Fråga: Jobb och privat i samma iPhone

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av BrearedsDea, 17 aug 2019.

  1. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Tjena.

    Jag tänkte gå över och använda jobbtelefonen lite mer då det känns segt att släpa runt på 2 telefoner och jag vill vara lite tillgänglig på jobbtelefon även efter arbetstid.
    Men min fråga är angående kontakter och bilder.
    Jag vill helst slippa blanda bilder jag tar på jobbet med mina privata. Och även så kontakter givetvis. Finns det smidiga lösningar för detta? Jag vill ju helst slippa använda någon random kameraapp för att ta bilder så de bilderna ska bara landa i den appen.
    Men kan man t ex sortera upp bilder efter man tagit dom på ett smidigt sett?
    Kör själv Android privat så är inte helt hundra på ios.

    Tacksam för hjälp av funderingar kring detta.

    Vad gäller nummer så tänkte jag bara låta min privata vidarekoppla till min jobbtele och sms får man väl kika till ibland ifall nån skickat.
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Om du nu har en Android lur privat, varför kör du inte med den istället, Android har ju stöd för dubbla sim?

    Bonus är att kunna blocka alla inkommande samtal på ett sim när man är på semester men fortfarande använda data på det sim kortet.

    Vad gäller kontakter så kan du välja vad som ska visas under Kontakter tex SIM 1/SIM 2/Telefon/Google/WhatsApp mm. Man kan oxå välja att sätta standard SIM för specifika kontakter så att det valda sim kortet används som default vid samtal och sms.

    Vad gäller bilder så blir det nog mer handpåläggning. Du får helt enkelt skapa en ny mapp, markera bilderna från standard mappen och flytta över (förslagsvis flyttar du över de bilder som du tar minst av). Är väldigt smidigt att flytta objekt från en mapp till en annan.
     
    bernard gillar detta.
  3. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Jag vill gå över till ios igen.
    Saknar imessage bl a.
    Så det var därför jag tänkte passa på att gå över nu när jag ändå ska ändra lite med telefoner.

    Jag tar ju inte jättemycket bilder på jobbet kanske så de borde inte vara så jobbigt att flytta över dom till en mapp ibland. Blir lite manuellt men bör ju funka.

    Testade dual sim på min Note för att slippa 2 telefoner.
    Tyckte det var lite krångligt dock med både kontakter och sms.

    Men då är det kontakter på iphone.
    Kan man gruppera på något smidigt sett?
    Förstår att jag inte kan köra någon annan app för att hantera kontakter så dom måste väl in i smeten alla kontakter. Eller så får dom ligga där alla kontakter och så får jag väl söka upp dom varje gång jag ska hitta någon
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Vad var det du tyckte var krångligt med dubbla sim? Har kört med dubbla sim på Android i 6-7 år och tycker det funkar utmärkt. Blir ju lättare när OS:et har stöd för dubbla sim. Om du kör med att vidarebefordra inkommande samtal så kommer det funka bra men när du ringer ut så kommer alla jobbkontakter se ditt privatanummer, vilket är en big no no för mig.

    Jag vet inte hur det med kontakter på iPhone men för sorteringen hade du kunnat sätta en prefix på varje kontakt tex
    Jobb AB - Adam Adamsson
    Jobb AB - Bertil Bertilsson
    Osv
     
  5. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Jag tyckte det blev krångligt med kontakter mest. Då ville jag som nu försöka att inte blanda kontakter så körde en annan app för jobbkontakter och det blev givetvis inte så smidigt. Har inte kontakter sparade på mitt simkort utan telefonen eller Googlekonto. Kan man spara lika mycket information på en kontakt om den ligger på simkortet? Alltså bild flera nr och mailadress m.m.

    Jag gav det nog inte ett helhjärtat försök då jag helst vill hålla mej till ios. Speciellt på jobbtelefon då alla på jobbet kör det dessutom.

    Jag tänker alltså köra jobbtelefonen med jobbsimkort så vidarebefordrar jag min privata till den. Så alla utgående samtal blir från mitt jobbnummer. Även privata samtal då. Men det är jag ok med. Dom flesta i min närhet borde känna till mitt jobbnummer vid det här laget även om jag undvikit att ringa privata samtal på det tidigare
     
  6. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Sorteringen på kontakter är smart. Har faktiskt den sorteringen i nuläget på mina jobbkontakter där företaget personen jobbar för står före namnet.
     
  7. stn

    stn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  8. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Fasen vad grymt.
    Verkar ju smidigt att gruppera då.
    Tack
     
    bernard gillar detta.
  9. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Iphone har stöd för 2 telefon nr, det som är skillnad mot androidtelefonerna oftas är att iphone har ett e-sim och ett fysiskt sim,medans andriod har oftas 2 vanliga simkort, det underförutsättning att din iphone är bland dom senaste, du kan ju be att få ett e-sim för ditt jobbabbonemang och så använder du ditt privata sim som vanligt i iphonen.
     
    Leo83 gillar detta.
  10. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag kör dual som privat/företag på min xs max.

    funkar hur bra som helst ! I början får man sortera lite så man ställer in vilket sim som skall vara standard för en kontakt . Men går ju att välja när man ringer med .

    Men när man gjort det sköter telefonen det själv . Dvs skickar jag ett sms till min fru görs det automatiskt med mitt privata , samma med samtal .

    Dock har ju telefonen väldigt svårt för att veta vilka bilder som hör i hop med vilket simkort . Kanske skaffa ett extra Google foto för jobbet ?

    Då kan du ju manuellt ladda upp jobbilder dit för att hålla isär .
     
  11. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Jaså det hade jag faktiskt ingen aning om. Just nu har jag en iphone 7 i jobbet men tänkte fråga lite snällt efter en ny nu när det kommer nytt iPhone släpp. Antingen den nya som släpps eller Xs.
    Hur menar du med att skaffa ett extra Google foto för jobbet? Jag kör just nu Google foto för mina privata bilder så kanske enklare att behålla mina bilder från jobbet i icloud och ha kvar mina privata i Google foto och sen får alla bilder som tas efter det hamna i bilder och ska jag se lite äldre bilder så får jag leta i Google foto. Får bli en övergångsperiod i så fall.
    Eller blir det krångligt kanske?
    Spelar väl egentligen ingen roll att det blandas foton bara att det blir lite krångligare att hitta foton. Men det får man väl leva med.

    Smart med e-sim.
    Jag har ju 3 så kanske kan skaffa det via dom?
    Eller är det bättre jobbet skaffar det från tele2?
     
    bernard gillar detta.
  12. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018

    Esim kostar ju inget så spelar ingen roll om du har det på privata eller jobbnummret , Du får samma funktioner på e-sim som vanligt .

    Äger företaget telefonen kanske det är smidigare om du kör e-sim på jobbnumret .

    Då har du ju möjligheten att snabbt ta ditt privata simkort och göra vad du vill med det .
     
    bernard gillar detta.
  13. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ja just det. Skulle jag ångra mej kan jag bara ta ut mitt sim och sätta det i en annan telefon.
    Men är det bara xs Max som stödjer det i nuläget?
    Blir till att vänta in nytt släpp av telefoner oavsett. Känns lite dumt att göra något precis nu.
    Kan ju köra med vidarekoppling, alternativt 2 telefoner tills dess i alla fall
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    XS Max, XS och XR är det som har stöd för dubbla som hos Apple.
     
    bernard gillar detta.
  15. Ado

    Ado Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4
    Är det allmänt eller bara specifika operatörer? Kan man ha nr från 2 olika operatörer i samma telefon?
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det kan du, och det är mest därför dual-SIM (på Android då först) telefoner började komma, för att man skulle kunna ha 2 olika operatörer i samma telefon. På iPhone måste dock en av operatörerna ha e-SIM
     
    chraist gillar detta.
  17. Ado

    Ado Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för svar. Blev ju mkt smidigare nu. Får beställa e-sim privat och sätta in jobbtel fysiska sim.
     
    Choppe gillar detta.
  18. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Du säger att du har note privat? Vilken note?

    Just note modellerna är ju näst intill gjorda för att kunna användas både privat och företag samtidigt.

    I med dubbla sim, skapa en hemlig mapp och knyt det ena simkortet till hemlig mapp.

    Vips har du alla dina jobb kontakter där medan det andra kortet används för privat bruk.
    Bonus är ju att allt du gör under hemlig mapp stannar just där. Bilder du tar i hemlig mapp kommer inte blandas med privata bilder. Sms, mejl, ja precis allt stannar där.

    Det är som att ha två mobiler i en och samma telefon.

    När du lämnar hemlig mapp så låses den också direkt, så skulle någon annan få tag på din telefon så kan dom inte gå in i hemlig mapp och snoka runt utan lösenord.

    En annan fördel är att alla appar i hemlig mapp fungerar åtskilt från apparna utanför.

    Så säg att du har ett bank ID för privat bruk, så kan du i hemlig mapp ha ett till bank ID för företaget, samma gäller för alla appar. Det bästa av allt är att du inte behöver installera dom två gånger. Du väljer bara vilka appar du vill aktivera i hemlig mapp. Självklart kan du även installera appar i hemlig mapp som inte hamnar i telefonen privat och tvärt om.

    Observera att denna funktion endast finns i Samsungs lurar.
     
    Last edited: 28 aug 2019
  19. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Finns samma funktion i Huawei också fast jag tycker den i Samsung fungerar bättte