Diskussion: Funderar på att gå från PC och Android till Apple/Ios och Iphone?

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av Salvion, 12 aug 2019.

  1. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Ja. Det var min första tanke att köra ssd via usb.
    Datorn köpet helt ny för ca 2 år sedan så det fanns snabba ingångar att välja på, absolut.
    Men när man började kika lite så verkade det inte helt pålitligt att köra os från en extern disk. Det blev tillslut att jag bytte in datorn på macforum. Köpt för ca 16 000 och inbytt mot presentkort till ett värde av ca 5 000 kr. Ingen plusaffär direkt :ehm:
     
  2. Futurum

    Futurum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2017
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag kan starkt råda dig att stanna kvar på den goda sidan.

    Apple:
    - Sämre produkt
    - ....för dyrare pris.
    - Inte alls användarvänligt, programmen ska bestämma allt. iTunes var hemskt att använda som exempel.
    - Färre spel, program och utbud.
    - Ingen standard på uttag utan de har sina egna som folk ska tvingas köpa.

    Steve Jobs gav inte bort några pengar till välgörenhet medan Bill Gates skänkt flera miljarder.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=AOAUI0s8zOE
     
  3. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Jag har ingen dator så jämför bara iPhone mot en Androidtelefon så sämre produkt kan jag inte hålla med om.
    Dyrare pris, definitivt!
    Extremt användarvänligt i jämförelse med android.
    ITunes behövs ju inte då jag inte ska använda mej av dator som sagt. Tror det är bättre utbud vad gäller appar till Apple jämfört med Android.
    Ingen standard laddning utan deras egna. Det är riktigt segt. Speciellt eftersom jag har usb-c laddare idag så blir det några laddare att byta ut. Men får se det som en övergång helt enkelt.
    Det är väl jättebra att Billy gett otroligt mycket pengar till välgörenhet men nu står det ju inte mellan Microsoft och Apple för min del så kan inte väga det som en fördel heller.
     
    easycure1974 gillar detta.
  4. sweanisse

    sweanisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G
    jag har använde både Linux och mac och windows alla operativsystem har olika typer av problem

    Allt är inte guld och gröna skogar som man får det att låta som i apple världen
    alla operativsystem behöver underhållas och skötas om så det är uptodate vilket är något man gör kontinuerligt både när det gäller mjukvara/hårdvaran för att få det att funka som det är tänkt sedan finns det alltid problem på vägen som uppstår


    These will presumably resolve the issues from the butterfly switch keyboards should be thinner than your normal scissor switch laptop while supposedly increasing key travel and increasing durability

    This Will Fix Apple’s Macbook


    Dave2D review of the 2018 15" Apple Macbook Pro. The Core i9 runs hot and throttles harder than any of the MacBooks I've ever used.


    APPLE RESPONDS
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Användarvänlighet är ju individuellt, jag t.ex. tycker att Android är enklare än iOS på många punkter
     
    Fraz, MultiMan och Kristy gillar detta.
  6. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    IOS kan ibland faktiskt vara onödigt krångligt...
     
    jnsson gillar detta.
  7. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Allt är väl egentligen upp till var och en vad man föredrar och tycker är enklare. Men kan faktiskt inte på någon punkt komma på hur Android skulle vara enklare och därmed mer användarvänligt. Men det ordet är väl en tolkningsfråga. Du kan ju ställa och och ändra på så mycket mer med en Android så visst, så blir det ju mer anpassat efter dina behov och därmed användarvänligt.
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Oj, det finns väldigt många punkter där Android är betydligt enklare och smidigare att använda än iOS.

    Bara en sådan sak som att ändra inställningarna för kameran, vilket på iOS kräver att man går in i systeminställningarna. Det är helt bakvänt och onödigt omständligt. Det går så klart att rada upp mängder med punkter där iOS är bättre än Android och vice versa .

    Men jag skulle inte påstå att det tar så många sekunder av iOS-användning för gemene Android-användare att hitta flera punkter där Android är enklare, mer användarvänligt och mer logiskt.
     
    Last edited: 18 aug 2019
    MultiMan, kissidor, Kristy och 1 annan gillar detta.
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Det man är van vid upplevs oftast som mest enkelt/logiskt.
     
    kissidor, Salvion, Kalven och 2 andra gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    WORD!! Detta med kameran är ett YPPERLIGT exempel som jag brukar ta upp när folk säger att iOS är så enkelt o inte krångligt.
    Det jag inte gillar med iOS är att man måste gå in i Inställningar appen för att ändra inställningar i många appar, så som just kameran, men också epost inställningar, telefon/meddelanden mm
     
    Kristy gillar detta.
  11. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Tänk så olika vi kan vara :)
    När jag en gång i tiden gick från iOS till android så tyckte jag det var bakvänt att behöva gå in i varje app för att ändra inställningar. Nu har jag haft android ett tag och är van vid men det känns mer naturligt att inställningar ligger under inställningar och inte i varje app.
     
  12. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Jag måste nog säga att jag föredrar att allt ligger i inställningar, du vet var du hittar dina inställningar och det gäller för i princip alla appar. Att behöva gå in i varje app för att ändra en inställning låter mer komplicerad för mig.

    Dock är det som alla säger, alla kan tycka olika.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Rimligtvis är det väl å andra sidan som så att man sällan på förhand ändrar en inställning som gäller för X eller Y app, utan det är nog långt mer vanligt att inställningen skall ändras när man är inne i appen/använder den. Det vore lite märkligt att då behöva lämna appen, öppna inställningarna för att sedan lokalisera inställningsmenyn för den särskilda appen och slutligen justera.

    Skulle man kvantifiera det är det nog i få fall det skulle tala till fördel för iOS sett till förbrukad tid/antalet steg för att justera en viss inställning från att man befinner sig i en app, speciellt för något så vanligt som låt säga kameran.

    Sedan är det ju helt klart så att personliga preferenser spelar in, och då har det kanske inte så stor betydelse vad siffrorna säger.
     
    Last edited: 18 aug 2019
    kissidor, e7andy och Kristy gillar detta.
  14. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Håller med.. Jag ser denna diskussion om vilket av systemen som är mer logisk helt meningslös för TS. Eller för ämnet som helhet.
     
    bernard, P.F och Droid96 gillar detta.
  15. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Som sagt. Helt olika vad man tycker här men jag tycker ändä ios är smartare som samlar alla inställningar på ett ställe. Då behöver du inte leta utan kan hitta inställningen du är ute efter. Du kan till och med söka. Det är ju olika vad man föredrar och hur mycket man ändrar men jag ändrar aldrig på inställningar för kameran. Så får min del är det enklare att detta återfinns just under inställningar.

    Ett exempel där jag tycker det är krångligare med inställningar i Android är när jag ska vidarekoppla samtal från min telefon. Nätverk och datainställning finns under systemets inställningar, så för mej var det mer logiskt att börja leta där. Eller söka. Men inget resultat så då fick jag börja leta i telefonappens inställningar. Som dessutom inte har en sökfunktion.... Nu vet jag ju givetvis var inställningen finns så jag hittar dit lätt.

    Sen är det ju så med iPhone att man kan inte ställa in riktigt lika mycket så t ex kamerainställnigar är nog inte lika omfattande på iphonen. Men jag ändrar som sagt inte heller så mycket i kameran inställningar. Det jag ändrar mest skulle vara fps på slowmotion video och det är väldigt mycket lättare i iPhones kameraapp än Android. I alla fall senast jag lekte med iPhones slowmotion.
     
  16. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Det är sant, men ändå kul med diskussion och hur olika man kan se på saker :)
     
    kissidor och Kristy gillar detta.
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Risken är att det blir den vanliga iOS vs Android-debatten där fokus hamnar på vad deltagarna själva tycker snarare än på vad som är bäst råd till TS.

    Jag tycker att om man känner en lust att testa något annat ska man alltid göra det, oavsett åt vilket håll man byter. Det är kul med variation och det är bara genom att testa själv som man faktiskt kan veta vad man gillar bäst.
     
    kissidor, iterva, Kristy och 2 andra gillar detta.
  18. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Finns saker i iOS som jag tar mig för pannan åt. Som exempelvis att det inte går att välja default-appar år 2019, herregud... Eller när jag ska lägga in mina mp3or (har en del saker som jag inte hittar på streamingtjänster).

    Men allt det bleknar när man inser att telefonen uppdateras, älskar det så sjukt mycket. Slipper störa mig på att säkerhetsuppdateringar uteblir/försenas och att läsa artiklar om nya Android-versioner som jag ändå inte kommer få. Med iOS får jag ut skiten helt utan strul. Kommer aldrig gå tillbaka förrän Android fungerar så. Någon ETA på det? Hehe
     
    bernard och easycure1974 gillar detta.
  19. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Dock om man köper en Google-telefon så kommer man lite närmare den upplevelsen än med många andra Androidtelefoner.
    Tröttnade på just det med uppdateringar när jag hade Samsung. Nu i våras så rullade Samsung ut Android 9 till sina telefoner. Men det är ju ett halvår efter det släpptes. Så nu inom kort kommer Android 10. Och det får jag nu direkt eftersom jag har en Googletelefon utan all skit som Samsung tvingar på en (ja, jag vet. Dom har blivit mycket bättre på det numera).
    Men det är klart att det slår inte ios med sina uppdateringar och man vet vad man får med.
    Många hoppar ju mellan ios och Android så det går ju att nyttja det bästa av 2 världar. Jag hade hoppats på att slippa det men får se om jag inte klarar av ios. Tror 5s var senaste privata telefonen jag hade som iphone. Men kört iPhone som jobbtelefon under hela tiden. Den är dock inte perfekt eller buggfri ska tilläggas.
     
  20. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jo men då får man ju importera. Orkar inte det. Google verkar inte vilja ha mina pengar, men det vill Apple :)