett par år tillbaka som jag nästan använder dagligen och som aldrig har strulat. Använder dom enbart för läsning dvs jag har fört över data från mina stationära datorer en gång sedan använder jag dom enbart för läsning.
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Jo, men det är ju inte speciellt skydd. Många som fungerar så men det kanske räcker för mig ändå.

    Vad menar du med enbart för läsning? Att du överför data från datorn förstår jag, men vad är det då som du inte gör, överför från stickan till datorn eller vad?

    Mitt syfte är att överföra materialet från en extern hårddisk till stickan så att jag har materialet på två platser.
     
  8. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Vad jag menade var att jag köper USB stickan... formaterar den... lägger över alla filer till USB-minnet från den stationära datorn eller de filer från de hdd som jag vill ha på USB-minnet. Sedan flyttar jag bara runt USB-minnet till mina olika datorer. Dvs jag läser bara de filer/mappar som jag en gång flyttat över till USB-minnet. Jag skriver nästan aldrig något nytt på USB-minnet. Jag vet inte om detta iof sig förlänger livslängden på USB-minnet men jag vill minnas att jag läste i USB-minnenas barndom att skriva - läsa - radera - skriva nytt - radera - skriva nytt - radera mm förkortar livslängden på ett USB-minne. Vet dock inte om dessa regler gäller än idag?
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Då förstår jag. Tyvärr gör jag det sistnämnda eftersom jag hela tiden uppdaterar mina filer i form av mappar och dokument. Bilder och videor brukar vara orörda, där tillkommer det bara.
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du har helt rätt! Det är skrivningarna som sliter på USB-minnet eftersom varje cell bara kan skrivas ett begränsat antal gånger. Om du skriver en gång och sedan bara läser filerna så borde USB-minnets livslängd öka väldigt mycket.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Hur fungerar hårddiskar då? Likadant? Skillnad på HDD och SSD?
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Gamla traditionella hårddiskar HDD lagrar data magnetiskt på roterande skivor och slits inte på samma sätt. De kan slitas mekaniskt p.g.a. att de roterar och är känsliga för stötar. Men har i allmänhet lång livslängd.

    SSD fungerar ungefär som ett USB-minne d.v.s. inga rörliga delar utan bara elektronik. SSD är dock gjorda för att ersätta hårddiskar och man har valt sådan teknik som ska klara ett mycket stort antal skrivningar. De håller nog i princip lika länge som en hårddisk.

    USB-minnen och SD-kort är gjorda med enklare teknik och klarar bara ett begränsat antal skrivningar. Det brukar dock finnas en inbyggd logik som sprider ut skrivningarna jämnt över alla celler för att förlänga livslängden.

    Jag har kört USB-minnen och SD-kort istället för hårddisk till Raspberry Pi och andra smådatorer. I allmänhet funkar de flera år utan problem. Men jag har en dator som ritar nya temperaturgrafer var tredje minut och lagrar dem på SD-kortet. Den brukar slita ut ett SD-kort på c:a tre år.

    Jag brukar välja USB-minnen och SD-kort av fabrikat Samsung eller Transcend. Det har funkat för mig. Jag har haft problem med t.ex. Sandisk. Men det kan säkert variera beroende på att det finns en massa olika modeller med olika tillverkningsteknik. Men generellt sätt är det bättre att välja ett känt fabrikat än ett mer okänt. De stora tillverkarna är måna om sitt rykte och försöker hålla kvaliteten uppe.
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för informationen. Då kan en USB-sticka funka som en temporär lösning tills jag har bestämt mig för en ny lagringsenhet. Planen är alltså inte att använda USB-stickan som backup i flera år utan bara de närmaste månaderna, upp till ett år. Ska dock försöka tänka på att inte skriva nytt i onödan. Min SSD kan jag uppdatera för små dokumentändringar, kanske kan dra ut på det när det gäller USB-stickan (såvida ändringarna inte är av större betydelse).
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Är Samsung och Transcend dyra? Försökte hitta en på 64 GB för under 300 kr men hittar ingen med välkända återförsäljare förutom denna: Samsung Bar Plus USB 3.1 USB-minne 64 GB (silver) - Minneskort, USB-minne

    Min sökning på Prisjakt: Jämför priser på USB-minnen - Hitta bästa pris hos Prisjakt
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nu är det rätt länge sedan jag köpte USB-minnen så jag är inte uppdaterad på priser. Samsung ser man väl inte så ofta som USB-minne. Jag har mest köpt Samsung SD-kort.
    Tidigare sålde Netonnet Transcend USB-minnen för rätt skapliga priser. Men det verkar vara slut med det när jag kollar på deras sida nu...

    Annars kan du väl överväga andra fabrikat också om de jag nämnde är svåra att få tag i. Sandisk ser man ju väldigt mycket nu och de är väl inte direkt dåliga även om jag hade otur med några Sandisk-stickor för typ fem år sedan. Sandisk brukar få bra recensioner i tester så förhoppningsvis har de fått ordning på sina problem nu.