Fråga: Android utan Goggle...

Diskussion i 'Allmänt' startad av FHK, 10 aug 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det kan bli rätt jobbigt i längden. Ett alternativ vore möjligen att köra en hel instans av Android med alla Google-tjänster aktiverade i en separat virtuell maskin med endast BankID och Swish, men i övrigt inte använda den till något annat.

    Ett bekymmer på en mobil enhet är bara att resurserna är begränsade och att det dragit en hel del extra energi, utöver att det tekniskt kanske vore knepigt att åstadkomma på ett smidigt vis.
     
    F-Forward gillar detta.
  2. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Det här är ett väldigt intressant ämne även om jag inte är allt för skräckslagen och faktiskt välkomnar ny teknik. Dock finns ju gränser helt klart.

    Men jag funderar på just det här med bank-id och Swish.
    Dessa appar är ju helt klart begränsade vad jag vet till just Android och ios? Betyder inte det att Bankerna är väldigt petiga med var och hur dom kan användas?
    Bara en sån grej som att root sätter dom ur spel tyder väl på att dom har någon sorts deal med Google och Apple?

    För att spinna vidare på detta så vill ju bankerna numera veta exakt vad du ska göra med pengarna som du tar ut och vad syftet är om du skapar ett nytt konto. Varför? Försäkra sig om att du inte tvättar pengar eller att du inte är terrorist? (som om någon skulle erkänna i alla fall?)

    Men sen har vi det faktum att dom planerar att slopa fysiska pengar och helt och hållet gå över till kort och Swish. Fine det låter ju smidigt och bra, men vad händer den dagen det blir strömavbrott eller någon form utav naturkatastrof eller what ever, som gör att Swish och kort inte går att använda?

    För mig personligen låter det som en dum idé, och trots att det blir smidigare så tror jag att banken har en helt annan agenda.
    Den att dom vill ha bättre möjlighet att hålla koll på exakt vad du gör.

    Tillsammans med Google, ios och alla dom andra så har dom järnkoll på allt om dig, denna information kan ju sen säljas vidare eller delas fritt till vem som helst som nu behöver den.

    Glöm inte FRA och det faktum att även din ISP håller reda på allt du gör på nätet och även bevakar alla konversationer och samtal. Om all information samlas ihop (vilket jag misstänker är vad dom vill eller försöker åstadkomma) på ett ställe och länkas i en enda stor databas så spelar det nog inte så jättestor roll om du försöker dölja nån enstaka grej. Dom har allt dom behöver ändå ska du se.

    Nu är det ju även tal om att dom som vill köpa kontantkort behöver ange personnummer, precis som dom har haft i Norge sen länge.
    Var i Norge i en vecka och kunde inte köpa kontantkort eftersom jag har ett svenskt personnummer. Turistvänligt till tusen, men dom måste ju ha stenkoll på dig.

    Big brother is watching, and growing!
     
    Leo83 gillar detta.
  3. sweanisse

    sweanisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G


    (Before you proceed to unlock the bootloader of your device, you should do a complete back-up of the system. Unlocking the bootloader will trigger a factory reset that erases all device settings, user data, third-party applications and associated data from the device’s hardware storage. If your device, or part of your device, is encrypted, the keys used for decryption might also be erased, leaving contents cryptographically inaccessible. Pre-installed applications and data stored on removable storage (such as a micro SD card) will not be affected. The factory reset will return the device to the condition it was in when shipped from the factory.)

    Funkar original mjukvaran eller känner du behovet av att lägga in custum rom?

    övrig tanke det kan finns en risk att applikationer som tidigare funkar inte gör det pga av custum rom det är nog bara en risk jag kan tänka mig kan uppkomma men inte säkert att det gör detta

    du behöver tänka på om du verkligen vill ha en upplåst bootloader?
    du behöver ha både android platform-tools<---för detta inkluderar både fastboot och adb
    du behöver också Google USB Driver<-- testat drivrutinen och denna funkar
    du behöver nog också ha en del tålamod

    SDK Platform Tools
    SDK Platform Tools release notes | Android Developers

    Google USB Driver
    Get the Google USB Driver | Android Developers


    (upplåst bootbloder)
    fastboot devices
    fastboot flashing unlock
    fastboot flashing unlock_critical

    (låst bootloader)
    fastboot devices
    fastboot flashing lock
    fastboot flashing lock_critical
     
    Last edited: 18 aug 2019